Arhivă : Cronici Înapoi

GALERIE FOTO. Jurnal de festival. Kissinger Sommer 2015

Publicat: luni, 22 Iunie 2015 , ora 14.50

În 19 și 20 iunie 2015 am fost prezentă la concertele care au deschis a 30-a ediție a Festivalului Kissinger Sommer de la Bad Kissingen, o localitate pitorească în centrul Germaniei, un soi de Băile Herculane, însă cu toate clădirile istorice renovate și o viață culturală impresionantă. Și aici, ca și la Băile Herculane, și-au petrecut vacanțele la băi personaje celebre, precum Împărăteasa Sissi a Austriei (la Bad Kissingen a fost realizată ultima fotografie ce-o are protagonistă; am văzut și eu această poză surprinsă de un paparazzi al acelei vremi) sau...Gioachino Rossini, care a semnat în 1856 un document păstrat astăzi la New York. Tot din Bad Kissingen era originară și familia lui Henry Kissinger, celebrul diplomat american.

Kissinger Sommer este unul dintre cele mai importante festivaluri de vară din Germania, aceasta grație invitaților excepționali de aici. Să-i amintim, din actuala ediție, pe Cecilia Bartoli, Sabine Meyer, Midori, Orchestra Simfonică BBC, Orchestra Radiodifuziunii Bavareze, Andris Nelsons, Lisa Batishvili, Lawrence Foster, Alisa Weilerstein, Grigory Sokolov, Valery Gergiev, Daniil Trifonov. A fost înființat în 1985, pentru a stabili o punte de legătură între muzicienii din Republica Federală Germania și Republica Democrată Germania - de altfel, granița dintre cele două Germanii, cea comunistă și cea capitalistă, trecea pe atunci la 30-40 km de Bad Kissingen.

Kari Kahl Wolfsjager, intendant: Festivalul are o istorie de 30 ani și a devenit în timp din ce în ce mai important, dar liniile directoare esențiale au rămas aceleași: orchestre de nivel mondial cu vedete soliști, dar și mai important încă este pentru mine să avem aici stelele viitorului, să descoperim aceste viitoare vedete. Avem de asemenea și muzică contemporană, cred că trebuie să-i susținem pe compozitorii care scriu muzica de astăzi; Beethoven, Bach și Mozart nu mai au nevoie de promovare, însă cei de astăzi, da, pentru că publicul nu-i înțelege - e o situație diferită față de timpul când scriau Beethoven și Mozart. În fiecare an avem 6-7 compozitori care scriu lieduri noi; este foarte important, pentru că încetul cu încetul, liedul german pare să moară și de 30 ani ne străduim să promovăm liedul german.

Klavierolymp este sora mai mică a festivalului; are loc la jumătatea lunii octombrie - este a 13-a ediție anul acesta. Mulți pianiști astăzi de renume s-au lansat aici: Martin Helmschen, Nikolai Tokarev, Igor Levit, Mischa Lifits.

Ziua 1

În total, am ascultat 5 concerte și recitaluri la Kissinger Sommer în 19 și 20 iunie, în cele două săli: Rossini și Max Littmann (aceasta din urmă, considerată una dintre cele mai bune săli de concert din Europa).

A fost mai întâi un Preludiu propus de Jinghan Hou, un pianist chinez de 14 ani, foarte bun tehnic, dar, e normal, încă cu posibilități de a crește în ceea ce privește interpretarea. Probabil emoțiile au făcut și ca tânărul pianist să nu stăpânească foarte bine pedala pianului, creându-se astfel permanent un efect de halou neplăcut, oricum nepotrivit în sonata de Haydn, de exemplu.

Concertul oficial de deschidere a fost susținut de violoncelista Sol Gabetta și Orchestra Simfonică Germană din Berlin, dirijată de Andrey Boreyko - o seară foarte frumoasă, cu o excepțională Sol Gabetta în Concertul nr.1 de Camille Saint Saens. Am admirat-o foarte mult pe Sol Gabetta, această violoncelistă de origine argentiană, stabilită în Elveția, prietenă a regretatei noastre pianiste Mihaela Ursuleasa; Sol Gabetta are un sunet cald și foarte curat (apreciez la superlativ justețea intonării sunetului, una dintre problemele mari ale violonceliștilor în general), o atitudine olimpiană, de regină, în fața orchestrei, fără însă a deveni rece sau prea prețioasă față de public.

Ziua 2

Ziua de 20 iunie a debutat cu recitalul pianistei Yeol Sum Son, câștigătoarea premiului al doilea la precedenta ediție a Concursului Ceaikovski de la Moscova. A fost un program foarte dificil tehnic, admirabil stăpânit, însă... am preferat mai curând prestația uneori imperfectă tehnic a lui Fazil Say, din după-amiaza acelei zile, o interpretare însă plină de viață, de tumult, de trăire artistică. Fazil Say a interpretat Mozart, Beethoven și propriile lucrări - un tip de muzică contemporană cu veritabil succes la public - confirmat de ovațiile celor 400 de oameni care l-au aplaudat în picioare la Sala Rossini din Bad Kissingen.

Sâmbătă seara, am făcut o excursie la Bad Bruckenau, locul unde-și petrecea verile regele Ludwig I, pentru a asculta recitalul susținut de violoncelistul Daniel Muller Schott și pianistul Martin Stadtfeld - 4 sonate în program, dintre care ultima - semnată de Mendelssohn, mi s-a părut cea mai reușită. Am apreciat foarte mult prestația pianistului Martin Stadtfeld, cu un sunet excepțional și un tușeu de mare clasă.

Kissinger Sommer cred că este în primul rând un exemplu în ceea ce privește modul cum se realizează turismul cultural - mai puțini sunt astăzi cei care vin la băi, mai mulți cei care vin la concertele care au loc aici. De altfel, nu exista vitrină în acest mic orășel a cărui istorie pornește în secolul al IX-lea care să nu promoveze festivalul Kissinger Sommer, din ale cărui concerte trecute ați putut de altfel asculta și la Radio România Muzical.

Cristina Comandașu