Arhivă : Cronici Înapoi

Hariclea Darclée - prima Tosca din istoria operei

Publicat: miercuri, 14 Ianuarie 2015 , ora 14.27

Dacă, în urmă cu 120 de ani, o tânără româncă nu ar fi plecat la Paris în căutarea împlinirii unui vis, celebra arie din Tosca "Vissi d'arte, vissi d'amore (Am trăit pentru artă, am trăit pentru dragoste)" nu ar fi existat. Ea a trăit trei ani în sărăcie, deși primea bani de la tatăl său, dar avea un soț care îi tocase deja averea și continua să piardă banii la jocul de cărți. A continuat să studieze din greu, trecând peste situația materială precară în care se afla (între timp a născut un băiețel și cheltuielile au crescut). A trecut și peste inima frântă, când soțul a decis să o părăsească, lăsând-o cu un copil mic de crescut. A trecut peste toate, doar ca să își poată perfecționa vocea, ca să poată cânta pe o mare scenă. Așa a început drumul spre glorie al Haricleei Darclée.


Tosca - de la Sarah Bernhardt la Hariclea Darclée

14 ianuarie 1900. La Teatrul Constanzi din Roma avea loc premiera operei "Tosca" de Giacomo Puccini, întârziată cu o zi din pricina unei amenințări cu bombă. În rolul titular: Hariclea Darclée. Celebra arie "Vissi d'arte, vissi d'amore" fusese compusă special pentru soprana româncă. Aria a fost scrisă la sugestia artistei pe baza indicațiilor sale muzicale. Puccini a ținut cont de părerea Harcileei Darclee: "Cum, Floria Tosca nu cântă destul?" "Cântă destul, dar nu cântă ce trebuie. Lipsește marea ei arie în care ea să-și mărturisească emoțiile, pasiunile, suferințele, din care spectatorii să-i cunoască puterea de jertfă în dragoste și mai ales demnitatea femeii..." Așa s-a născut aria "Vissi d'arte, vissi d'amore"

Darclée a cântat alături de tenorul Emilio de Marchi și baritonul Eugenio Giraldoni (marea ei iubire).

N. Carandino scrie în volumul "Darclée. Viața de glorie și de pasiune a unei mari artiste": La ultima notă, toată lumea s-a ridicat în picioare. Toată lumea aplaudă. Darclée bisează, dar ovațiile nu contenesc. Un delir care hotărăște definitiv soarta operei". A doua zi, gazetele italiene titrează: "Darclée ha salvato la Tosca" (Darclée a salvat Tosca).

"Tosca" a fost la începuturile sale o piesă de teatru scrisă de Victorien Sardou pentru actrița Sarah Bernhardt, în mare vogă la sfârșitul secolului al XIX-lea. Prezentată pentru prima dată la Paris, în 24 noiembrie 1887, drama Floriei Tosca, tânăra cântăreață îndrăgostită care se sinucide la finalul poveștii, s-a bucurat de un succes incredibil.

Până la izbucnirea Primului Război Mondial, noua poveste din opera lui Puccini fusese prezentată în mai mult de 50 de orașe din lumea întreagă.


Începuturile, sacrificiile și gloria

Hariclea Darclée (pe numele real Hariclea Haricli) s-a născut la Brăila, pe 10 iunie 1860, într-o familie cu rădăcini elene. Mama acesteia, Maria Haricli, născută Aslan, nepoată directă a domniței Mavrocordat, păstra în totalitate amprenta originilor ei nobile, iar tatăl, Ion Haricli, era mare proprietar în Teleorman. Așa cum scria N. Carandino în cartea "Darclée. Viața de glorie și de pasiune a unei mari artiste", la nașterea ei s-a prezis că "duduia va călători mult și va fi mereu în sărbătoare". În copilărie, Hariclea a fost la un pas de a muri de febră tifoidă.

În februarie 1881, ea s-a căsătorit cu tânărul locotenent de artilerie Iorgu Hartulary. În 1886 a plecat, așadar, la Paris, unde avea să se lupte din greu cu neajunsurile, deși primea de-acasă câte 500 de franci pe lună. Nici măcar nașterea fiului ei, Ion, nu o abate din drum, continuând să ia lecții de canto. "Am făcut progrese și sper să ajung departe. Mi se prezice un viitor strălucit. Dar trăim din speranțe, o mâncare afurisită care distruge stomacul " - scria Darclée familiei.

România abia apăruse ca stat independent pe harta Europei când Opera Mare din Paris îi încredința, în 1888, rolul principal al operei Faust de Gounod unei românce: Hariclea Haricli, cu numele de scenă Darclée. A avut un asemenea succes, încât, după numai doi ani avea să primească un rol principal și pe cea mai mare scena de operă a lumii: La Scala din Milano.

