Arhivă : Cronici Înapoi

La Opera Națională a revenit 'Nabucco'

Publicat: joi, 12 Martie 2015 , ora 13.16

Într-o ciudată concepție a stagiunii, cu câteva titluri ce se repetă obositor, adesea în reprezentații succesive ce sporesc monotonia "ofertei", Opera Națională programează, când și când, și opere extrem de îndrăgite de public oriunde în lume, sălile arhipline demonstrând fără dubiu că sunt așteptate și dorite de melomani. Și tocmai de aceea este greu de înțeles de ce au trebuit să treacă luni bune pentru ca abia în martie să revedem creații de mare atractivitate - Madama Butterfly sau Nabucco, apoi Aida sau Tosca -, dar "înghesuite" în două sau trei seri și.... gata! Se prea poate însă ca și readucerea lor pe scenă să fi fost determinată de prezența în distribuție a unor invitați, parte soliști români care activează în străinătate și, deci, cu anumite perioade mai libere în agenda lor de spectacole, în funcție de care s-au făcut programările; dar poate că este doar o coincidență...

Oricum ar fi, reluarea producției cu Nabucco de Verdi a făcut ca sala să devină neîncăpătoare, mai ales că în rolul Abigaille a apărut, după (prea) multă vreme, soprana Anda-Louise Bogza, sosind de la Opera din Praga, dar cu o carieră de anvergură pe scene importante din lume, de la Arena di Verona la Tokyo, de la Viena și Munchen la Florența sau Roma. Iar glasul său de o frumusețe aparte, vibrant, cu un registru mediu generos și acut strălucitor, egal în registre, păstrându-și căldura învăluitoare și în secvențele dramatice, condus cu o tehnică sigură ce-i permite și o nuanțare bogată, cu pianissime de efect și izbucniri contrastante, cucerește de fiecare dată și îi încântă pe toți cei care astfel au ocazia să asculte și la ONB o soprană "adevărată", într-o partitură solicitantă, dificilă dar extrem de ofertantă. Iar prestanța sa scenică, temperamentul și atenția cu care susține relația cu partenerii au completat interpretarea vocală, mult aplaudată după fiecare tablou și, bineînțeles, la final.

Și de această dată, în rolul titular a evoluat baritonul Ștefan Ignat, mereu sigur pe sine, mereu tentat să cânte în forță, cu o incisivitate agresivă care îl avantajează în partitura verdiană, rezolvând paginile lirice precum celebra rugă prin apelarea la (un fel de) falset întărit sau la mezzavoce, fără a fi deranjat de multele momente în care a cântat "sub ton" sau chiar a dat impresia improvizației până și în rostirea textului. Iar faptul că a primit, de asemenea, aplauzele publicului, l-a făcut să creadă că, probabil, nimeni nu remarcă astfel de... detalii.

În Ismaele l-am revăzut pe tenorul Liviu Indricău, apreciind din nou calitatea timbrului său, având un "metal" și acute care îi subliniază datele necesare personajului eroic, rămânând totuși un glas liric, plin, mult mai adecvat în alte (multe) lucrări scrise pentru astfel de voce, dar desigur tânărul solist trebuie să onoreze cu rigoare cerințele teatrului și distribuirea sa în roluri pentru care, probabil, nu se găsește un solist adecvat, sperând să poată aborda și la ONB partituri în care potențialul său să fie pus în valoare la nivelul real. O surpriză deosebit de plăcută a fost debutul basului Marius Boloș în Zaccaria, reușind să-i confere "greutatea" și sobrietatea impunătoare deopotrivă în plan scenic și muzical, remarcabil fiind faptul că vocea i-a sunat generos, egal și expresiv, cu o frazare adecvată, statura sa avantajându-l în prezența scenică cerută de rol, întrupând cu adevărat un personaj pregnant, de real succes. Din păcate, basul Horia Sandu nu a conferit același relief Marelui Preot, parcurgând doar conștiincios scriitura verdiană, în timp ce soprana Simona Neagu (extrem de rar programată în roluri importante) a fost onestă în Anna, tenorul Valentin Racoveanu incisiv Abdallo, iar mezzosoprana Sorana Negrea corectă în Fenena (inclusiv în arie).

După un început destul de incert, corul a sunat omogen și amplu, dezavantajat sub aspect scenic de dispunerea simetrică în grupuri compacte, cu mișcări și atitudini stereotipe (maestru de cor Stelian Olariu), baletul a susținut cu acuratețe intervențiile "de luptă" sau cu grațioase însoțitoare ale lui Abigaille pe coordonatele impuse de coregrafia Doinei Andronache, uneori fără vreo legătură cu acțiunea din momentul respectiv, soliști fiind Raluca Ciocoiu, Ionuț Arteni, Raul Oprea, iar orchestra a cântat curat, cu solo-uri demne de remarcat, dirijorul Iurie Florea conducând ansamblul fără aplombul și strălucirea specifică partiturii, nereușind să evite nici "patinările" în relația fosă-scenă.

Opera Nabucco rămâne printre preferințele publicului, având toate motivele să fie inclusă mai des pe afișul stagiunii curente, păstrându-și încă aspectul atractiv ca imagine generală; iar dacă se bucură și de prezența unui oaspete de cotă, așa cum a fost la prima reprezentație din seria celor (doar) trei, devine chiar un punct de certă atracție pentru spectatori, dovadă elocventă fiind avalanșa de public și intensitatea aplauzelor care au răsplătit interpreții pe măsura calității relevate (și) în acea seară.

Anca Florea