Arhivă : Evenimente Înapoi

A murit compozitorul Theodor Grigoriu

Publicat: miercuri, 21 Mai 2014 , ora 9.22

Radio România Muzical îi dedică un portret In memoriam vineri, 23 mai, de la ora 13.20 in cadrul emisiunii Polifonii cu Sorina Bobeico. Producător: Monica Cengher.

Theodor Grigoriu (25 iulie 1926, Galați - 21 mai 2014) - compozitor și muzicolog. Studiile muzicale le-a început din copilărie în București (1933-1936) cu Constantin Botez (vioară), apoi la Conservatorul din București (1934-1936) cu Cecilia Nitzulescu-Lupu și George Enacovici (vioară) și Conservatorul "Pro Arte" din București (1936-1940) cu Romeo Alexandrescu (teorie-solfegiu), Nina Alexandrescu (vioară) și Emanoil Ciomac (istoria muzicii). A luat lecții particulare de compoziție în București cu Romeo Alexandrescu (1940-1949) și Mihail Jora (1949-1954). S-a perfecționat (aspirantura) la Conservatorul "I.P. Ceaikovski" din Moscova (1954-1955) cu Aram Haciaturian (compoziție), E.K. Golubiev (polifonie) și D.N. Rogal-Levitzki (orchestrație). Paralel cu studiile muzicale a urmat și cursurile Facultății de Arhitectură din București (1949-1954).

Secretar al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (1968-1989), profesor (master-class) la Universitatea de Teatru și Film din București (1997-1998) și profesor asociat la Universitatea de Muzică din București (1998-1999). A publicat studii, eseuri, articole, recenzii și interviuri în "Muzica", "Actualitatea muzicală", "Secolul 20", "Contemporanul", "România literară", "Cinema", "Astra" (Brașov), "Arc", "Flacăra", "România liberă", "Scânteia tineretului", "Tribuna" (Cluj Napoca) etc.

A susținut conferințe, comunicări științifice, referate în țară și în străinătate (Paris, Moscova, Londra și New York). A fost membru al Academiei Franceze "Arts-Sciences-Lettres" (din 1990). A fost distins cu Mențiunea II la Premiul de compoziție George Enescu din București (1943), cu Premiile Uniunii Compozitorilor (1953, 1969, 1974, 1976, 1984, 1992), cu Premiul de film "Pelicanul alb" din Mamaia (1965), cu Ordinul "Meritul cultural", clasa II și clasa III (de două ori), cu Premiul Academiei Române (1975), cu Medalia de Aur a Academiei Franceze "Arts-Sciences-Lettres" (1990), cu Marele premiu al Uniunii Compozitorilor din România (1998) și cu Premiul II la Concursul internațional de compoziție de la Metz (2000).

Personalitate artistică reprezentativă a școlii muzicale românești contemporane, Grigoriu a debutat de timpuriu, la 17 ani, cu Cvartetul nr. 1 și s-a impus în genurile muzicale ample (oratoriu, cantată, simfonie, poem simfonic, suită), precum și în cele camerale (cvartete, sonate, partite, piese pentru pian, lieduri), paralel cu o strălucită activitate creatoare în domeniul muzicii de film și teatru, caz destul de frecvent în țările din estul Europei. Deși afirmă cu o oarecare auto-ironie "mă consider un liric, poate cam elegiac" (Muzica și nimbul poeziei), multe pagini muzicale din oratoriul Canti per Europa sau Variațiunile simfonice pe un cântec de Anton Pann dezvăluie și virtuți de dramaturg sonor impetuos, cu momente incandescente, chiar explozive.

În esență însă, opera lui Grigoriu rămâne o frescă a meditației grave cu adânci rădăcini în solul sensibilității poetice românești. Spirit universalist, dornic să se implice în marile curente de idei și mijloace de expresie ale timpului său, compozitorul nu s-a despărțit nicio clipă de matca solidă a filoanelor artistice tradiționale, proprii poporului român, socotind folclorul autohton ca pe o nesecată sursă de inspirație și sugestii artistice originale, bogate în virtuți novatoare.

