Arhivă : Cronici Înapoi

'Norma' în viziune fantastă

Publicat: luni, 23 Noiembrie 2015 , ora 9.24

Spre finalul unui Festival de anvergură, așa cum se cuvine la ediția XL, Opera din Timișoara a oferit o nouă producție cu Norma de Bellini, celebră creație readusă pe afișul teatrului după decenii, în viziunea lui Mario de Carlo, care semnează un "spectacol de autor", pentru că îi aparțin și regia și scenografia, ceea ce în principiu asigură unitatea concepției. Și pentru un asemenea eveniment, directorul Corneliu Murgu - el însuși interpret de forță al rolului Pollione pe scenele lumii -, a dorit ca în distribuție să se regăsească, și de această dată, soliști din galeria internațională, așa încât rolul titular a fost susținut de soprana Dimitra Theodossiou, aplaudată, de-a lungul anilor, și în dificilul rol Norma, iar în Oroveso a apărut vestitul bas Roberto Scandiuzzi, invitat pentru a treia oară la teatrul liric timișorean, unde se simte excelent, încântat să evolueze în compania artiștilor teatrului-gazdă. Ideea de a pune în scenă opera de Bellini s-a născut în urmă cu câțiva ani, un prim pas fiind făcut prin prezentarea partiturii în concert, cu Nelly Miricioiu întrupând personajul central, în Adalgisa descoperind-o atunci pe mezzosoprana bulgară Mirouslava Yordanova, reluându-și acum rolul care i se potrivește și în care părea că se simte bine; iar partener a fost, și atunci, ca și acum, tenorul Călin Brătescu, abordând solicitantul rol Pollione. Astfel, producția avea toate "ingredientele" unui succes asigurat. Dacă glasul generos al basului s-a impus încă de la primele replici, împlinindu-se în actul final, cucerind prin timbrul cald și prin frazarea belcantistă, dacă mezzosoprana a cântat frumos, cu îngrijire și intenții expresive bine reliefate, dar parcă mai reținută sau mai prudentă ca altădată, soprana din Grecia a etalat o voce plină, amplă, marcată însă de trecerea timpului și de dificultatea țesăturii, parcurgând cu vizibilă preocupare scriitura în care capcanele există permanent, nu doar în coloratura bogată sau în acutele riscante, lăsând cumva în plan secund aspectele de ordin interpretativ, în timp ce tenorul a conturat, și sub aspect vocal, un personaj mai puțin eroic, mai curând sensibil și derutat de sentimentele pe care le nutrește pentru Norma și pentru Adalgisa, rezolvând cu acuratețe un rol cu numeroase probleme. La rândul lor, soprana Crina Vezentan (Clotilde) și tenorul Remus Alăzăroae (Flavio) au cântat convingător și au "intrat" realmente în "pielea" personajelor. Din punct de vedere vocal, și relaționarea soliștilor a fost echilibrată, glasurile s-au îmbinat și s-au completat bine, dar sinceră să fiu aș fi așteptat un plus de anvergură, de strălucire și o explozie de temperament în momentele de înfruntare, de furie sau disperare ce abundă în partitură. În schimb corul (pregătit de Laura Mare) a avut și aplomb și incisivitate și omogenitate, iar orchestra a realizat o coloristică diversă, permanent densă și suplă, transparentă sau masivă, sub bagheta dirijorului David Crescenzi, care a reușit să coordoneze cu mână sigură desfășurarea întregului "aparat" muzical, adaptându-se și unui tempo poate mai "așezat" dorit de un solist sau altul, păstrând însă "linia mare" și desfășurarea alertă, cursivă, a discursului sonor.

În ce privește punerea în scenă, frapează prin atmosfera de poveste, cu elemente de fantastic sau dintr-o lume "de film" în special prin scenografie și prin jocul de lumini. Un copac imens, cu crengi ciudate și rădăcini seculare, constituie punctul central al decorului unic ce umple întreaga scenă, iar folosirea turnantei facilitează trecerea cursivă și logică de la un tablou la altul, pentru că rotirea sa aduce în prim plan și scorbura în care se află doar un pat pe care dorm cei doi copii (bine interpretați de Daria și Luca Bădescu), revenind apoi la imaginea trunchiului imens - altar al druizilor. Și totul este străjuit de liane ciudate, asemeni unor plete, iar în timpul ariei Casta Diva coboară o salbă de lumini interesantă, a cărei semnificație posibilă se atenuează însă prin faptul că rămâne permanent în decor, regăsindu-și sensul abia în ultima scenă, când îmbracă totul în roșul rugului aprins, spre care se îndreaptă Norma și Pollione. La deschiderea cortinei, impactul "de poveste" este extrem de puternic și plastic prin culoarea difuză albastru-verde-turcoaz, transformându-se succesiv în tonuri diverse, completând cromatica straniilor costume ce se încadrează - se desprind sau se integrează - în ambianța de efect. Mantii fanteziste, straie lungi, din fâșii, purtate de coriști - femei și bărbați deopotrivă -, peruci împletite și figuri acoperite cu vopsea ca de camuflaj, sulițe și scuturi parcă din lemn, dar și costumul negru purtat de "romani", rochiile albe sau oliv ale Adalgisei, cele grena sau albastru ale Normei, toate decoltate, cu brațele dezgolite, așa cum sunt de altfel toate personajele - excepție făcând Oroveso -, creează o compoziție aparte, surprinzătoare dar atractivă pentru privire. Cred că totuși luminarea fundalului în roșu de câte ori se vorbește despre dragoste poate fi eliminată, dând impresia unei explicitări cam puerile, ca și întoarcerea cu spatele, în stop-cadru, a coriștilor, ca semn al oprobiului, în timp ce Norma își dezvăluie păcatul.

Sub aspect regizoral așteptam o mișcare efectivă, nu doar intrarea și ieșirea coriștilor sau schematismul mișcărilor personajelor, reduse la câțiva pași sau la ridicarea mâinilor; nu am prea înțeles de ce Pollione îngenunchează în timpul scenei finale, mi s-a părut, de asemenea, destul de simplistă trezirea bruscă a copiilor care își îmbrățișează mama și... rămân nemișcați cât timp ea își cântă tristețea, fără să le acorde atenție. Sunt detalii care pot fi rezolvate, asigurându-se astfel și un plus de varietate în relația dintre eroi, singurii care aduc ceva în acest sens fiind balerinii cu cele câteva atitudini războinice sau de invocare. Oricum, Norma este o operă destul de statică, dar dacă regizorul concepe relații credibile și adaptate fiecărui moment, raportându-se la situații și la replici, dacă pasiunea este permanent prezentă în izbucniri, înfruntări puternice, totul poate să devină intens și captivant și din acest punct de vedere.

Privit însă în ansamblu, spectacolul cu Norma a adus, în seara premierei, și frumusețea unei partituri celebre care cere grandoare și surpriza unei lumi "din altă lume" în reprezentarea scenică și nume din elita mondială și glasuri ample, în parte marcate probabil (și) de emoție și strădania lor de a se ridica la nivelul evenimentului și derularea impecabilă - pentru că includerea unui asemenea titlu în repertoriu constituie, în sine, o provocare și un câștig incontestabil pentru ansamblu, pentru public, pentru prestigiul unui teatru de reală cotă. Cu siguranță va fi un succes constant, mai ales că există și o a doua distribuție, "a casei", extrem de promițătoare, tânără și... ardentă.


Anca Florea