Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Despre 'Souvenance' cu Anouar Brahem Quartet

Publicat: vineri, 13 Mai 2016 , ora 12.09

"Câteodată câteva sunete sunt suficiente. Și toate instrumentele trebuie să aștepte să-și găsească locul în această muzică." Afirmația aparține unui maestru al oud-ului, vechea lăută a orientului. Numele său este Anouar Brahem, poartă în sine rezonanțele muzicii tunisiene, pe care acest uriaș artist are darul de a o prezenta lumii occidentale împrumutând profilul jazz-ului. A cântat aseară (joi, 12 mai 2016) la Sala Radio, Anouar Brahem. Cuvântul este impropriu - a oficiat, prezentându-ne ultimul său album, Souvenance. Și-a ales pentru această experiență trei muzicieni; un francez - pianistul Franqois Couturier, vechi colaborator regăsit și în componența trio-ului cu care Anouar Brahem a înregistrat albumul " Le Voyage du Sahar", un german - clarinetistul Klaus Gesing și un suedez - basistul Björn Meyer, cu ei realizând "The Astounding eyes of Rita".

Vorbim în acest context, nu doar despre simbioza gestului muzical asumat de cei patru muzicieni, respirația comună, înțelegerea desăvârșită. Vorbim mai ales despre modul în care două culturi muzicale atât de diferite s-au întâlnit și au creat o lume de sunete miraculoase. O stare specială ni s-a transmis încă din momentul în care cei patru, îmbrăcați în negru, au intrat pe scenă, discret, în semi-obscuritate. Pianului i-a revenit rolul de a deschide ceremonia. Cunoaștem darul lui Anouar Brahem de a propune un discurs halucinant, ancorat însă într-un calm desăvârșit - angoasele par a fi excluse din diapazonul său secret, sunetele se arcuiesc într-o cadență împăciuitoare, li se oferă spațiul de a-și produce vibrațiile în voie. Ți-ai dori ca totul să fie încremenit în jur pentru a absorbi melismele muzicii, arcuite cu căldură, repetitiv, în tonuri domoale, nesfârșite, captând toată frumusețea lumii - pare ideală această lume plăsmuită în regatul muzicii, dar ne trezesc la realitate cuvintele muzicianului, marcat de evenimentele politice pe care le-a traversat odată cu izbucnirea revoluției din Tunisia, în 2011 - ani în care nu a mai putut să compună muzică. Și a urmat... Souvenance, care captează emoțiile sale legate de experiențele trăite, iar ceea ce ar fi trebuit să fie o expresie a violențelor, s-a transformat în tristețe... resemnare, poate speranță în ceva mai bun.

"Un concert greu de descris în cuvinte. Numai senzații! Efectiv, m-au purtat într-o altfel de lume, necunoscută, lumea arabă cu tot ceea ce înseamnă ea. Chiar am simțit că sunt acolo."

Și pentru a reveni la muzică - frumos s-au arcuit inflexiunile Orientului, împânzite de arpegii tonale europene (la un moment dat), și ele repetate obsesiv, fără însă a ne a agasa. Björn Meyer cu basul său ne-a readus din când în când în concret, după ce în prealabil am plutit într-o altă dimensiune; cu alte cuvinte, ne-a reamintit faptul că jazz-ul este cel care a făcut posibilă această întâlnire dintre două culturi muzicale. Pianul minimalist, discret, ultrarafinat, și el ne-a legat de cultura Occidentului, adeseori punctând la unison melodia principală sau repetând la infinit un motiv aidoma unui girihi, ornamentul geometric întâlnit în arta arabă. Ne-a fascinat și Klaus Gesing cu clarinetul său bas, aidoma unui instrument ancestral, ale cărui vibrații le simțeai până în străfundul sufletului, într-o simbioză desăvârșită cu sonoritatea oud-ului.

Iar Anouar Brahem... miraculos, rupt de universul palpabil, respirând desăvârșit și atemporal muzica... din nou un accent la pian... și din nou basul vorbind pe limba noilor generații, în timp ce maestrul rămâne imperturbabil în orientalismul său... un alt ritm interior... arta de a repeta cu o infinită subtilitate... rafinament în armonie, timbru și intensități... arta de a prezenta unui public european muzica Tunisiei... de a nu agresa cu nimic, de a contempla frumusețea unui sunet sau a unei armonii... sonoritate învăluită... și acest dar de a ne face să iubim muzica Orientului, să o simțim profund, șoptind cu oud-ul său, uneori și cu vocea, fascinante istorii pe care mult timp de acum înainte le vom păstra în amintire.


P.S. Am primit la începutul concertului din partea organizatorilor - Twin Arts, un pliant pentru următoarele concerte din seria Jazz Night Out. Rețineți așadar, iubitori ai jazzului, vor cânta la Sala Radio în 26 mai, violonistul Ara Malikian, în 30 iunie, Omar Sosa Quarteto Afro Cubano, în 27 octombrie, Dhafer Youssef, și în 10 noiembrie, basistul Victor Wooten.

Marina Nedelcu