Arhivă : Cronici Înapoi

Corul Radiodifuziunii Flamande - 'Între seriozitatea rusă și swing-ul american'

Publicat: vineri, 22 Mai 2015 , ora 9.08

Titlul concertului de joi, 21 mai 2015, de la Sala Flagey din Bruxelles a propus o seară într-o formulă mai puțin obișnuită și într-o atmosferă mai puțin obișnuită: ideea a fost de a alătura două tipuri de sensibilitate - spiritualitatea și sentimentalismul. Succesiunea de piese corale religioase și miniaturi pentru pian de Gershwin sau Serghei Rahmaninov nu a fost atât de contrastantă pe cât ar putea părea, dacă le recunoaștem pe ambele ca expresie profundă a sufletului.

Am urmărit așadar mai întâi Corul Radiodifuziunii Flamande. Așezați pe scaune undeva spre spatele scenei, fiecare la pupitrul său și fiecare pupitru cu lumina sa proprie - sala era cufundată în întuneric -, cei 24 de membri ai acestui un cor de cameră cu voci limpezi și cu unitate timbrală, asemănătoare unei catifele sonore, au cântat un program-portret al muzicii corale din anii 1900 sau puțin mai înainte și până în zilele noastre: de la Scott Joplin și Dmitri Bortneanski până la Morten Lauridsen sau Urmas Sisask. Corul Radiodifuziunii Flamande îi aparține lui Hervé Niquet, însă în concertul din 21 mai a fost dirijat de Marcus Creed, fost director artistic al Orchestrei de Cameră RIAS și invitat de Academia de Muzică Veche din Berlin sau Orchestra Barocă din Freiburg. În tradiția britanică, a condus fiecare partidă vocală - dacă nu aș fi admirat omogenitatea ansamblului aș fi spus chiar fiecare voce în parte.

Piesele corale au alternat cu miniaturi pentru pian de Serghei Rahmaninov și George Gershwin alături de alți câțiva compozitori contemporani sau moderni, interpretate de Nikolai Tokarev. Pianistul rus în vârstă de 32 de ani, solist al Orchestrei Filarmonice BBC sau al Orchestrei Tonhalle din Zürich, a cântat într-un foarte adecvat stil de café-concert, temperat însă de o educație academică.

Concertul s-a constituit și într-o sesiune live de înregistrări - un CD cu cele mai reușite momente putea fi comandat și achiziționat de către cei prezenți în sală, iar atmosfera de disc s-a păstrat într-o oarecare măsură și din perspectiva publicului, care a menținut o tăcere aproape deplină în timpul concertului și a aplaudat entuziast abia la final. Ce-i drept, a fost vorba de un final regizat - coriștii și-au părăsit locurile și s-au adunat fie în jurul pianului pentru a-l asculta pe Nikolai Tokarev, fie în jurul celor patru mese rotunde înalte, ca de bar, plasate pe scenă, aprinzând veiozele de pe acestea și cântând, inclusiv dirijorul, de acolo, ca într-un musical. Iar ca rămas-bun, în timpul interpretării bisului artiștii au plecat încetișor de pe podium, în sunetele aplauzelor sălii.


Maria Monica Bojin