Grigoriu a fost convins că adevărata inovație trebuie căutată în substanță și nu în mijloacele folosite. Chiar atunci când a apelat la surse sonore mai îndepărtate în timp și spațiu (Dans tătar, Tristia, Canti per Europa, Elegia pontica), nu a părăsit făgașul tradiției seculare, detectabil în ethosul și spiritul melodic românesc. Dacă prima "seducție" a lui Grigoriu l-a îndemnat spre citarea temelor autentic populare (Pe Argeș în sus, Variațiuni simfonice pe un cântec de Anton Pann, Trei cântece de păstor, Dans tătar), ea s-a împletit cu pasiunea pentru film și teatru; trebuie subliniat aici că muzicianul a aflat un teren fertil al sensibilității umane, imaginând în coloana sonoră a filmului un contrapunct al muzicii cu dialogul și desfășurarea filmică, un liant mai subtil cu imaginea, cu trama lui dramatică, și nu doar o simplă ilustrație.

Pe de altă parte, exprimarea sonoră concisă și transparentă, impusă de peliculă, a conferit muzicii lui Grigoriu o eficacitate remarcabilă a exprimării, valorificată ulterior în muzica simfonică, vocală și camerală. Tot de aici, finisarea de filigran a lucrărilor, așa încât Grigoriu poate fi considerat printre "bijutierii" cei mai iscusiți ai creației muzicale românești din a doua jumătate a secolului XX. Nu numai linia mare a formei a cunoscut cizelări tehnice exemplare, ci și amănuntele, elementele de micro-limbaj sonor. Aceeași precizie de artizan al sonorității se remarcă și în orchestrație, terenul predilect al compozitorului, în investigarea și descoperirea unor culori instrumentale inedite, obținute prin aliaje surprinzătoare de timbre. Poate că și unele intervenții laborioase în nucleul celulei ritmice provin din aceeași minuție de bijutier a compozitorului.

Cine privește o partitură semnată de Grigoriu nu poate rămâne indiferent în fața bogăției de nuanțe și indicații privind expresia, ce modelează discursul sonor, fiecare frază melodică, sunet sau acord, având o încărcătură fin dozată a sentimentului exprimat prin muzică. Există în tot ce a scris compozitorul o grafică specifică, particulară, ce dezvăluie un constructor sonor înnăscut, cu o vocație arhitecturală evidentă. Ceea ce surprinde totodată ni se pare lipsa oricărui artificiu exterior, audiția partiturilor caracterizându-se printr-o dezarmantă spontaneitate și continuitate. Revenind la autocaracterizarea de "liric elegiac", de tălmăcitor al dorului românesc Grigoriu a crezut permanent "în virtuțile profunde ale melodismului românesc cu care mă identific total" - mărturisește compozitorul în volumul de muzicologie - străduindu-se să se "acordeze la diapazonul muzicii lumii".

Desenul melodic al creatorului nu are tușe groase de pensulă, ci subțirimi de peniță. De la acel studiu de stil (Melodie infinită), până la ciclul celor patru Concerte de vioară (Anotimpuri românești) și Concertul pentru dublă orchestră de cameră și oboi, compozitorul se impune ca un melodist de excepție. Dincolo de nuanțele direcției estetice, melodismul lui Grigoriu exprimă experiențe ale sensibilității, fiecare contur sau profil sonor "este necesar a fi încărcat cu o mare tensiune emoțională". Poate aici, în discursul sonor, s-a concentrat întreaga investigație a compozitorului de-a lungul deceniilor, spre a descoperi piatra filosofală a oricărei muzici exprimând vocația și experiența artistică a colectivităților umane, de pe toate meridianele lumii: ethosul, propriu fiecărei exprimări și, cu atât mai mult, celei artistice.

