Arhivă : Cronici Înapoi

Din nou în sala de aur de la Musikverein

Publicat: marți, 8 Decembrie 2015 , ora 10.05

În luna decembrie, orașul Viena este parcă mai strălucitor ca oricând. Mă gândesc, desigur, la ornamentele de sărbători ce împodobesc orașul cu eleganță și cochetărie, dar și la viața muzicală într-o efervescență spectaculoasă căci, în drumul către marele concert de Anul Nou din ziua de 1 ianuarie, pe scenele de la Opera de Stat, Volksoper, Theater an der Wien, Musikverein și Sala Brahms, teatrul Raimund… - ca să enumăr numai câteva dintre cele mai renumite locuri din lume unde se face muzică - publicului i se oferă întâlniri cu artiști și repertorii de cea mai bună calitate. Îmi concentrez atenția asupra celebrei Musikverein și spicuiesc: la începutul lunii, pe 6 decembrie, era anunțat un concert extraordinar Bach cu Concentus Musicus Wien, corul Arnold Schoenberg și dirijorul Nikolaus Harnoncourt dar, din păcate, din cauza unor grave probleme de sănătate Nikolaus Harnoncourt a trebuit să renunțe și să își anunțe chiar retragerea de pe scena de concert, astfel încât dirijorul serii a fost Erwin Ortner; în 7 decembrie, Orchestra de cameră Viena - Berlin i-a avut ca soliști, într-un program integral Mozart, pe pianista Yuja Wang, violonistul Rainer Honeck și pe violistul Amihai Grosz; în seara zilei de 9 decembrie, pianistul Rudolf Buchbinder are programată o seară camerală cu program integral Beethoven, în 10 decembrie la Musikverein din Viena are loc și un interesant și vesel concert de jazz simfonic interpretat de Tonkünstler-Orchester Niederösterreich dirijată de Ariel Zuckerman și avându-l ca solist pe violonistul Benjamin Schmid; tot în seria concertelor camerale de pe scena Sălii mari de aur Musikverein se integrează și recitalul susținut de violoncelistul Gautier Capuçon și pianistul Jean-Yves Thibaudet (15 decembrie), cu un program impresionant alcătuit din lucrări de Schumann, Brahms și Rahmaninov; în cea de a doua parte a lunii (16, 17 decembrie), celebra Filarmonică din Munchen, dirijorul Valery Gergiev și pianistul rus în foarte mare vogă astăzi, Daniil Trifonov, urcă pe scena de la Musikverein din Viena pentru a interpreta pagini semnate Wagner, Richard Strauss, Rahmaninov și Skriabin; în 19 decembrie, celebrii muzicieni din orchestra Wiener Symphoniker dirijați de Marek Janowski și avându-o alături pe soprana Catherine Foster propun un program Schumann - Wagner, iar Concertul de Anul Nou din 1 ianuarie 2016 va fi condus de Mariss Jansons.

Musikverein din Viena este una dintre cele mai mari și mai importante instituții de cultură din lume. În principiu, este o sală de concert (1744 locuri pe scaune și circa 300 de locuri în picioare), dar industria din spatele acestei săli, industrie muzicală în care sunt implicați, în principal, cei ce alcătuiesc grupul Prietenii societății musicale vieneze este uriașă. Un concert în minunata Sală de aur lasă amintiri de neuitat. M-am bucurat mult să pot să revin în acest loc de basm în seara zilei de 29 noiembrie și să ascult muzică în interpretarea extraordinară a orchestrei Wiener Symphoniker condusă de dirijorul Adam Fischer. Solista serii a fost pianista Jasminka Stanèul, iar programul a cuprins Concertul în la major pentru pian și orchestră KV 488 de Mozart și Simfonia nr. 7 în mi minor de Mahler.

Născută în Serbia, pianista Jasminka Stanèul și-a desăvârșit studiile musicale la Viena (Noel Flores) și Geneva (Maria Tipo). Cariera sa prinde o traiectorie ascendentă după ce este laureată cu Premiul I la Concursul Internațional de pian Beethoven de la Viena. Cântă pe cele mai mari scene de concert din lume alături de cele mai apreciate orchestre și cei mai reputați dirijori. Muzica de cameră ocupă un loc important în activitatea pianistei care, din octombrie 2013, este și profesor la Universitatea de Muzică din Ljubljana. Tehnica sa este spectaculoasă, tușeul delicat, trăirea intensă. Are o virtuozitate de o lejeritate impresionantă dar, mărturisesc, atmosfera excesiv feminină, edulcorată, rozul fondant uniform, lipsit de contraste în care a îmbrăcat muzica lui Mozart nu m-au cucerit întru totul. Cu mai mult entuziasm am aplaudat un Etude extreme de dificil al cărui compozitor nu am reușit să îl aflu și despre care pot spune doar că era cert în cheie modernă, contemporană și sonata de Scarlatti pe care le-a oferit drept bisuri.

Adam Fischer este un nume scris cu majuscule în viața muzicală internațională contemporană. Insist asupra experiențelor sale de mare succes din domeniul teatrului liric: muzicianul născut în 1949 la Budapesta a debutat în carieră în calitate de corepetitor la Opera din Graz legându-și apoi numele de teatrele muzicale din Helsinki, Karlsruhe, Munchen și Budapesta. Își 1980 își face debutul la Opera de Stat din Viena unde dirijează, printintre multe altele, Tetralogia Inelul Nibelungului de Wagner și ciclul Mozart- Da Ponte. În stagiunea 2015-2016 numele său apare pe afișele Operei vieneze legat de Tetralogie, Don Giovanni, dar și de La Clemenza di Tito de Mozart și Parsifal de Wagner. Desigur, și reputația de dirijor de simfonic îl plasează pe Adam Fischer printre cei mai buni interpreți contemporani, am insistat însă asupra activității sale de dirijor de operă pentru a justifica aprecierea față de felul în care a redat gigantica Simfonie nr. 7 de Gustav Mahler, căreia i-a evidențiat mai cu seamă complicata dramaturgie interioară, zbuciumul permanent, conflictele ascuțite și durerile unei faceri îndelungate și dificile. Cele 80 de minute ale lucrării au epuizat fizic dirijorul, orchestra - excepțională! - și publicul. Am mai avut totuși, la final, forța să îi aplaudăm pe interpreți îndelung și sincer.

Cristina Sârbu