Arhivă : Cronici Înapoi

Cadmiel Boțac, un concert excelent pe scena Ateneului Român

Publicat: joi, 23 August 2012 , ora 14.29

E vară, e cald și cei care nu au plecat din București au putut urmări joi, 22 august 2012, la Ateneul Român un nou concert în cadrul Festivalului Magic Summer, organizat de Lanto Communication, care pe tot parcursul sezonului estival ne-a delectat cu recitaluri și concerte care mai de care mai îmbietoare și ispititoare.


Un pianist cu o maturitate extraordinară

M-am bucurat să văd afișul evenimentului pe care figura ca solist al Orchestrei de tineret Romanian Sinfonietta, formată și condusă de Maestrul Horia Andreescu, pe foarte tânărul nostru prieten, pianistul Cadmiel Boțac. Cu siguranță îl cunoașteți - câștigătorul de acum doi ani al secțiunii de vârstă 14-18 ani a Concursului de Pian organizat în cadrul Zilelor Lipatti. Nu l-am ascultat niciodată live, însă înregistrările pe care le-am audiat m-au îndreptățit de la bun început să cred că avem de-a face cu un pianist foarte talentat. Și opinia nu mi-a fost dezmințită joi seară, când Cadmiel a prezentat publicului de la Ateneul Român Concertul nr. 1 op. 25 pentru pian și orchestră de Felix Mendelssohn. Chiar dacă nu cred să aibă mai mult de 17 ani, Cadmiel Boțac a arătat în interpretarea lui că este un artist dotat cu o maturitate extraordinară: abordarea sa a arătat o mare inteligență în valorificarea tuturor posibilităților claviaturii. Poate că ar fi trebuit să vorbesc mai întâi de tehnica sa impresionantă, care a condus inevitabil la un tușeu distinctiv, capabil să redea strălucirea, dar și delicatețea partiturii de Mendelssohn. Implicarea tânărului pianist a fost atât de evidentă, încât era imposibil să nu trăiești alături de el frumusețea acestei muzici.

Evident a cucerit publicul, care i-a cerut cu insistență un bis. A ales Studiul op. 10 nr. 12 în do minor de Frederic Chopin. Și aici tehnica tânărului pianist a ieșit învingătoare. A ales un tempo foarte rapid pentru această din urmă lucrare. Am senzația însă că paleta dinamică a fost ușor monotonă, poate din cauza faptului că a pornit de la început cu o nuanță foarte puternică de forte, care nu i-a permis să mai crească foarte mult apoi. În orice caz, Cadmiel Boțac, pianistul din Sighet despre care putem spune că a fost descoperit în Capitală de Radio România Muzical, este un tânăr cu un viitor promițător în față, pe care îl urmărim cu sufletul la gură.


Romanian Sinfonietta - demnă de laudă

Celelalte două opusuri care au încadrat Concertul de Mendelssohn au fost Uvertura Hebridele de același compozitor și Simfonia a II-a de Ludwig van Beethoven. I-am urmărit cu emoție pe tinerii care alcătuiesc orchestra Romanian Sinfonietta. În primul rând mă bucur că se mărește numărul de orchestre de tineret din România și sper din suflet ca acest fenomen să ia proporții. În ciuda unor mici stângăcii inevitabile, au fost demni de laudă. Primii lor pași în muzica de orchestră sunt fermi și energici și pe măsură ce vor căpăta experiență, vor fi din ce în ce mai buni. Se vede că își doresc să învețe, lucru evident din atenția cu care îl urmăreau pe mentorul lor, Horia Andreescu. Partiturile abordate au permis remarcarea câtorva pe care doresc cu tot dinadinsul să îi menționez și eu: este vorba despre un tânăr clarinetist care s-a distins printr-un timbru de o mare expresivitate și prin câteva momente de solo excelente. La fel și două tinere, una oboistă, cealaltă flautistă care au avut o colaborare excelentă între ele și cu orchestra. Partida de alămuri, mai ales cea de corn, a avut de asemenea, o prestație extrem de bună.

Bineînțeles că s-au cerut și aici bisuri, pe care tinerii conduși de Horia Andreescu le-au oferit imediat: Uvertura la Italianca în Alger de Rossini și Libertango de Astor Piazzolla.

Un program reușit, un argument în plus să asistați și săptămâna viitoare la următorul eveniment înscris în Festivalul Magic Summer, care îi va aduce pe scena Ateneului pe violoniștii Gabriel și pe Simina Croitoru.

Petra Gherasim