ACUM:
0.00
Adagietto
În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Urmează: 0.55 Imnul de stat
Apoi: 1.00 Notturno produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio

Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul Beethoven de la Bonn 2012 (III)

Publicat: vineri, 21 Septembrie 2012 , ora 11.07

Festivalul Beethoven de la Bonn la care am participat în 13 și 14 septembrie mi-a rezervat întâlnirea cu un dirijor excepțional și un concert de zile mari. În 14 septembrie, pe scena Beethovenhalle au urcat dirijorul Herbert Blomstedt, Orchestra de Cameră a Filarmonicii germane din Bremen, Corul Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, soprana Simone Schneider, mezzosoprana Bernarda Fink, tenorul Dominic Wortig și basul Jochen Kupfer.

În program: Missa Solemnis de Ludwig van Beethoven, o lucrare despre care Herbert Blomstedt îmi mărturisea într-un interviu acordat înainte de concert:

"Cred că oamenii care nu merg regulat la biserică pot găsi în acest tip de muzică răspunsurile la nevoile lor fundamentale. Sper ca mesajul acesta să ajungă la public. Nu este atât de ușor astăzi, dar Beethoven a fost foarte clar în această privință. A scris pe prima pagină a partiturii: De la inima mea la inimile voastre - un mesaj foarte personal, nu doar o declarație dogmatică."

Herbert Blomstedt remarca în interviul acordat că Missa Solemnis este o lucrare pe nedrept pusă într-un con de umbră.

"Cred că o interpretare bună și mă aștept la o bună interpretare la Bonn, poate să schimbe această atitudine: este cu adevărat cea mai bună lucrare a lui Beethoven, cea mai personală. Cei mai mulți dintre muzicienii din orchestră nu au mai cântat până acum Missa Solemnis, nici măcar nu au ascultat-o. Și gândiți-vă că Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremen este faimoasă pentru interpretarea simfoniilor lui Beethoven. Așa că eu cred că avem o misiune foarte importantă, de a pune această lucrare la locul pe care îl merită."

Și într-adevăr, celebrul dirijor suedez de 85 de ani a reușit să impresioneze publicul din Beethovenhalle până la lacrimi cu o interpretare ieșită din comun prin valoare. Recunosc sincer că imaginea pe care mi-a trezit-o Missa Solemnis de Beethoven a fost cea a unui mesaj de speranță: că într-o lume frământată de numeroase întrebări, într-o Europă aflată la răscruce, există ceva ce ne dă forță, suntem uniți prin aceleași gânduri, aspirații, credință și dragoste de muzică.

Înalt, slab, cu gesturi foarte ferme și eficiente, Herbert Blomstedt nu-și arată în nici un fel vârsta. Dirijează de 60 de ani marile orchestre ale lumii, bucurându-se de succesul pe care nu și-l dorește neapărat.

Din nou, extrase din interviul cu Herbert Blomstedt:


O carieră atât de lungă și de fructuoasă ca a dumneavoastră se bazează pe niște principii solide. Care sunt acestea?

Văd dirijorul ca pe un avocat al compozitorului, deci în primul rând trebuie să respectăm partitura și adevărul ei, să ne asigurăm că tot ce scrie acolo se și aude, amintind aici nu numai chestiunile tehnice, ci și cele legate de conținutul emoțional al muzicii. Acesta, este, fără îndoială, primul lucru.

Al doilea - este că vrem să transformăm interpretarea în ceva interesant pentru public, pentru că noi cântăm pentru el, toată muzica este scrisă pentru cineva. Uneori poate să fie un conflict - poți crede că ai putea obține un efect mai bun fără a respecta partitura, alteori, nu vrem să obținem efecte, dar o facem, datorită partiturii. Aceasta este linia care împarte tipurile de dirijori. Unii sunt avocații compozitorului, alții urmăresc mai curând să obțină un efect, ceea ce nu este neapărat un lucru rău din punct de vedere al publicului. Dar eu, dacă ar fi să aleg între a oferi ceva special publicului și a nu respecta partitura, aș alege respectarea partiturii și încercarea de a oferi publicului o experiență minunată.


Care sunt principiile dumneavoastră ca om?

Cred că sunt aceleași. Scopul meu nu este să am succes, ci să profit de șansele vieții și de faptul că sunt parte din viețile altor oameni. Cred că unul dintre scopurile existenței mele este să servesc oamenii. Scopul meu nu este să câștig cât mai mulți bani cu putință, să fiu cât mai faimos cu putință, nu să fiu cât mai frumos cu putință, ci să fiu de folos și o sursă de inspirație pentru alți oameni.


Herbert Blomstedt - un dirijor cu adevărat o sursă de inspirație - pe care l-am ascultat în 14 septembrie la Beethovenhalle din Bonn.

Festivalul Beethoven de la Bonn continuă până în 7 octombrie.

Cristina Comandașu