Spre acest ethos, a înțelegerii lui, Grigoriu a perseverat continuu, din dorința de a ajunge la originalitatea substanței. Chiar atunci când iese conștient din matca tradiției (ca în Vis cosmic, de pildă), compozitorul nu s-a lăsat sedus de sonorități "artificiale", de timbrele instrumentelor inedite, ci a urmărit să identifice "substanța" aventurilor cunoașterii din secolul XX, făcând o afirmație surprinzătoare că "muzica sferelor" există cu adevărat, alături de cea a "biosferei", în care definitoriu este ethosul, ca liant misterios al existenței terestre.

Alături de poemul orchestral Vis cosmic, simfonia vocal-instrumentală Vocalizele mării și ciclul de lieduri Poeți și abisul timpului se înscriu în aceeași arie problematică, a unui posibil dialog cu vastitatea cosmică și ele se bazează pe o serie "ondulată", descoperită de Grigoriu (1-2-3-2-1-2-3-2-1-2-3-2 semitonuri), care desfășoară cele 12 sunete ale totalului cromatic! Ethosul terestru, ca experiență milenară a colectivităților umane, se individualizează, fiind purtat de o entitate care aparține și ea universului cosmic. Toate aceste idei novatoare despre ethos, sugerate desigur de Herder, se pot afla în ciclul de 12 Piese pentru pian, care alcătuiesc cele două caiete ale Columnei modale, al căror subtitlu este chiar "investigații în ethosul muzicii românești".

Considerat de muzician ca un "atelier", în care s-au focalizat îndelungi căutări anterioare, după traversarea folclorului citat, apoi al folclorului imaginar (după exemplul lui Bartok) Columna modală este o treaptă superioară în înțelegerea fenomenului artei sonore și al "acțiunii" componistice, în consens cu noile cuceriri ale teoriei limbajelor. Două idei ni se par remarcabile în legătură cu Columna modală: 1. că modurile nu sunt interesante ca mecanism, ci doar ca depozitare de ethos, ele fiind, în fapt, "o idee despre lume" a unei colectivități umane și 2. eterofonia, ca fenomen ce ține de esența libertății, este o polifonie de infidelități față de o matrice, care a avut un rol sacru în trecutul îndepărtat, dar și-a pierdut acest statut în evoluția socială. A formaliza acest aspect sintactic înseamnă a-i anihila farmecul și spontaneitatea.

Grigoriu consideră că, după ieșirea din "atelierul" Columnei modale, lucrările sale ulterioare reprezintă a treia fază de creație. Astfel Cvartetul nr. 2 - În căutarea ecoului, Anotimpurile românești, Partita a sonar nr. 1 și nr. 2, Recviemul pentru o poetă sunt argumente ale acestei noi faze. Avansând pe un front larg spre lucrări tot mai profunde prin semnificația substanței lor, Grigoriu după cele două direcții arătate - investigarea ethosului muzicii românești și lucrări semnalând prezența omului în univers - continuă un filon al muzicii bizantine, după studierea intensă a Paleografiei muzicii bizantine de I.D. Petrescu.

Prezent încă de la începuturile drumului său, în Variațiunile simfonice pe un cântec de Anton Pann, în Elegia pontica, dar și în multe filme istorice cu teme medievale românești (Neamul Șoimăreștilor, Ștefan cel Mare), acest filon va reapare, în toată amploarea, în cele trei lucrări ale ciclului Bizanț după Bizanț: Concertul "Trinity" pentru vioară și orchestră, Sonata "În marea trecere" pentru vioară solo și Sonata "Eterna întoarcere" pentru vioară și pian. Compozitorul consideră că generația sa poate aduce ceva în plus, față de generația enesciană, în domeniul interpretării melodismului bizantin, în sensul eternei lupte dintre păstrarea tradiției și depășirea dogmelor. Grigoriu a folosit ideea de "eterofonie" în 1960, în partea a II-a, Melopeea, din Omagiu lui Enescu, cu acel "gruppo etero-fonico". Grigoriu a impus procedeul tape-music în România, pentru piesa Macbeth (1962). A lărgit tehnica scriiturii corale la nivelul simfoniei vocale (Vocalizele mării).

