Arhivă : Cronici Înapoi

'Helsinki-Viena, dus-întors'…

Publicat: marți, 25 Octombrie 2011 , ora 12.41

… este genericul proiectului inițiat de două compozitoare de origine română, care sunt și surori: Dana Cristina Probst și Adina Dumitrescu. Cele două surori compozitoare sunt rezidente în Austria, la Viena, respectiv în Finlanda, la Tampere. Li s-a alăturat în organizarea proiectului clarinetistul finlandez Mikko Raasakka. Proiectul constă în câte două concerte de muzică nouă și trei ateliere de compoziție, respectiv de clarinet, care au avut loc la Viena între 17 și 20 octombrie 2011. La Helsinki și la Tampere se vor desfășura între 30 octombrie și 2 noiembrie anul curent.

Lucrări scrise de 14 compozitori sunt interpretate de flautista Sylvie Lacroix și de clarinetistul Mikko Raasakka. Proiectul este susținut de numeroase instituții, printre care Universitatea de muzică și arte dramatice din Viena, Conservatorul din Viena, Ambasada Austriei la Helsinki, Uniunea Compozitorilor din Austria, Akademia Sibelius din Helsinki, Arts Council of Finland (Comisia centrală pentru artă din Finlanda), Foundation for the Promotion of Finnish Music (Fundația pentru promovarea muzicii finlandeze), Gesellschaft zur Förderung österreichischer Musik (Societatea pentru sprijinirea muzicii din Austria) și altele.


Clarinetul - personajul principal

Am ascultat recitalul de clarinet de joi, 20 octombrie, de la galeria Alte Schmiede din Viena (Fierăria veche), recital pre- și postfațat de lucrări ale celor două compozitoare române. Piesa Necklace (Colier) pentru clarinet bas de Adina Dumitrescu a deschis seara. Ea s-a dorit a fi "un colier oferit clarinetului bas, subliniind, ca un accesoriu vestimentar, personalitatea instrumentului" (am citat cuvintele compozitoarei). Personal am înțeles-o ca pe o preumblare a unui personaj ritmic creionat lejer. În jurul acestuia se ivesc pe alocuri broderii decorative. Limpezimea și relativa simplitate a firului conducător conferă piesei coeziune și miez. Mersul fluid este întrerupt de exclamații, avertizări, poate râsete, imprecații ritmizate, atenționări. O curioasă punctuație onomatopeică se adaugă efectelor instrumentale. Pe alocuri strigătele ar fi putut părea scurile, dar nu într-atât încât să amenințe echilibrul întregului.

Piesele Asteletsa de Jukka Tiensuu (1999) și vers les quatre points [spre cele patru puncte] de Dana Cristina Probst (2011) au pus în valoare nu doar sonoritățile multiple ale clarinetului, ci și factorul spațial, raporturi precum <aproape-departe>, <înainte, în mijloc, înapoi, lateral> și altele. Clarinetistul a cântat din diferite unghiuri ale camerei, completând sugestia sonoră cu mișcări, gesturi și pași.

Lucrarea Danei Probst a constituit poate episodul cel mai interesant al serii. Piesa constă din patru secțiuni. Clarinetistul le interpretează din cele patru puncte, să spunem "cardinale" ale încăperii. Perindarea duce spre centru, unde cercul se închide. Notez doar câteva din însușirile pe care le-am remarcat fugar: informație pregnantă și bogată, distribuită economic; secțiuni bine individualizate expresiv; o gama largă de "afecte" precum strigăt, șoaptă, interogații, suspensii; toate acestea rostite concis.

Organizarea unui asemenea proiect este totodată o dovadă a creditului de care se bucură atât Adina Dumitrescu, cât și Dana Cristina Probst printre ascultătorii și cunoscătorii muzicii noi din Austria și Finlanda.

Haiganuș Preda-Schimek