Arhivă : Cronici Înapoi

Paris (I)

Publicat: joi, 10 Octombrie 2013 , ora 10.55

O repetiție la Salle Pleyel....

Pentru că de multe luni la concertul din 2 octombrie de la Sale Pleyel, cel de-al treilea din stagiunea 2013-2014 al celebrei Orchestre de Paris, nu se mai găseau bilete, am fost invitată să asist la repetiția generală. S-a dovedit a fi o experiență deosebit de interesantă. La ora 10 fix, Paavo Järvi a ridicat bagheta. S-a început cu ultima lucrare din program. Bolero-ul lui Ravel a fost cântat fără oprire, cu concentrare și implicare maxime. Câteva sunete ratate la corni au trecut neluate în seamă. La fel și apariția furișat-vinovată a unui violonist întârziat. Dirijorul a fost interesat doar de latura artistică și a construit partitura puternic și colorat. După explozia finală - surpriză! De la balcon se aude un ropot de aplauze entuziaste. Maestrul Järvi zâmbește și mulțumește discret. Urmează Simfonia în trei mișcări de Igor Stravinski. Aici maniera de lucru se schimbă radical, se insistă pe pasaje, cu opriri și reluări dese. Se pare că, din nou, cornii au probleme; încerc să înțeleg vorbele dirijorului, dar ele sunt abia șoptite. Pe scenă - liniște absolută. Nimeni nu mișcă. Probleme și cu o intrare a trombonului. Pasajul se reia de câteva ori, nimeni nu dă semne de nerăbdare sau de reproș. Gesturile dirijorului sunt precise, calme, sigure... Disciplina directorului muzical se completează eficient cu sensibilitatea artistului. Timpul zboară. După fiecare dintre cele trei părți, din nou aplauze din înaltul balconului.

Pauză. Ridic curioasă privirea și descopăr balconul sălii plin de... copii de 8, 10, 12 ani. Ii revăd în foaier și aflu de la profesorii însoțitori despre contractul orchestrei cu școli care trimit organizat câte trei clase - cca. 100 de elevi - la repetițiile generale. O clasă revine astfel în sala de concert cam de trei ori într-o stagiune. Și muzicienii și copiii - care, am înțeles, provin din școli de la marginea orașului - sunt foarte mulțumiți de acest aranjament.

După pauză se lucrează Preludiu la după-amiaza unui faun de Debussy. Mă uimește capacitatea orchestrei de a trece prompt și (aparent) ușor dintr-o extremă în alta, de la Ravel la Stravinski apoi la Debussy și în final, la Bartók, Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră. La Debussy se insistă pe detalii, pe colaborarea dintre instrumente, pe preluarea și perpetuarea culorii sonore într-o țesătură fantastică de lumini și umbre molatece. Tot la detalii se lucrează și în concertul lui Bartók. Solistul, Piotr Anderszewski - am recunoscut sigla Institutului Polonez pe afișul de concert - este intens preocupat nu atât de continuitatea unei interpretări integrale cât mai ales de dialogurile sale cu suflătorii, cu corzile, cu întreaga orchestră. Ascultă atent și este la fel de atent ascultat. Muzică! Se face muzică. Cu respect, cu implicare afectivă, cu responsabilitate lucidă. Este condiția obligatorie a reușitei unei repetiții generale, implicit a concertului cu public care îi urmează. Un concert în fața unei săli arhipline cu melomani cunoscători sau cu turiști curioși, în fața cărora, de fiecare dată, Orchestra din Paris trebuie să convingă și să confirme că este unul dintre cele mai bune ansambluri simfonice ale Europei.


.....și un spectacol de balet la Palais Garnier

Din anul 2006, baletul Dama cu camelii conceput de celebrul coregraf John Neumeier a rămas un principal punct de atracție în stagiunile Operei Naționale din Paris. Spectacolul este inspirat, desigur, de romanul cu același titlu scris de Alexandre Dumas-fiul și narează povestea tristă a Margueritei Gauthier. Pentru producția sa coregrafică, Neumeier a ales muzica lui Frédéric Chopin. În fosă, o orchestră redusă numeric alcătuită din membri ai cunoscutei Orchestre din Paris dirijată de James Tuggle interpretează părți din cele două concerte pentru pian și pagini orchestrate din creația compozitorului polonez. Doi pianiști își împart apoi greul unui recital de pian solo de cca. 110 minute. Ei au fost Emmanuel Strosser și Frédéric Vaysse-Knitter; uneori sus, pe scenă, participând la acțiune - ca în actul al doilea La țară - dar în cea mai mare parte a timpului ascunși în orchestră. Și totuși coordonarea muzicii cu coregrafia a fost impecabilă. Neumeier pornește fiecare dintre cele 3 acte ale baletului său de la aceeași situație: un afiș mare anunță licitația bunurilor defunctei Marguerite Gautier. Armand și tatăl său sunt prezenți și ei. Tânărul zmulge din mâinile unei potențiale cumpărătoare o minunată rochie de seară a cărei vedere declanșează resortul amintirilor. În primul act are loc la întâlnirea celor doi protagoniști la un spectacol de varieteu unde, teatru în teatru, se asistă la povestea dansată a iubirii tragice dintre frivola Manon Lescaut și cavalerul Des Grieux. Subtil, Marguerite se identifică cu Manon și Armand cu Des Grieux. Această dedublare revine mereu și în actul secund și mai ales în dramaticul act 3 Pe Champs Elysées. De ce? Pentru că, în concepția lui Neumeier, tragedia Margueritei este o urmare de neevitat a dependenței femeii de lux, bijuterii și bani, ca și în cazul la fel de nefericitei Manon Lescaut.

Coregrafia este un amestec de neoclasic și modern, cu accentul greu pus pe expresivitate, pe detalii: un gest discret al mâinii, o aplecare ușoară a capului, o privire încărcată de înțelesuri sau salturi acrobatice în care speranța se amestecă dureros cu disperarea... Inspirat în egală măsură de poveste și de muzică, Neumeier a imaginat mișcări de o delicatețe și frumusețe tulburătoare. În rolurile principale Amélie Dupont și Hervé Moreau, "stele" ale baletului Operei Naționale din Paris au fost aplaudați și ovaționați îndelung, la scenă deschisă.

Mi-a plăcut mult spectacolul, l-am apreciat mai ales din punct de vedere estetic. Dar, trebuie să recunosc și să spun că, în ciuda frumuseții muzicii lui Chopin, fără să vreau, în marile momente ale dramei, mi-au răsunat clar și insistent în urechi, fragmente din Traviata lui Verdi, pe care nu le-am putut estompa. Este cred, triumful unei partituri de geniu, simțită, gândită, concepută și scrisă anume pentru personaje și subiect în fața unei adaptări pe o muzică, genială și ea, dar, din păcate, fără o legătură subtilă și mai ales profundă cu povestea pe care a fost aleasă să o susțină.

Cristina Sârbu