Remarcabil eseist și muzicolog, Grigoriu s-a impus prin volumul Muzica și nimbul poeziei - operă de gândire originală a unui compozitor cu har literar autentic. Scrisul lui Grigoriu relevă esențele tari ale unor aspirații de arhitect și artist al cuvântului. Prin tot ce a lăsat muzicii noastre, Grigoriu se înscrie în galeria personalităților de prestigiu național, care a contribuit la afirmarea școlii muzicale românești contemporane în context universal.

MUZICĂ SIMFONICĂ• Sinfonia cantabile (1950), revizuit în 1966, primă audiție, București, 23 februarie 1968, Filarmonică, Mircea Cristescu, București, 1973; idem, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;• Variațiuni simfonice pe un cântec de Anton Pann (1955), ciclu de variațiuni în Șase tablouri de epocă: 1. Colinele Slivnei; 2. Spaima otomană; 3. În umbra bisericii Olari; 4. Finul Pepelei cel isteț; 5. Cântec de lume; 6. "Vavilonie" bucureșteană, București, 21 ianuarie 1955, Edgar Cosma, Filarmonică, București, 1965; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;• Suita teatrală în stil clasic (1956), București (cuprinde: Introduzione, Colombina, Intermezzo malinconico, Arlecchino, Serenata, Finale), București, 17 octombrie 1956, Filarmonică, Mircea Cristescu, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Concert pentru dublă orchestră de cameră și oboi (1957), București, 16 martie 1969, Orchestra RTV, Iosif Conta, București, 1968; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Vis cosmic (1959), poem orchestral pentru tenor (sau instrument electronic) și orchestră, studiu contrapunctic și de transparență. București, 28 octombrie 1965, Orchestra RTV, Emanuel Elenescu, București, 1969; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Omagiu lui Enescu (1960), piesă pentru 4 grupe de viori, București, 28 mai 1960, Filarmonică, Mircea Cristescu, București, 1962; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Melodie infinită "Marilor umbre de la Bayreuth, Wagner și Liszt" (1969), piesă pentru orchestră de coarde, primă audiție, Bayreuth, august 1969, Orchestra Academica, Alexandru Șumski, București, 1976; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Tristia (1974), In memoriam Ionel Perlea, București, 24 octombrie 1975, Filarmonică, Mircea Basarab, București, 1983; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Suita carpatină (1980), pentru orchestră de coarde, transcripția cvartetului Pe Argeș în sus. București, 1981, Orchestra RTV, Carol Litvin, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Pastorale și idile transilvane (1984), momente simfonice (cuprinde: Cântec peste timp, Cântec de aproape, de departe, Visul unei nunți pe culmi, Culorile primăverii - Chemările dorului, Cântec peste timp - Final), Craiova, 1984, Filarmonică, Theodor Costin, București, 1989, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1988;

• Cele patru anotimpuri (1988-1989), patru concerte pentru vioară și orchestră [cuprinde: 1. Primăvara, concert în Mi major (1988), București, iulie 1989, Virtuozii din București, Horia Andreescu; 2. Vara, concert în La major (1988); 3. Toamna, concert în Re major (1989); 4. Iarna, concert în Sol major (1989)], Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1989;

• Concert pentru vioară și orchestră "Bizanț după Bizanț" (I) - "Trinity" (1994), primă audiție, Indianapolis (USA), Daniel Kleinknecht, 1994, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1995; idem București.

MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ

• Cantată pentru 23 august (1951), pentru cor mixt și orchestră, București, 21 august 1951, Orchestra RTV, Emanuel Elenescu;

• Odă orașului meu (1963), cantată pentru cor mixt și orchestră (cuprinde: Dedicație, Noaptea orașului, Jocul luminii, Viziune), București, 24 aprilie 1964, Orchestra RTV, Emanuel Elenescu;

• Elegia Pontica (1968), pentru cor de femei, bas-bariton și orchestră de cameră, versuri în limba latină de Ovidiu, București, 24 iunie 1969, Orchestra Conservatorului din București, Alexandru Șumski, 1971; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Cantiper Europa (1976), oratoriu pentru cor mixt și orchestră, versuri de Arthur Rimbaud, Mihai Eminescu, P.B. Shelley, F. Garcia Lorca, R.M. Rilke, A.S. Pușkin, Dante Alighieri, cuprinde:

- Fresca I - Răpirea Europei;

- Fresca II-a - Copilăria demiurgilor;

- Fresca III-a - Plânsul muzelor (Evocarea Voronețului, Evocarea frumoasei Uta, Evocarea muzicii, Evocarea primăverii" de Botticelli);

- Fresca IV-a - Imn lui Apollo), București, 4 iunie 1978, Corul și Orchestra RTV, Iosif Conta, București, 1979; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Vocalizele mării, în două versiuni, simfonie corală (1984), simfonie vocal-instrumentală (1992). București, 1997, Corul și Orchestra Națională Radio, Iosif Conta;

• Recviem pentru o poetă (Iulia Hasdeu) (1997), pentru soprană și orchestră de cameră, versuri de Iulia Hasdeu, București, 1998, Orchestra de cameră Radio, Cristian Brâncuși;

• Aeterna verba in 2000 (2000), rugăciune a creștinilor din Roma, secolul I (anul 59), meditație liturgică pentru cor și orchestră (cuprinde: Monstranță sonoră pe cuvântul "Tu", Prima implorare, Stanță divină, A doua implorare, Stanța divină în apoteoză).

MUZICĂ DE FILM

• Erupția (1957), regia Liviu Ciulei;

• Valurile Dunării (1960), regia Liviu Ciulei;

• Soldați fără uniformă (1962), regia Francisc Munteanu;

• Setea (1961), regia Mircea Drăgan (2 serii);

• Lupeni '29 (1963), regia Mircea Drăgan (2 serii);

• Codin (1963), regia Henri Colpi (Pathe - Marconi 460 mai 582);

• Neamul Șoimăreștilor (1964), regia Mircea Drăgan (două serii);

• Pădurea spânzuraților (1965), regia Liviu Ciulei (două serii);

• Golgotha (1966), regia Mihai Iacob;

• Dacii (1967), regia Sergiu Nicolaescu (două serii);

• Columna (1968), regia Mircea Drăgan (două serii);

• Castelul condamnaților (1969), regia Mihai Iacob;

• Explozia (1972), regia Mircea Drăgan;

• Pentru că se iubesc (1972), regia Mihai Iacob;

• Frații Jderi (1974), regia Mircea Drăgan (două serii);

• Ștefan cel Mare - Vaslui 1457 (1974), regia Mircea Drăgan;

• Aurel Vlaicu (1978), regia Mircea Drăgan;

• Burebista (1980), regia Gheorghe Vitanidis;

• Plecarea Vlașinilor (1982), regia Mircea Drăgan;

• Întoarcerea Vlașinilor (1984), regia Mircea Drăgan;

• Vlașinii (1984), serial TV în 9 episoade, regia Mircea Drăgan.

MUZICĂ DE CAMERĂ

• Cvartet de coarde nr. 1 (1943);

• Trio "Muntele magic" pentru pian, vioară și violoncel (1943);

• Trei miniaturi pentru pian (1944);

• Pe Argeș în sus (1953), suită pentru cvartet de coarde, București, 1958;

• Visare (1975), pentru pian, în Rumanische Klavierminiaturen fur Kinder und Jugendliche, Leipzig, 1976;

• Columna modală (1984-1985), investigații pentru pian în ethosul muzicii românești.

