Arhivă : Evenimente Înapoi

'Imperialul' lui Beethoven și 'Boleroul' lui Ravel - două bijuterii muzicale la Sala Radio

Publicat: luni, 12 Mai 2014 , ora 11.28

Două "bijuterii" ale muzicii clasice, care sunt apreciate de orice ascultător mai mult sau mai puțin avizat -"Imperialul, Concertul nr. 5 în mi bemol major pentru pian și orchestră al lui Beethoven și Bolero-ul lui Ravel - sunt reunite într-un concert-eveniment la Sala Radio.

Vineri, 16 mai (19.00), veți asculta cele două "hit-uri" ale repertoriului simfonic, în interpretarea Orchestrei Naționale Radio și sub bagheta dirijorului francez SEBASTIEN ROULAND, apreciat pe scene din multe orașe europene, ca Paris, Marsilia, Strasbourg, Lyon, Berlin, Stuttgart, Tel Aviv sau Ciudad de México, fiind un "mesager" al repertoriului francez, de la Rameau și Poulenc la Offenbach sau Massenet. Veți aplauda "Imperialul" lui Beethoven în interpretarea pianistei Dana Borșan, solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio, ce a susținut concerte și recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Franța, Spania, Anglia, China, Irlanda, Franța, Norvegia etc. Este prezentă în fiecare stagiune și pe scenele filarmonicilor din țară.

Istoria "Imperialului" lui Beethoven, cel de-al cincilea și ultimul său concert pentru pian, este una inedită. Marele compozitor și-a așternut notele pe portativ la Viena, în 1809, când orașul era sub asediul armatelor lui Napoleon, fapt pentru care Beethoven, adăpostit în pivnița fratelui său, a compus cu perne la ureche pentru a nu fi deranjat de zgomotul bombardamentelor. Denumirea de "Imperialul", neatribuită lucrării de compozitorul însuși, se pare că este datorată atât tonalității impunătoare a partiturii, cât și legăturii sale cu perioada atacurilor napoleoniene.

Celebrul Bolero al lui Ravel, lucrare ingenioasă concepută în jurul unei singure teme muzicale reluată obsesiv prin "acumularea" treptată a instrumentelor muzicale incluse în partitură, a fost utilizat în pelicule cinematografice, spectacole de teatru sau balet și a dat chiar denumirea unor filme. Inițial, compoziția a fost o comandă a dansatoarei și actriței de origine rusă Ida Rubinstein, astăzi piesa fiind cântată atât în săli de concerte cât și în versiune coregrafiată, în săli de spectacol. Veți asculta de asemenea încă o compoziție a lui Ravel, de asemenea de inspirație iberică: Rapsodia spaniolă - Rapsodie espagnole.

Dirijorul Sébastien Rouland a fost invitat al Operelor din Lucerna, Marsilia, Saint-Ètienne, Wiesbaden pășind și pe scena Operei Comice din Paris. Între anii 2004-2008 a fost de asemenea dirijor permanent invitat la Théâtre du Châtelet din Paris, Opera Angers din Nantes, Opera Națională din Lyon, Opera Națională din Strasbourg, Opera Comică din Berlin, Opera din Leipzig, Opera din Mexic. Proiectele sale viitoare includ punerea în scenă a operelor Cenușăreasa (Mexic), Werther (Opera din Essen) și Alceste (Opera Națională din Paris). Sébastien Rouland a abordat și repertoriul simfonic colaborând cu Orchestra Filarmonicii din Brno, Orchestra Filarmonicii din Iași, Orchestra Radio din Norvegia, Camerata Zürich, Orchestra din Nürnberg, Orchestra Filarmonicii din Essen ș.a.


Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poștei Române, în Magazinele Inmedio semnalizate "Bilete.ro", în Magazinele Germanos și la Casa de Bilete a Sălii Radio.

Pentru alte informații legate de Orchestrele și Corurile Radio vă rugăm să consultați site-ul www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.