Arhivă : Cronici Înapoi

'Trubadurul' de Verdi la Opera Brașov

Publicat: marți, 26 Noiembrie 2013 , ora 15.03

Festivalul Internațional de Operă, Operetă și Balet organizat de Opera Brașov a ajuns la cea de a XI-a ediție. În 2013 s-au împlinit 60 de ani de la înființarea operei, moment aniversar important în istoria instituției care a dorit să-l marcheze așa cum se cuvine. Festivalul a început sâmbătă, 26 octombrie, cu premiera tripticului conceput de Puccini din operele într-un act Mantaua, Sora Angelica și Gianni Schicchi. Interpreți - artiștii brașoveni sub bagheta dirijorului oaspete Ciprian Teodorașcu din București. Au urmat o Gală internațională de operă și balet, cu baletul Cenușăreasa adus în turneu de Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danowski" din Constanța, o seară de operetă și muzical, cu oaspeți din Cluj și București, și o mare și importantă premieră cu Trubadurul de Verdi, în trei spectacole cu trei distribuții diferite.

Am avut bucuria să asist la cel de-al doilea spectacol, duminică 24 noiembrie.

Regizoarea Anda Tăbăcaru Hogea nu este la prima colaborare cu Opera Brașov. În 1992 a montat pe această scenă My Fair Lady, ce se joacă și astăzi cu foarte mare succes. În 2012 a lucrat aici opereta Silvia de Kalman și Madama Butterfly de Puccini, două spectacole grele, două reușite. A urmat acest Trubadur verdian, în realizarea căruia regizoarea merge mai departe pe drumul început în 2005 cu Simon Boccanegra și continuat în 2012 cu Oedipe la Opera Națională București. Renunță, în mare, la decorul tradițional și optează pentru efecte video speciale - îndrăznețe jocuri de lumini, proiecții, fragmente de film etc. Montarea capătă astfel un plus de viață, de ritm, de... surpriză și reușește mai ușor să mențină mereu trează atenția spectatorului. Date fiind dimensiunile reduse ale scenei, regizoarea secondată de scenograf (Rodica Garștea) caută și găsește soluții interesante și eficiente pentru a obține, pe verticală, mai mult spațiu de joc. Spectacolul câștigă astfel originalitate și prestanță. (Mișcare scenică - Nermina Damian, instructor de lupte - Bogdan Bălășcău)

Manrico este un rol la care aspiră - dar de care se și tem! - toți tenorii. Hector Lopez (Mexic) l-a interpretat sigur, strălucitor, implicat și profund. Experiența acumulată în spectacolul cu Trubadurul pe scena Operei Române din Cluj l-a ajutat mult.

Soprana Anda Pop a debutat în Leonora, unul dintre cele mai frumoase dar și cele mai grele roluri din repertoriul verdian. Un timbru deosebit de frumos, o bună tehnică vocală pusă inteligent și constant în folosul expresivității, un joc delicat și mai ales o dozare atentă și eficientă a efortului fizic i-au permis Andei Pop să ducă cu bine, până la sfârșit, o partitură concepută nemilos, într-un permanent crescendo, de la prima la ultima notă.

Numai cuvinte bune și despre Azucena, interpretată de Carmen Topciu. Fără îngroșările obișnuite, fără a forța demonstrativ registrul de piept, mezzosprana a cântat urmând tradiția unei opere romantice plină de melodie, trăiri intense și mister. Aceeași cale a ales-o și baritonul Lucian Petrean de la Opera Română din Cluj. O voce frumoasă, o prezență scenică plăcută. După ce nesiguranțele inerente debutului vor dispărea, cu siguranță Lucian Petrean va fi un foarte bun Conte de Luna pe care îl vom asculta/vedea întotdeauna cu plăcere.

Din păcate oaspetele timișorean Octavian Vlaicu (Ferrando) nu a fost în această seară în cea mai bună formă vocală. Distribuția s-a completat frumos cu Maria Petcu-Catrina (Ines) și Claudiu Bugnar (Ruiz).

Am dorit în mod special să apreciez evoluția corului Operei Brașov și să îl felicit pe maestrul de cor Ciprian Țuțu.

Sunt zece ani de când dirijorul Traian Ichim din Chișinău face parte din colectivul muzical brașovean. O perioadă suficientă pentru o integrare perfectă. Bagheta sa este sigură, viziunea asupra partiturii verdiene corectă și colaborarea cu scena, bună. Sub conducerea sa orchestra a sunat curat, împlinind expresiv întregul muzical al capodoperei.

Conchid că Trubadurul, cea mai recentă premieră a Operei Brașov, este un real succes, dovadă a calității, dăruirii și ambițiilor unui ansamblu care, sprijinindu-se pe temelia unui trecut sexagenar, pregătește un viitor pe măsură.

Cristina Sârbu