- Caietul I:

a. Cuplul I: Cantus planus, Polifonia da campane;

b. Cuplul II: Sentimento, Polifonia;

c. Cuplul III: Impossibile continuo, Inventione con eterofonia;

- Caietul II:

a. Cuplul IV: Intonazioni pian e forte, Polifonia - Passacaglia del silenzio;

b. Cuplul V: Gioco antifonico, Eterofonia;

c. Cuplul VI: Meloepica marina, Polifonia bucolica, București, 1986; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1986;

• Partita a sonar nr. 1 (1987), pentru două flaute, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1989;

• Partita a sonar nr. 2 (1988), pentru două clarinete, Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1989;

• Cvartet de coarde "În căutarea ecoului" (1993), București;

• Sonata pentru vioară solo "Bizanț după Bizanț" (II) - "În marea trecere" (1998), București, 1998;

• Sonata pentru vioară și pian "Bizanț după Bizanț" (III) - "Eterna întoarcere", București;

• Polifonii bucolice virgiliene (1999), septet pentru oboi, clarinet, fagot, violă, violoncel, pian electric și percuție (cuprinde: Somnul pietrelor, Fantezia micilor făpturi, Ornitologică), inedit.

MUZICĂ CORALĂ

• La râu (1951), scenă muzicală pentru soprană, cor mixt și pian, versuri de Ion Zăgan;

• În livadă (1954), scenă muzicală pentru tenor, cor mixt și pian, versuri de Ion Zăgan, în "Muzica", București, supliment, nr. 10, 1954;

• Patriei mele (1954), pentru cor mixt, versuri de Constantin Cârjan;

• Vocalizele mării (1984), simfonie pentru cor mixt și orgă electronică, București, 1986; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1986;

• Coruri. 33 Psalmi (1989-1998), pentru cor mixt, pe texte biblice, inedit.

MUZICĂ VOCALĂ

• Cântece de păstor (1950), ciclu de cântece pentru voce și pian, versuri de Ion Zăgan (Dinu Athanasiu) (cuprinde: Către vale, La iernat, Urcuș), București, 1977; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Sub mesteacăn (1952), pentru voce și pian, versuri de Ion Zăgan;

• Cântece de toamnă (1959-1962), ciclu de cinci poeme pentru voce și pian, versuri de Veronica Porumbacu (cuprinde: 1. Adormirea culorilor, 2. Vântul, 3. Surâsul luminii, 4. Ploaia, 5. Octombrie), București, 1977; idem Paris, Editions Musicales Transatlantiques și Amsterdam - Larghetto, 1985;

• Poeți și abisul timpului (1993), șase lieduri, versuri de Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, Tudor Arghezi [cuprinde: 1. La steaua (I), 2. Drum spre abis, 3. Clipa genezei, 4. Înserată dimineață, 5. Zbor deasupra valurilor, 6. La steaua (II)], București;

• 9 Haikai - Dincolo de tăcere, Iisus (1998), versuri de Șerban Codrin, București;

• 11 Haikai - Dincolo de tăcere, duhul câmpiei (1999), versuri de Șerban Codrin, București;

• 7 Haikai - Dincolo de tăcere, flori și păsări (2000), versuri de Șerban Codrin, inedit.

ORCHESTRAȚII

• George Enescu. Șapte cântece pe versuri de Clement Marot (1964), pentru voce și orchestră, Paris, 1980;

• Chopin - Orchestral, 25 piese celebre de Chopin (1996) (versiuni orchestrale pentru un spectacol coregrafic), București, 1997, Orchestra Operei Române, Răzvan Cernat, București;

• Muzică opus 10, pentru orchestră de cameră, transcripția Cvartetului opus 10 de Ionel Perlea (1998);

• Trei lieduri de Ionel Perlea (2000);

• Concert pentru orchestră de cameră "În memoriam Paul Dukas" (2000), transcripția Cvartetului nr. 3 de Stan Golestan.

MUZICOLOGIE

• Muzica și nimbul poeziei, București (1986) (cuprinde: Ecouri din Pantheon, Armonia în cetate, Portrete - Crochiuri, Dialoguri, File de cronică luptând cu Chronos, Sol și peregrin, Muzica și filmul, Muzica și teatrul, Lăcrimosa, Creuzetul propriilor lucrări).

sursa http://www.ucmr.org.ro