Arhivă : Cronici Înapoi

Lieduri sârbești în Aula Palatului Cantacuzino

Publicat: luni, 12 Aprilie 2010 , ora 12.02
În seara de 8 aprilie 2010, compozitorii din România și din Serbia și-au dat mâna și au semnat un Protocol de colaborare între cele două instituții care îi reprezintă: pe de o parte Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, iar pe de alta, Uniunea Compozitorilor din Serbia. Cu acest prilej, soprana Katarina Jovanoviæ a susținut un recital acompaniată fiind la pian de către Jasna Tucoviæ.

Prezența sopranei sârbe Katarina Jovanoviæ a fost o reală și plăcută surpriză. Mulți dintre dumneavoastră o știți cu siguranță de pe programul Mezzo, unde ați putut să o ascultați în diferite recitaluri alături de pianistul Bruno Fontain. Cântăreața are o pregătire impresionantă, pe care și-a desăvârșit-o la Guidhall School of Music, în Londra, sub îndrumarea unor maeștri precum Robin Brownman, Christoph Eschembach, Dmitri Hvorostovski sau Malcom Martineau între alții. Pe 8 aprilie 2010, cântăreața s-a aflat alături de o pianistă tot din Serbia, Jasna Tucoviæ alături de care a interpretat un program ce a cuprins lieduri din țara lor de origine, cărora li s-au adăugat și două compoziții de gen, semnate de Dan Dediu.

Katarina Jovanoviæ are o voce extrem de pătrunzătoare și posedă o tehnică incredibilă. Trece peste intervaluri amețitoare, peste triluri sau peste staccato-uri cu lejeritatea cu care balerinul rus Mihail Barîșnikov execută 11 piruete fără nicio întrerupere. Un timbru expresiv, tehnică impecabilă și sensibilitate de netăgăduit. Melodia a curs lin, firesc, fără pauze sau frânturi. Interpretarea sopranei sârbe a fost rând pe rând, după cum o cerea partitura, dramatică, visătoare, melancolică sau ludică. Iar această voce a fost corect și temeinic sprijinită de pianistă. Impresionantă a fost varianta interpretativă oferită liedului "Fermecătoarea" compus de Ljubica Mariæ. Deși mărturisesc că nu am înțeles niciun cuvânt, era imposibil să nu intuiești stările prin care trecea "personajul"(cu ghilimelele de rigoare) căruia îi dădea glas Katarina Jovanoviæ. Și de data aceasta muzica s-a dovedit un limbaj universal care transgresează barierele lingvistice.

Foarte frumos a fost și bisul pe care cele două l-au oferit după îndelungatele aplauze cu care le-a fost recompensată evoluția: "Cântec instrumental" de Ivana Stefanoviæ.

Recitalul a fost menit să consfințească semnarea Protocolului de colaborare dintre Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România și Uniunea Compozitorilor din Serbia și a fost precedat de scurte discursuri ale președinților celor două instituții. O seară specială, deci, care a adus în fața melomanilor două artiste dăruite și un repertoriu deosebit.

Petra Gherasim