Arhivă : Cronici Înapoi

Orchestra Filarmonicii George Enescu sub bagheta lui Octav Calleya în concert la Ateneul Român

Publicat: vineri, 1 Februarie 2013 , ora 14.06

O expoziție de lumină și culoare, însă nu într-o formă fizică, ci într-o transpunere sonoră, a fost prezentată în concertul de joi, 31 ianuarie 2013, susținut de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată de Octav Calleya și având-o ca solistă pe pianista Gabriela Ungureanu, pe scena Ateneului Român.

Îmbinând acordurile muzicii spaniole, în viziunea lui Jules Massenet, cu virtuozitatea tehnică și amplitudinea sonoră caracteristice lui Camille Saint Saens, cu melodiile vibrante din operele verdiene, programul a configurat un veritabil vitraliu sonor. Suita de balet Cidul de Jules Massenet este un mozaic de dansuri spaniole din diferite regiuni ale țării. Dansurile au atins sfere sonore dintre cele mai variate și contrastante, trecând de la ludic spre dramatic și de la liric până la eroic, păstrând însă ca element unificator, amprenta stilului spaniol. Ritmurile, melodiile pregnante și ornamentele specifice au fost evidențiate și atent construite de Orchestra Simfonică a Filarmonicii George Enescu, sub conducerea dirijorului Octav Calleya. Concertul nr.2 op.22 în sol minor al lui Camille Saint Saens este poate cel mai cunoscut concert pentru pian al compozitorului. Remarcabilă este luxurianța muzicii exprimată elocvent de tânăra pianistă Gabriela Ungureanu. Pornind în prima parte cu expunerea unei teme sobre, rezervate, în sunetele pianului, muzica se dezvoltă progresiv îmbogățindu-se în dialogul pian-orchestră cu elemente de lumină și culoare, culminând cu un maxim de virtuozitate tehnică, dublat de aparatul orchestral, revenind apoi în final la dramatica temă de început.

Partea a doua a concertului descrie un univers sonor diferit în care se remarcă libertatea, ritmurile dansante, jocul registrelor conturat atât la nivelul pianului, cât și în dialogul solistei cu orchestra. Am ascultat astfel o muzică energică, fluidă și capricioasă.

În partea a treia, mai mult decât până acum, compozitorul a plasat accentul pe virtuozitatea tehnică. Dacă partea a doua se caracteriza prin energie, partea a treia înseamnă efervescență sonoră, vulcanism, vitalitate și avânt, trăsături puternic evidențiate de solistă și de orchestră, controlate în detaliu de dirijorul Octav Calleya.

Publicul numeros a apreciat evident talentul pianistei Gabriela Ungureanu, tehnica sa și sonoritățile impresionante, aplauzele abundente fiind răsplătite cu un bis, Egipteanca de Jean Philippe Rameau.

În perfect acord cu evenimentele pe care le sărbătorim în acest an, amintim că 2013 este anul Verdi, în ultima parte a concertului am ascultat uverturi și coruri din opere verdiene, interpretate de orchestra și corul filarmonicii, maestru de cor, Iosif Ion Prunner.

Așa cum poate era de așteptat, segmentul verdian s-a încheiat cu Brindisi, din opera La Traviata, moment realizat la solicitarea dirijorului Octav Calleya și cu participarea publicului.

Sonia Neagoe