Arhivă : Cronici Înapoi

Muzică și tehnologie: o nouă abordare în cadrul proiectului 'Sâmbăta sonoră'

Publicat: joi, 27 Ianuarie 2011 , ora 13.27

În cadrul Proiectului Sâmbăta sonoră - propus de Asociația "Jumătatea plină" și Centrul Național al Dansului în scopul promovării creației sonore, radiofonice și muzicii contemporane - s-a desfășurat miercuri, 26 ianuarie 2011, în Sala Rondă a Centrului Național al Dansului, o conferință-eveniment. Susținută de Frédéric Bevilacqua, cercetător specializat în analiza gesturilor în muzică și artele spectacolului la IRCAM - Institutul de cercetare și coordonare acustică-muzicală din Paris, conferința a însemnat un prilej potrivit pentru a aborda relația dintre muzică și tehnologie dintr-o nouă perspectivă.

Invitat în țara noastră la inițiativa Institutului Francez din București, Frédéric Bevilacqua a răspuns întrebărilor unei audiențe alcătuite aproape în exclusivitate din tineri, conferința având încă de la început un caracter interactiv. Printre subiectele propuse de cercetătorul francez s-a numărat conexiunea dintre Media digitală - un domeniu nou al tehnologiei de astăzi -, sunetul muzical și gestul coregrafic. Experimentele au început odată cu inventarea, în 1928, a thereminului - unul dintre primele instrumente electronice analoge cunoscute - și au ajuns la rezultate surprinzătoare, unul dintre procedeele folosite de cercetătorii IRCAM fiind cel al augmentării instrumentelor muzicale, a mișcărilor de dans și chiar a unor obiecte.

Unul dintre exemplele vizionate și comentate împreună cu Frédéric Bevilacqua în cadrul conferinței a adus în prim-plan vioara augmentată a muzicienei Mari Kimura din Statele Unite ale Americii, care, prin senzori de mișcare - practic, impulsuri datorate mișcării arcușului - transmitea computerului, cu care "comunica" prin intermediul unei mănuși speciale, informații sonore care erau imediat preluate și prelucrate. Se pare că în domeniul artei sunetelor a început o nouă eră, în care rolul computerului se apropie, din ce în ce mai mult, de cel al unui instrument muzical cu drepturi depline.

Alexandra Cebuc