Arhivă : Cronici Înapoi

«Wozzeck» de Alban Berg, la Theater an der Wien

Publicat: miercuri, 19 Mai 2010 , ora 14.37

Pentru melomani, momentul cel mai interesant al Festivalului "Wiener Festwochen" din 2010 pare să fie celebrarea compozitorului Alban Berg, strălucit elev al lui Arnold Schönberg și unul dintre reprezentanții "Școlii vieneze" de compoziție în primul pătrar al secolului XX. Se împlinesc 125 de ani de la nașterea lui Alban Berg și totodată 75 de ani de la dispariția muzicianului.

În teatrul care găzduise cândva premiera operei «Fidelio» de Beethoven, situat în apropiere de râul Viena și numit din acest motiv «Theater an der Wien», a fost repusă în scenă opera «Wozzeck». Scrisă între 1916 și 1922, prima operă atonală din istoria muzicii este impregnată de traumele primului război mondial și de cenușiul unei lumi în descompunere, pe care mulți artiști o identificau atunci cu societatea vieneză.

Interesant este cum povestea soldatului Wozzeck, extrem de sumbră, este actuală astăzi nu atât prin tema razboiului, cât a lipsei de orientare a omului simplu, prins ca într-o pânză de păianjen între rigiditatea sistemului în care trăiește și obtuzitatea celor mai puternici decât el. Dezorientarea și criza lui sufletească le resimt poate și mulți dintre contemporanii noștri, dar rareori este zugrăvită pe scenă sau în film cu sensibilitatea, percutanța și dramatismul operei lui Alban Berg. Soldatul Wozzeck este umilit de superiori, prost plătit, revolta lui nu este luată în seamă, ci diagnosticată disprețuitor de medic drept nebunie. Inșelat în dragoste și lipsit de orice sprijin moral, Wozzeck își omoară iubita, iar în final se sinucide. Nici urmă de lumină în această dramă, ci doar dezorientare și descurajare. Gesturile extreme trezesc frica, iar personajul și povestea lui, de o simplitate dezarmante, emoționează și condamnă în același timp.

Noua montare a operei «Wozzeck», în culori terne și cu decoruri condensate la maximum, s-a sprijinit mai ales pe forța de sugestie a orchestrei și pe tensiunea dramatică a situațiilor. Regia a fost semnată de Stéphane Braunschweig, experimentat om de scenă și, începând de anul acesta, director al teatrului «La Colline» din Paris. Complicatul organism orchestral a fost condus de britanicul Daniel Harding, iar tenorul Georg Nigl (Austria) în rolul lui Wozzeck a completat o echipă excelentă de teatru muzical.

Haiganuș Preda-Schimek