Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Concertul Orchestrei Baroce a Festivalului de Muzică veche de la Miercurea Ciuc, la București

Publicat: luni, 13 Iulie 2015 , ora 13.59

Am admirat sonoritatea omogenă a Orchestrei Baroce a Festivalului de la Miercurea Ciuc, prezentă și la București sâmbătă, 11 iulie 2015, pentru a susține un concert la Catedrala Sf. Iosif. Antonio Vivaldi, Pietro Locatelli, Carl Philipp Emanuel Bach și Johann David Heinichen au fost autorii selecționați pentru acest Concerto di Concerti care i-a avut ca soliști pe violoncelistul Ciprian Câmpean din Cluj-Napoca, membru al Ansamblului Baroc Transilvania - cel care ne-a oferit de-altfel momentul de vârf al serii în Concertul în La major pentru violoncel și orchestră de Carl Philipp Emanuel Bach. Am remarcat experiența unui muzician matur, bine ancorat în profilul stilistic cerut de partitură. Au fost, de asemenea, soliste Dorá Király la flaut drept (Berlin) și Maria Petrescu (București - Amsterdam) la oboi baroc, în două concerte vivaldiene.

Orchestra Barocă a Festivalului de la Miercurea Ciuc este condusă de Ulrike Titze, concertmaestru și membru fondator al Orchestrei Baroce din Dresda, care ne-a adresat la final câteva cuvinte:


Este pentru prima dată sau există o istorie a acestei colaborări între Ulrike Titze și Orchestra Barocă a Festivalului din Miercurea Ciuc?

A fost cea de-a zecea colaborare în acest an. Am lucrat cu o orchestră de cameră modernă, iar anul trecut cu aceste instrumente de epocă. Îmi place să vin și să lucrez cu acești colegi.


Spuneți-ne câteva lucruri despre muzicieni, despre modul în care lucrați împreună.

Pe câțiva dintre ei i-am întâlnit în anii '90 la Cluj, când erau studenți la "Academia Internațională Bach". Au fost interesați să lucreze cu mine, în diverse ocazii, în workshopuri, apoi și în Orchestra Barocă de la Miercurea Ciuc. Cei mai mulți dintre ei colaborează de mai mult timp, dar în fiecare an vin noi colegi. Îmi place faptul că din ce în ce mai mulți tineri sunt interesați să facă muzică în acest fel.


Le-ați dezvăluit câteva dintre secretele interpretării baroce?

Secrete? Nu. Sunt interesată de instrumentele de coarde, de literatura legată de această epocă, de retorică, am vrut să leg această muzică de viața mea, de prezent. În viața noastră apar nenumărate afecte care trebuie să existe și în muzică, iar publicul trebuie să simtă acest lucru.


Și impresiile acestei seri…

A fost o situație dificilă, pentru că obișnuim să repetăm într-o sală nouă. Dar am intrat să repetăm cu 40 de minute înainte de concert, după un drum lung de cinci ore. Însă toți colegii s-au concentrat și acustica a fost bună și am fost surprinsă de publicul numeros și de atmosfera concentrată. Și la sfârșit, le-a plăcut.

Consemnăm și alte impresii după concertul Orchestrei Baroce a Festivalului de la Miercurea Ciuc.

Soprana Georgeta Stoleriu:
"Am venit cu multă bucurie și încărcată cu multă nostalgie pentru că în urmă cu peste 30 de ani, la prima ediție a Festivalului de la Miercurea Ciuc am participat împreună cu "Musica Rediviva". Binenînțeles că acustica acestei Catedrale nu este tocmai prielnică unui asemenea gen de muzică. Au fost foarte atenți la sincronizare, s-a simțit, pentru că este foarte greu să te aduni în condițiile acestea acustice. O sală de tipul Ateneului ar fi fost cu totul altceva. Altfel este de apreciat și modul în care au alcătuit programul și calitatea fiecărui instrumentist în parte. Am citit în prezentări faptul că au studii temeinice în ceea ce privește stilul baroc. Mă bucur că acest festival are o vechime apreciabilă și că vine și la București din când în când. Este o manifestare care merită să fie urmărită și continuată în anii următori."

Criticul muzical Anca Florea:
"În sine a fost un concert interesant și atractiv, altceva în stagiunea estivală, un ansamblu pe care eu l-am mai ascultat cu ani în urmă la Miercurea Ciuc, în festival. Regăsindu-l acum într-o altă ambianță - nu știu dacă Sf. Iosif are acustica adecvată unui asemenea ansamblu, haloul fiind foarte riscant. În general un program agreabil, realizat cu acuratețe, trecând peste micile scăpări, instrumentiștii corelaționându-se destul de bine. M-a frapat însă în piesa finală (Johann David Heinichen - Concertul în Re major pentru flaut, oboi, vioară, violoncel, teorbă, coarde și continuu) faptul că nu au încercat o echilibrare a intensităților instrumentale, pentru că unele au o intensitate foarte discretă, altele foarte penetrantă și atunci, fiecare cântând în felul său, mi s-a părut surprinzătoare această lipsă de interes pentru a le aduce cumva într-un mezzoforte sau piano, în ideea de a limita puțin discrepanțele. Sigur, sunt doar detalii, dar se fac remarcate ușor de către orice meloman. Poate aș fi vrut o mai mare varietate repertorială, pentru că mi s-a părut ușor adus la un numitor comun. Dar, trecând peste asemenea rezerve, a fost un concert agreabil care face bine."

"O îmbinare perfectă între muzică și spiritualitate. Este un univers minunat. Ne dorim mereu astfel de evenimente." (Valeriu Ghimpu - inginer)

"Mai rar auzim în București muzică veche, asemenea instrumente. M-a atras mai ales teorba și clavecinul care am înțeles că este din Anglia… transpunerea în altă lume… muzica barocă este deosebită și într-adevăr, am văzut citatul din broșură… starea de fericire pe care ți-o dă… bunătatea opusă răului… ceva deosebit și o inițiativă lăudabilă. Am văzut că Radio România este implicată." (Virginia Histu - traducător)


O concluzie

În entuziasmul nostru de a asculta muzică veche interpretată cu instrumente de epocă salutăm acest demers al organizatorilor Festivalului de la Miercurea Ciuc de a se deschide și către publicul capitalei. Ansamblul alcătuit în marea sa majoritate din tineri, ne-a oferit momente deosebite. Ni-l dorim în fiecare an la București, crescând mereu, uitând de emoții și de micile imperfecțiuni, astfel încât nu doar în Festivalul Internațional "G. Enescu" să avem ocazia să ascultăm muzica secolelor barocului. Public entuziast există. A demonstrat-o o catedrală plină.

Marina Nedelcu