Arhivă : Cronici Înapoi

Gigi Căciuleanu despre nebunie și dragoste

Publicat: joi, 24 Aprilie 2014 , ora 9.58

Un spectacol de o oră. Colorat, plin de energie, susținut de un grup de tineri artiști talentați, actori, dansatori, acrobați, cântăreți deopotrivă. Toți produsul unei școli - școala Gigi Căciuleanu. Și toți slujitori devotați ai unei concepții originale de teatru-dans ce înscrie acest nou spectacol Folia, Shakespeare & Co pe linia reușitelor de până acum ale coregrafului. Marii scriitori par a-l inspira în mod deosebit. În anul 2012, anul Caragiale, Gigi Căciuleanu a creat spectacolul de teatru-dans D'ale noastre. În 2014, se împlinesc 450 ani de la nașterea lui William Shakespeare, ocazie minunată pentru acest Folia, Shakespeare & Co.

Recitiți-l pe Shakespeare! a fost îndemnul adresat de coregraf publicului după premiera din seara zilei de 23 aprilie, la teatrul Metropolis. Dramaturgia marelui Will cuprinde piese în care dragostea apare în cele mai imposibile și nebunești ipostaze. Aici intervine La folia, un dans devenit celebru, menționat pentru prima oară într-un document portughez din secolul al XVI-lea. Povestea îl leagă de un ritual al fertilității - ne gândim din nou și la dragoste! - în care dansatorii purtau în spate bărbați îmbrăcați în straie de femeie. Ne amintim de rolurile în travesti din teatrul lui Shakespeare căci în vremea în care a trăit, a scris și a jucat dramaturgul englez, scena le era interzisă femeilor. Rapelul lui Gigi Căciuleanu la acest amănunt este dansul în care și bărbații îmbracă fuste lungi și unduiesc faldurile lor bogate în mișcări elegante dar pline de forță. Ritmul de desfășurare a dansului originar ca și imaginile ciudate pe care dansatorii le ofereau au asociat probabil melodia noțiunii de nebunie. Și de aici, a mai fost doar un pas până la ideea La Folia - Shakespeare.

Tema dansului în tradiționala formă de variațiuni se constituie coloana sonoră a spectacolului și apare în cele mai diverse sonorități de la cele de lăută la cele de instrument electronic (muzica Paul Ilea). Pe această muzică evoluează dansatorii Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Giorgescu, Lucile Julaud, Ștefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ștefănescu - fiecare în parte solist și fiecare în parte membru al Gigi Căciuleanu Romanian Dance Company, o trupă de o omogenitate impresionantă. Prin fața ochilor noștri defilează o galerie de nebuni și îndrăgostiți celebri, toți conturați cândva de pana lui Shakespeare, personaje din piesele sale Cum vă place, Cei doi tineri din Verona, Zadarnicele chinuri ale dragostei, Romeo și Julieta, Troilu și Cressida, A douăsprezecea noapte, Hamlet, Neguțătorul din Veneția, Regale Lear… Galeria lor pare interminabilă. Câți bufoni nebuni au dat glas celor mai adânci înțelesuri ale vieții, câți tineri au murit nebuni din dragoste?! Suferința lor a rezistat până astăzi în paginile cărților și pe scenele de teatru. De ce? Pentru că și astăzi, sunt considerați nebuni cei ce spun adevăruri și tot astăzi mai există cazuri în care un tânăr se sinucide din dragoste nebună. Shakespeare, contemporanul nostru!

Coregrafia inspirată și ingenioasă - personal, m-a impresionat în mod deosebit dansul cu fâșii arcuite de lemn, care puteau fi …orice, de la corabie la corn de lună! - este mult ajutată de costumele la fel de ingenioase și de inspirate ale Corinei Grămoșteanu. Iată un artist care, de fiecare dată, găsește formele, tăieturile, culorile cele mai potrivite pentru personajul pe care îl îmbracă. Tichii cu clopoței și gulere armonică! Accesorii minimale dar esențiale în care DansActorii se simt minunat și se pot desfășura în voie.

S-au strâns câțiva ani de când coregraful Gigi Căciuleanu lucrează cu trupa sa alcătuită mai ales din tineri actori români. Aceștia s-au lăsat învățați, s-au lăsat modelați și au devenit interpreți de o plasticitate deosebită pentru care gestul dansat și acrobațiile nu mai sunt o problemă. Uniunea lor cu cuvântul se face parcă de la sine, ușor și armonios. O trupă unică ale cărei performanțe trebuie să le apreciem la justa lor valoare. O facem cu plăcere, admirăm maestrul și discipolii și ne bucurăm să afăm că, datorită mai ales textului rostit în limba engleză, Folia, Shakespeare & Co are reale șanse de meritat succes în turneu internațional ce se pregătește pentru această toamnă.

Deloc de neglijat producătorii Fundația Art Production în parteneriat cu Teatrul Metropolis și Televiziunea Română și sponsorul JTI România. Știm deja că fără ei nu ne-am fi bucurat de acest spectacol. "Cred că trebuie să-i decoperim pe acești oameni care de fapt reprezintă un patrimoniu național. Iar, pentru România, arta și artiștii săi sunt un patrimoniu național", consideră Gilda Lazăr, Head of Corporate Affairs&Communications JTI România, Moldova și Bulgaria. Iar George Ivașcu, Directorul Teatrului Metropolis, mărturisește la rândul său: "Orice întâlnire este o emoție. Mă bucur că Gigi Căciuleanu ne-a dat acest prilej de a fi împreună. Sunt fericit că artiștii care ne însoțesc în această poveste vor crea un moment istoric, cel puțin pentru Teatrul Metropolis". În aceste condiții, nouă, publicului, nu ne rămâne decât să aplaudăm.

Cristina Sârbu