Arhivă : Cronici Înapoi

Oaspeți vienezi și muzică de secol XX la Sinaia

Publicat: miercuri, 12 August 2015 , ora 13.08

Mereu mai bogat în oferte muzicale, Festivalul "Enescu și muzica lumii" ce are loc, în fiecare lună august, la Sinaia, s-a diversificat ca structură în ultimii ani, directorul artistic Marin Cazacu incluzând, pe lângă seri camerale, și concerte simfonice susținute de către orchestrele alcătuite din tineri sau chiar din adolescenți, "născute" în acest cadru, invitând totodată ansambluri similare din alte țări europene, așa cum a fost, de această dată, Wiener Jeunesse Orchester, revenind în România pentru un turneu la Cluj, Sinaia, București.

Firesc, sala Casino-ului a fost asaltată de publicul dornic să asculte o formație care, de peste patru decenii, constituie un reper important în viața muzicală din Austria și nu numai. Un aspect interesant a fost alcătuirea programului din lucrări de secol XX, parte destul de puțin cântate la noi, cu o cotă de atractivitate sporită mai curând pentru muzicieni sau pentru melomanii împătimiți. Dar pentru început am ascultat secvențe orchestrale din Candide de Bernstein, spumoasa partitură în care speram să regăsesc ceva din strălucirea și umorul ce caracterizează creația autorului sau acel feeling propriu muzicii americane, paginile în principiu cuceritoare fiind parcurse cu acuratețe și precizie a atacurilor sau a combinațiilor instrumentale. Și am remarcat pe de o parte sunetul amplu, rotund și dens al ansamblului, iar pe de altă parte opțiunea dirijorului Herbert Bock de a păstra derularea muzicală în cadrul strict impus prin tactarea măsurii și indicarea precisă a intrărilor; o concepție regăsită apoi în acompaniamentul celor Șapte cântece de Berg, păstrând permanent o intensitate estompată, bine realizată de instrumentiști, lăsând în prim plan linia solistică pe care soprana Ursula Langmayr a rezolvat-o corect, vădind o specializare în maniera de cânt specifică scriiturii germane, deschizându-se în acut, apelând și la un semi-parlato convenabil mai ales în grav, fără o diferențiere pregnantă între lieduri.

Punctul "forte" al serii a fost, cu siguranță, Simfonia nr. 4 de Mahler, binecunoscută publicului în versiuni adesea de referință, așteptând, și de această dată, reliefarea frazelor generoase, desfășurări încărcate de poezie, de grație rafinată sau explozii impresionante. Și încă o dată am constatat că marea muzică rămâne superbă prin ea însăși, indiferent de modul de tratare a partiturii pe care concepția dirijorală și calitatea orchestrei o poate pune în valoare printr-o reală interpretare sau o lasă, pur și simplu, să "curgă", respectând cele notate pe portativ. Mahler este unul dintre compozitorii emblematici ai Vienei și unul dintre cei mai iubiți creatori, astfel încât era firesc să așteptăm ca oaspeții din capitala Austriei să "simtă" și să redea întreaga vibrație și trăire interioară cuprinse în monumentala lucrare. Desigur, orchestra a sunat dens și a cântat cu rigoare și acuratețe, dar cu o anume "obiectivare" determinată probabil de faptul că dirijorul a rămas fidel modului de exprimare din prima parte, urmărind atent coordonarea ansamblului, construcția clară, fără o subliniere a diversității coloristice sau expresive care, de obicei, încântă; muzica "te duce" spre asemenea sublinieri, "cere" planuri contrastante, o sensibilitate și o anvergură aparte, dar încă o dată am constatat că nu întotdeauna interpretarea constituie o prioritate. În secțiunea finală, soprana a susținut în aceeași manieră intervențiile solistice, integrându-se astfel viziunii generale corect-rezervată.

Frumusețea Simfoniei și entuziasmul celor care, încercând să se apropie de înțelegerea unor opusuri foarte speciale și să se bucure că ascultă oaspeți vienezi, au determinat aplauze intense, răsplătite în bis cu uvertura la opereta Liliacul de Strauss care, spre surprinderea multora, încă de la primele măsuri a sunat… cu totul altfel, cu vervă și strălucire, semn că disponibilitatea orchestrei de a cânta suplu și expresiv se relevă din plin atunci când dirijorul solicită asemenea repere. Pentru că a fost evident faptul că disciplina este trăsătura esențială a Wiener Jeunesse Orchester, iar implicarea interpretativă se face simțită doar în măsura în care cel aflat la pupitru permite. Sunt date pe care, probabil, le vor observa și spectatorii care, diseară, vor asculta, la Ateneu, acest program - sau poate va suna… altfel?...

Anca Florea