Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Conferință Mark Ainley la București, susținută în cadrul proiectului 'Lipatti Restituiri'

Publicat: vineri, 7 Octombrie 2016 , ora 13.30

Unul dintre cei mai importanți specialiști în imprimări istorice, canadianul Mark Ainley, a susținut joi, 6 octombrie, o conferință la Universitatea Națională de Muzică din București, în cadrul proiectul "Lipatti - Restituiri". Tema: imprimările realizate de pianistului Dinu Lipatti. De altfel Mark Ainley, specialist în mai multe domenii, este pasionat cu precădere de arta interpretativă a artistului român. Ainley, care a publicat articole și studii în International Piano magazine, Classical Recordings Quarterly și International Classical Recordings Collector, precum și texte pentru discuri lansate de diferite case de discuri, a vorbit ieri, 6 octombrie 2016, cu un entuziasm pe care doar cei care coboară în profunzime și cercetează constant și asiduu îl pot avea, despre Lipatti. Mai precis despre o parte dintre imprimările sale, cunoscute sau inedite, titlul conferinței fiind - The purest Gold - Imprimările pentru EMI ale lui Dinu Lipatti.

Titlul conferinței -. The purest gold, cel mai pur aur - vine de la producătorul imprimărilor lui Lipatti, Walter Legge, care vorbea despre cele doar câteva ore de înregistrări ale lui Lipatti ca fiind mici în număr dar din cel mai pur aur. Student fiind, când am descoperit imprimările lui Lipatti am fost foarte inspirit și am devenit foarte interesat de arta lui, am vrut, desigur, mai mult aur!

Am avut ieri ocazia că ascultăm imprimări cu totul inedite, să comparăm cu ceea ce cunoșteam deja, să urmărim firul unor adevărate mistere - multe rămase nerezolvate - și mai ales să ne apropiem mai mult de Dinu Lipatti. Mai mult decât atât, cred că datorită conferinței lui Mark Ainley și volumului imens de informații atent culese, minuțios documentate și coerent puse în context de el - am alterat puțin imaginea pe care o aveam despre Lipatti. Iată un exemplu care cred că e convingător în acest sens: Mark Ainley a oferit, prin comparație, imprimări din 1947 și 1950 ale aceluiași vals de Chopin, op. 34 nr. 1, remarcând:

Există niște diferențe semnificative aici. Lipatti sună foarte temperat, bine crescut în a doua versiune. Sigur că interpretarea este magnifică, fermecătoare, însă sonoritatea nu este la fel de amplă și nici la fel de profundă iar abordării îi lipsește acel je ne sais quoi. Acel foc pe care îl auzim în versiunea din 1947 și cred că acest lucru este cauzat în parte de acustica studioului, de mărimea pianului și de povestea circumstanțelor în care au fost realizate acest imprimări. Acest lucru a definit percepția publică a interpretărilor lui Lipatti - era văzut ca un pianist bolnav, care abia dacă avea putere să cânte, sigur că auzim rafinamentul extraordinar, dar amploarea este redusă față de ceea ce putea el în realitate. Evident, și a doua versiune este minunată!

Mark Ainley - un fragment din prima conferință pe care a susținut-o la Universitatea Națională de Muzică din București. Alte două conferințe ce au în centru vânătoarea după imprimările pierdute ale lui Lipatti au loc în 10 octombrie la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca și în 14 octombrie din nou la București, de data aceasta la Colegiul Noua Europă.

Intrați liberi, fără bilete, ieșiți încărcați de informații pe care doar Mark Ainley vi le poate furniza!