Arhivă : Cronici Înapoi

Un duo cu charismă

Publicat: miercuri, 14 Octombrie 2015 , ora 12.24

Onorând Ziua Națională a Spaniei, Institutul "Cervantes", în colaborare cu Ambasada Spaniei la București și cu Filarmonica, a oferit marți, 13 octombrie 2015, la Ateneu, un recital în care s-au întâlnit foarte tineri instrumentiști reprezentând, cumva, poate simbolic, tradiția legăturilor româno-hispanice, de această dată în domeniul muzicii, pentru că violonista Maria Florea, fiica violoncelistului Cristian Florea, stabilit de decenii în Peninsulă, s-a născut la Barcelona și a studiat la Madrid, asemeni pianistului spaniol Juan Barahona, ambii perfecționându-se în prezent la Colegiul regal de muzică din Londra, alcătuind, din 2012, un duo cu o activitate remarcabilă.

Programul ales a adus în prim plan, firesc, opusuri din creația spaniolă de secol XX, dar și lucrări din zone stilistice diferite, precum Sonatele de Mozart și de Ravel, alături de un Poem de Turina, secvențe din celebrul ciclu de Șapte cântece populare spaniole și un Dans spaniol de De Falla (adaptat de Kreisler pentru acea formulă instrumentală). Încă de la primele măsuri s-au remarcat datele ce-i definesc pe cei doi interpreți, violonista etalând o tehnică impecabilă, care îi permite să construiască un discurs fluent, nuanțat și suplu, părând că se simte bine în special în paginile lirice, de finețe, sunetul frumos, nu foarte amplu dar robust în momentele de forță, având un plus de căldură în desfășurările sensibile, delicate. Poate că maturizarea și experiența îi vor aduce anvergură și strălucire, elemente regăsite însă din plin la pianistul a cărui evoluție l-a impus atenției celor aflați în sală prin tușeul rotund, prin coloristica bogată, prin expresivitatea cu care a investit și jocurile transparente, cu picurări rafinate și secțiunile încărcate de vitalitate sau grave și interiorizate, incisivitatea și pregnanța ritmică având un impact deosebit. Am apreciat și permanenta colaborare între cei doi soliști și cunoașterea stilistică adecvată și maniera în care au subliniat inflexiunile de jazz din partitura raveliană sau cele de sorginte folclorică atât de speciale în De Falla, parfumul muzicii spaniole reliefându-se deopotrivă în poezia nostalgică a miniaturilor din ciclul poate mai cunoscut nouă în varianta pentru voce și pian, dar și în exploziile dansurilor sau ale "focului" imaginat de ilustrul compozitor. Răspunzând aplauzelor, Maria Florea și Juan Barahona au propus, în bis, un surprinzător... Rachmaninov, subliniind însă latura romantică, visătoare, pe care am remarcat-o pe întreg parcursul programului, în special la tânăra violonistă.

Un recital frumos, unitar și solicitant, susținut de un duo cu charismă, dar mai ales cu o reală plăcere de a cânta, de a tălmăci cu pasiune muzica, într-o lume a sunetelor în care se simt bine. Iar evoluția lor din acea seară îi recomandă printre tinerii cu reale perspective de afirmare, tehnica virtuoză fiindu-le suport în construirea logică și atractivă a paginilor abordate cu aplomb și profesionalism, desigur personalitatea artistcă a fiecăruia punându-și amprenta asupra exprimării pe corzi sau pe claviatură. Sincer, aș vrea să îl ascult pe Juan Barahona într-un recital (doar) de pian...

Anca Florea