Arhivă : Cronici Înapoi

Un recital al tinereții în Festivalul 'Enescu și muzica lumii' de la Sinaia

Publicat: joi, 13 August 2015 , ora 12.37
După serile simfonice din debut, Festivalul de la Sinaia a propus câteva recitaluri susținute prioritar de către tineri la început de drum sau deja binecunoscuți publicului, oferindu-le astfel șansa de a evolua pe o scenă "adevărată", de a se (re)întâlni cu melomanii care, întotdeauna, sunt atrași de noutate, de eventuala descoperire a unor potențiali soliști de valoare sau de a urmări în ce măsură sau cum s-au împlinit cei lansați în anii trecuți.

Primul "episod", derulat sub genericul "Voci de primăvară", a fost rezervat studenților de la clasa de canto a Universității Naționale de Muzică din București, soprana-decan Bianca Manoleanu preluând și rolul de prezentator, punctând repere din activitatea lor de până acum. Aș începe prin a-l remarcă pe Alexandru Chiriac, bariton care, la 26 de ani, etalează un glas generos, cu date naturale remarcabile, bine condus și reliefat, demonstrând, în ariile din Nunta lui Figaro de Mozart și Evgheni Oneghin de Ceaikovski, o înțelegere și o expresivitate deosebită, conferind sens și culoare fiecărui cuvânt, fiecărui accent. O surpriză extrem de plăcută, având toate premisele unei cariere importante. Dar un alt bariton - Cristian-Mircea Ruja -, aflat în anul II de studiu, a rămas departe de așteptări, vocea neformată și maniera școlărească de cânt nereușind să convingă nici în aria de Vivaldi, nici în liedul de Bretan. Pe de altă parte, tenorul masterand Ionuț Boanches a abordat, cu un timbru liric frumos și cald, cu sensibilitate și frazare îngrijită, arii "de linie" din Elixirul dragostei de Donizetti și Pescuitorii de perle de Bizet, calitățile sale evidente fiind din păcate umbrite de problemele tehnice apărute în pasaj și acut, determinând în final chiar "ruperea" unor sunete. În schimb, soprana de coloratură Ana-Maria Băcanu, foarte sigură pe sine, a ales arii din Manon de Massenet și Don Pasquale de Donizetti, rezolvate cu aplomb și dezinvoltură, apelând la intensități destul de puternice, conferind însă o anume expresie acelor pagini atât de cunoscute și ofertante, dorind (și) să-și sublinieze acutul performant însă ușor strident.

Dar și soprana Bianca Manoleanu a apărut și în ipostază solistică, alegând două miniaturi de Rachmaninov, printre care și celebra Vocaliză, dificilă și solicitantă, ambele tratate cu rigoare și corectitudine, în maniera de cânt cu care ne-a obișnuit de ani buni. Întregul program a fost acompaniat la pian de către Remus Manoleanu, urmărind excelent, cu un tușeu rotund și cu suplețe, fiecare solist, adaptându-se eventualelor cerințe de respirație sau de tempo determinate de (in)disponibilitățile diverse ale tinerilor. Programul lor s-a încheiat cu duetul din Don Giovanni de Mozart, în care am apreciat din nou eleganța interpretării lui Alexandru Chiriac și am constatat (din nou) atracția Anei-Maria Băcanu pentru sonoritățile "în forță".

Poate ca un pandant al recitalului de canto, pianista de doar 14 ani Antonia Tudose a interpretat o Poloneză de Chopin, surprinzând prin tehnica bine pusă la punct, prin fluentă și perlajul cu care a redat, într-o construcție clară, întreaga paletă expresivă cuprinsă în partitură, realizată cu elegantă și rafinament, spre încântarea spectatorilor care, cu siguranță, o ascultaseră și în seara inaugurală a festivalului, în secvența din Concertul de Bach, diferența de abordare fiind uimitoare, convingând de această dată că este un talent autentic, pe bună dreptate îndelung ovaționată și de către muzicienii aflați în sală.

O seară a tinereții, agreabilă, revelând câteva "vârfuri" de real interes, pe lângă colegi care s-au străduit să se prezinte la un nivel cât mai adecvat unui festival de ținută, singurul lor câștig fiind însă șansa de a apărea pe scenă și de a se confrunta cu publicul, ceea ce pentru mulți poate să devină și o oportunitate nesperată și un risc pe măsură.


Anca Florea