La Scala din Milano, scena consacrării sale mondiale, Hariclea Darclée a debutat pe 26 decembrie 1890, cu rolul Chimène din Le Cid de Massenet, aplaudată fiind chiar de Giuseppe Verdi, succesul aducându-i imediat contracte la cele mai mari teatre din Italia. Între 1893 și 1910 a cunoscut gloria pe marile scene ale lumii, revenind adeseori la Scala din Milano. Ani de strălucire, de glorie, de bucurie. A cântat până în 1918 încă în deplinătatea mijloacelor sale vocale. Ultima apariție importantă pe scenă a fost în Santuzza, din Cavalleria Rusticana.


România, prezentă pretutindeni

Jucând alături de renumitele vedete ale timpului, pe toate scenele lumii, nu uita niciodată țara ei, prezentă în buchetul de flori roșii, galbene și albastre sau în stindardul tricolor, pe care îl dorea fluturând pe mesele banchetelor, în apartamentele luxoaselor hoteluri și-n cabinele teatrelor, România fiind, potrivit gazetelor, "la cara patria della grande artista." Un jurnalist a întrebat-o: "Cine ești dumneata, Hariclea Darclee? A răspuns: "Eu nu sunt numai originară din România, ci româncă de limbă și sentiment. În țara mea sunt multe voci ca a mea, despre care nu știe nimeni".

Dorința ei de a cânta în România era mare. Românii o iubeau, spectacolele ei erau adevărate sărbători. "Trăiască privighetoarea Carpaților", îi striga publicul. Regele Carol i-a oferit ordinul "Bene Merente clasa I", iar poeții îi compuneau versuri.

Profund credincioasă, înaintea concertelor se ruga la icoana Sfintei Maria, ce stătea totdeauna pe măsuța cabinei sale din teatre. "Păstrându-și mereu frica de Dumnezeu și bunul simț," cum relatau gazetarii ce-i urmăreau pașii, "înainte să urce pe scenă, întotdeauna aprindea o lumânare la icoana Maicii Domnului."


Înregistrări pierdute pentru totdeauna

Hariclea Darclée a susținut crearea Operei Române din București în 1921. Tradiția muzicală a rămas în familie, fiul său, Ion Hartulary-Darclée, devenind dirijor și compozitor. Din păcate nu s-au păstrat înregistrări pe discuri cu vocea Haricleei Darclée, ci doar două cântece românești: "Cântecul fluierașului" de George Stephanescu și "Vai, mândruță, dragi ne-avem" de Tiberiu Brediceanu înregistrate cu acompaniament de pian la o vârstă foarte înaintată, dar la care păstra intacte calitățile naturale și tehnice ale minunatei sale voci.


Artista a înregistrat pentru Casa de Discuri Fonotipia arii și scene din Don Pasquale de Gaetano Donizetti, La Traviata de Giuseppe Verdi, Iris de Pietro Mascagni și Tosca de Giacomo Puccini; matrițele acestor înregistrări au fost distruse de bombardamentele celui de al doilea război mondial la Milano; până în prezent, nu s-au identificat încă discurile primelor tiraje efectuate în anul 1903.


Sfârșit trist. Funeralii finanțate de Ambasada Italiei

La finele vieții, artista care fusese atât de apreciată de Verdi, Leoncavallo, Mascagni, Catalani, Puccini, care cântase cu Enrico Caruso, Titta Ruffo, Francesco Tamagno și care apăruse de nenumărate ori sub bagheta lui Toscanini, a trăit în țară într-un trist anonimat. "Măiastra pasăre de basm", "privighetoarea adorată" a murit în sărăcie la București datorită faptului că viile sale de la Cotnari (sursa existenței sale după încheierea carierei) au fost distruse de o teribilă grindină iar boala care i-a marcat sfârșitul (sarcom hepatic) nu i-a mai permis restaurarea lor; în 1939, funeraliile au fost finanțate de Ambasada Italiei. Este înmormântată în Cimitirul Bellu. În Italia, în casa-muzeu și în cavoul lui Puccini, pe pian este Darclee, depre care acesta spunea: "L'artiste geniale, la mia prima e splendida Tosca!"


Concursul Internațional Hariclea Darclée

La aniversarea a 135 de ani de la nașterea Haricleei Darclée, în 1995, orașul său natal, Brăila, i-a adus un deosebit omagiu, organizând Concursul Național de Canto ce-i poartă numele, prezidat de soprana Mariana Nicolesco și așezat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României. Prima ediție a Concursului Internațional a avut loc în 1997 și de atunci se repetă la fiecare doi ani, în anul dintre o ediție și alta având loc Cursuri de Măiestrie Artistică, Master Classes.

O formațiune vulcanică de pe planeta Venus se numește, din 2003, "Darclee", după soprana Hariclea Darclee, așa cum un crater de pe Mercur se numește "Eminescu", din 2008.


Bianca Ioniță, RADOR