Arhivă : Cronici Înapoi

O seară a valorilor certe - versiuni interpretative concludente !

Publicat: vineri, 9 Octombrie 2015 , ora 14.24

După "seara Beethoven" care a deschis săptămâna trecută noua stagiune a Filarmonicii Bucureștene sub bagheta lui Horia Andreescu iată acum un program integral Mozart - o opțiune repertorială mai rar întâlnită cu prilejul prezențelor lui Camil Marinescu la Ateneul Român. Pentru artiștii cu adevărat profesioniști, interpretarea muzicii mozartiene reprezintă mereu o provocare, deceniu după deceniu iar faptul că o mare parte dintre partituri sunt atât de cunoscute publicului constituie adesea un argument în plus !

Pe afișele din 8 și 9 octombrie, stagiunea Filarmoncii adaugă și genericul Serilor Lipatti, cele care au prilejuit în ultimele ediții aducerea în atenția publicului bucureștean a unor nume ale pianisticii norvegiene actuale. Ieri seară am avut surpriza unei excelente versiuni mozartiene din partea unui solist de 32 de ani despre care - mărturisesc - nu auzisem nimic până atunci. Christian Ihle Hadland s-a simțit în elementul său în scriitura adesea virtuoză a Concertului nr.22 în Mi bemol major, K 482: impecabil, dezinvolt, cu o calitate sonoră în deplină rezonanță stilistică, evoluând cu o paletă expresivă largă - de la exuberanță ludică la poezie discrete, cu eleganță a frazării și o precizie a desenului solistic Chriatian Ihle Hadland m-a cucerit (și pe mine, ca de altfel întreaga sală a Ateneului) cu perlajul ghirlandelor sale sonore, sugerând imaginea clară a unui stil rococo rafinat. Ne-a demonstrat însă și alte fațete interpretative (cu nuanțări improvizatorice pe alocuri, cu o interesantă fantezie a explorărilor armonice) în "cadenzele" pe care le-a ales: cele ale lui Benjamin Britten, foarte rar cantate. O altă dimensiune timbrală a pianisticii sale a oferit Christian Ihle Hadland și în bisul său: Marș nuptial de Edvard Grieg - o notă romantică delicată, cu accente robuste uneori, dezvăluind același echilibru și rigoare a personalității interpretative a acestui musician.

Școala stilului mozartian s-a reliefat în întregul programului dirijat de Camil Marinescu: contur dramatic pregnant, registre timbrale distincte, prestanță și culoare au caracterizat Uvertura la Opera Don Giovanni iar după pauză, cele 3 părți ale Simfoniei în Re major, nr.38 "Praga" s-au definit contrastant, cu precizie a construcției, cu linii sobre dar luminoase. O mențiune specială pentru finețea părții mediane, cu momente de mare frumusețe. Fără a fi perfectă, sub bagheta lui Camil Marinescu Filarmonica a sunat foarte convingător, clar, într-o evidentă preocupare de a onora cu responsabilitate limpezimea, harul muzicii mozartiene . Un Mozart concludent, o seară a valorilor certe, o bucurie muzicală !
Anca Ioana Andriescu