Arhivă : Cronici Înapoi

Gală extraordinară la Iași

Publicat: marți, 20 Ianuarie 2015 , ora 10.21

Dorind să prelungească farmecul tradiționalelor Concerte vieneze din prima zi a anului, dar într-o combinație "mai altfel", Opera din Iași a propus o Gală extraordinară pentru Anul Nou, cu o cotă de noutate specială, pentru că reputata balerină de altădată, Ileana Iliescu, a fost invitată să realizeze coregrafia, în timp ce la pupitrul orchestrei teatrului - amplasată pe scenă - s-au aflat fie maestrul Petre Sbârcea, aniversat astfel în preajma zilei sale de naștere, fără a lăsa să se ghicească cei 83 de ani împliniți, fie fostul său student, Gabriel Bebeșelea, de câțiva ani angajat al teatrului-gazdă.

"Mai altfel" a fost și faptul că paginile muzicale însoțite de dans au alternat cu cele pur orchestrale, chiar dacă parte erau decupate chiar din balete celebre, care cu siguranță ar fi meritat să fie, la rândul lor, redate și coregrafic, într-o viziune originală, mai ales că însăși Ileana Iliescu a dansat cândva și în Lacul lebedelor sau Spărgătorul de nuci de Ceaikovski sau în Noaptea Valpurgiei din opera Faust de Gounod. Am ascultat și uvertura operetei Liliacul de Strauss și Dans slav nr. 8 de Dvorak și o secvență din Arleziana de Bizet, alături de momente îndrăgite din creația lui Johann Strauss, desigur susținute de o coregrafie agreabilă, cu câteva elemente de performanță tehnică, mizând în primul rând pe desfășurările elegante și grațioase în Valsul Imperial, Pădurea vieneză, Dunărea albastră, aducând și compoziția de efect, simpatică și plină de umor în Polcile rapide care au prilejuit mici tablouri adesea cuceritoare, fie cu un șef de gară, doi tineri și, evident, o fată plină de viață, fie cu un antrenor de box și cei dornici să-i fie elevi, figuri pitorești, bine concepute, interpretate cu har, spre deliciul celor din sală; iar în Polca Șampania au apărut doi îndrăgostiți, un chelner cam băut și sticla cu paharele "obligatorii", prilej pentru o joacă de asemenea aplaudată de public. Dar în Dansurile polovțiene din opera Cneazul Igor de Borodin, extrem de ofertante, au fost și un fel de cadâne și un fel de războinici cu pantaloni în dungi, evoluând în diverse combinații și formule coregrafice, pentru ca în final, Marșul Radetzky să trezească voioșia prin cochetele uniforme albastre și pasul "de marș" în perechi care au dansat cu reală plăcere.

Orchestra a cântat cu acuratețe, deși mă așteptam să reliefeze mai pregnant trăsăturile definitorii și atât de diferite cuprinse în partiturile abordate, de la specificul ritmurilor spaniole la dansul slav apăsat, de la languroasele derulări "orientale" la explozia celor "de luptă", de la fascinanta lume a "Valpurgiei" la trepakul rusesc; și poate așteptam un plus de culoare, de strălucire și anvergură, aspecte "cerute" și de scriitura cu percuție bogată. Important rămâne însă faptul că s-a creat o atmosferă specială, de relaxare și bună dispoziție, muzica frumoasă, rochiile vaporoase și costumele ingenioase din miniaturile pline de vervă, cucerind publicul ce invada sala, dornic să "guste" un asemenea eveniment prin care managerul Beatrice Rancea a gândit și acea "stare de bine" a unei Gale de Anul Nou, dar și readucerea, în lumina reflectoarelor, a unor artiști de referință precum balerina Ileana Iliescu (reeditând, emoționată, succesul repurtat, cu un spectacol asemănător, prezentat și la Olympia - Paris) sau dirijorul Petre Sbârcea, care și-a sărbătorit ziua de naștere... la pupitru, așa cum probabil și-a dorit dintotdeauna. Și astfel, Gala a avut toate premisele și... ingredientele unei seri extraordinare, din care nu aveau cum să lipsească tunurile de confetti și artificiile atât de apreciate (și așteptate) de ieșeni.

Anca Florea