Arhivă : Cronici Înapoi

Preselecția din România pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene

Publicat: duminică, 14 Februarie 2010 , ora 14.35
Încordare, tensiune și multe emoții. Prin acestea au trecut cei veniți la preselecția pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene. Aceasta s-a desfășurat în dimineața zilei de 12 februarie 2010, la Ateneul Român, începând cu ora 11.00 și a durat aproximativ două ore și jumătate; timp în care participanții au interpretat lucrări cu acompaniament de pian și pasaje orchestrale. De la violoniști la contrabasiști, de la flautiști la percuționiști, cu toții au evoluat în fața lui David Strange, șeful catedrei de instrumente de coarde de la Academia Regală de Muzică din Londra și tutore al partidei de violoncel din cadrul Orchestrei de Tineret, delegat să îi evalueze pe candidați.

Din păcate pentru ei emoțiile nu se termină aici, fiindcă abia în luna martie vor afla rezultatele. Câțiva mai curioși au așteptat până la finalul preselecției pentru a „smulge”, mai mult sau mai puțin subtil, o opinie de la David Strange, însă din păcate nu au avut prea mult succes. După cum nu am avut nici eu, în interviul pe care domnia sa mi l-a acordat, fiindcă mi-ar fi plăcut să vă împărtășesc o asemenea veste bună. Oricum România va beneficia de două locuri în această orchestră dirijată de Vladimir Ashkenazy, așa că vom putea fi mândri că suntem reprezentați de cei mai buni tineri instrumentiști într-un ansamblu de o valoare incontestabilă.

Din păcate nu am pătruns dincolo de ușile Sălii Mici a Ateneului, în așa fel încât să vă pot relata cum anume s-a desfășurat concursul, dar contrabasistul Andrei Mihăilescu, unul dintre aspiranții la un loc în Orchestră, mi-a dat câteva detalii care vă vor interesa cu siguranță.


Ce piese ați interpretat pentru preselecția din acest an?

Ca piesă din repertoriul solistic, am interpretat „Introducere și temă cu variațiuni” după „Carnavalul venețian” de Giovanni Bottesini și, bineînțeles, pasajele de orchestră cerute de juriul orchestrei.


Am înțeles că ați participat și anul trecut la preselecție, s-a schimbat ceva la această ediție?

Anul acesta, ca modalitate de desfășurare a selecției, nu s-au schimbat multe. Cei veniți să asculte sunt foarte drăguți, foarte deschiși, ne încurajează și ne zâmbesc din public, când ne ascultă. În ceea ce privește partea de organizare a preselecției de care a fost răspunzătoare România, procesul s-a eficientizat foarte mult, s-au reunit niște forțe, s-a făcut o publicitate mult mai mare și s-a ridicat nivelul din punct de vedere calitativ și chiar cantitativ. Anul acesta au fost mai mulți concurenți și sperăm să avem rezultate mai bune.


De ce vreți să faceți parte din Orchestra de Tineret a Uniunii Europene?

Există o multitudine de motive care țin atât de propria persoană a unui instrumentist, cât și de aspectele sociale, culturale. În primul rând, reprezentăm România pe plan internațional, la nivel înalt. Această Orchestră este o ocazie extraordinară de a face parte dintr-un grup de profesioniști, care, de multe ori, este asemănat cu cele mai bune orchestre ale lumii și cântă pe marile scene, sub baghetele celor mai mari dirijori și alături de cei mai mari soliști. Sunt, de asemenea, pregătiți de cei mai buni profesori. Este o ocazie de dezvoltare extraordinară, din punct de vedere tehnic, instrumental, muzical, dar și din punct de vedere social. Îți creezi noi prieteni în fiecare an. În legătură cu acest fapt, îmi place de fiecare dată să pomenesc de doamna secretară a ansamblului, care este de altfel și fondatoare a acestuia, doamna Joy Bryer, care spune „Ce bine este să ai câte un prieten în fiecare țară! În momentul în care ajungi, să zicem, la Lisabona, la Paris, la Londra, la Vilnius, să poți să dai un telefon sau să scrii un e-mail, să spui, „Hai să mai schimbăm o vorbă, hai să vedem ce-ai mai făcut etc..”. E un lucru minunat. Progresul acesta se face mai ales prin relațiile care se creează și prieteniile dintre membrii orchestrei și dintre membri și profesori, bineînțeles.


Iar acum, interviul acordat de David Strange pentru Radio România Muzical.


Care este părerea dumneavoastră despre nivelul general al concurenților de anul acesta?

Trebuie să spun că nivelul general este mai bun, a progresat către un nou nivel, am avut 19 tineri care au participat la selecție, față de 12 anul trecut. Este minunat să înregistrăm această creștere. România nu este diferită de alte țări europene. La fel ca în alte cazuri, are oameni foarte talentați, aflați în vârf și mai puțin talentați, astfel că există o mare diversitate de interpretări.


Pe ce elemente v-ați bazat evaluarea?

A fost o audiție orchestrală. Așteptările sunt ca piesa cu acompaniament de pian să fie foarte bună, dar fiind, repet, o audiție orchestrală, tinerii trebuie să cunoască foarte bine pasajele de orchestră, iar acestea trebuie să fie la un nivel la fel de bun ca piesele solo pe care fiecare și le alege. Mulți au pregătit foarte bine pasajele de orchestră, dar au fost și câțiva care nu au făcut-o, fiindcă s-au concentrat asupra piesei solo.


Ați avut parte de surprize plăcute, a existat ceva care să vă impresioneze în mod deosebit la audiția din această dimineață?

Au existat câțiva care au fost cu adevărat speciali.


Când vom putea afla rezultatele?

Acesta este un proces lung, care a început în decembrie 2009, în Olanda și continuă până la jumătatea lunii martie 2010. România este cea de-a șaptea țară, cred, din 27 și am o metodă foarte detaliată de a-mi aminti oamenii, am un sistem de notare, care mă ajută foarte mult să fac o selecție la sfârșitul zilei.
Petra Gherasim