Arhivă : Cronici Înapoi

Violoncelistul Ștefan Cazacu în deschiderea seriei de recitaluri 'Mari muzicieni ai viitorului'

Publicat: marți, 29 Martie 2011 , ora 14.57

În urma serii de luni, 28 martie 2011, am căpătat ferma convingere că Ștefan Cazacu își va găsi un loc de frunte printre Marii muzicieni ai viitorului, de fapt aș putea spune că încă de pe acum e un bun muzician, căci recitalul amintit a dovedit-o din plin. Ștefan Cazacu, violoncelistul de numai 17 ani a deschis seria de emisiuni-concert ce se înscriu sub genericul Marii muzicieni ai viitorului, organizată de Radio România Muzical în parteneriat cu Muzeele naționale Peleș din Sinaia și «George Enescu».

Serios, concentrat, plin de vervă…

L-am ascultat pe Ștefan Cazacu și anul trecut în cadrul concursului Eurovision Young Musicians, a cărui selecție națională a și câștigat-o de altfel, cu o piesă de mare efect și cu care a cucerit publicul. Luni,  28 martie 2011, în Salonul de muzică al Palatului Cantacuzino, am avut din nou prilejul să descopăr un tânăr plin de vervă, de temperament care și-a însoțit mesajul muzical de o tehnică foarte precisă, care merită toată lauda. Extrem de serios și concentrat în abordarea opusurilor din program, a dovedit de asemenea o capacitate extraordinară de a se sincroniza cu acompaniatoarea sa, pianista Raluca Cimpoi-Iordachi, ea însăși o foarte fină muziciană. Sigur, cred că aici merită menționat faptul că reușita acestui recital se datorează și sălii, având o acustică ce favorizează propagarea armonioasă a sunetului.

Trăiri contrastante perfect abordate

Trebuie de asemenea remarcată și ușurința cu care Ștefan Cazacu trecea de la o orientare muzicală la alta, cum a trecut de la un Beethoven clasic, dar furtunos, la melancolia profundă a Cântecului de toamnă al lui Ceaikovski, iar apoi, de la un Scherzo săltăreț al lui Wieniawski, din nou la melancolie, în Vocaliza de Rahmaninov, pentru ca la final să strălucească în Poloneza de concert op. 14 de David Popper. Bineînțeles, a fost și un bis, Zborul cărăbușului de Rimski-Korsakov. Ștefan Cazacu a mai cântat două lucrări, pe care intenționat le menționez la final, pentru a putea stărui cum se cuvine asupra lor: este vorba despre Nocturna și Saltarello de George Enescu, două superbe opusuri ignorate o bună bucată de timp. Nocturna cel puțin este cu adevărat impresionantă prin expresivitate, prin durerea potolită ce mocnește într-o melodie de o suavitate sfâșietoare.

Recital retransmis la Radio România Muzical

Recitalul a fost prezentat de Ecaterina Stan, cea care este de altfel și coordonatoarea proiectului. Oricum mai bine decât mine, va «vorbi» prin muzică, însuși Ștefan Cazacu, deoarece marți, 5 aprilie, la ora 19.30, veți putea asculta pe frecvențele Radio România Muzical retransmisia acestui recital, pe care merită să îl urmăriți cu atenție. Da, cred că Ștefan Cazacu va deveni un mare muzician în viitor.


Petra Gherasim