Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Jordi Mora.

Publicat: luni, 16 Ianuarie 2023 , ora 16.35

Discipolul marelui Sergiu Celibidache, pe scena Filarmonicii Ploiești

Maestrul Jordi Mora, discipol al marelui Sergiu Celibidache, va urca pe scena Filarmonicii Paul Constantinescu joi, 19 ianuarie, de la ora 19:00. Programul cuprinde Uvertura "Manfred" op. 115 de R. Schumann, Concertul nr. 5 în Mi bemol major, op. 73 "Imperialul" pentru pian și orchestră de L. van Beethoven și Simfonia a V-a în re minor, op. 47 de D. Șostakovici. Solist este pianistul Leonard Mihale.

Renumitul dirijor de origine spaniolă a acordat Irinei Vasilescu, realizator Radio România Muzical, un amplu interviu pe care vă invităm să-l parcurgeți în cele ce urmează.

Domnule Mora, sunteți invitat să dirijați un concert la Filarmonica din Ploiești, la începutul anului 2023. Având în vedere că aceasta va fi prima dumneavoastră colaborare cu ansamblul românesc, aș vrea să vă rog să vorbim puțin despre parcursul dvs. profesional, pentru a da posibilitatea publicului și muzicienilor să vă cunoască mai bine.
Sunteți născut la Barcelona, unde ați și studiat muzică inițial. Familia dumneavoastră este una de muzicieni?

J.M.: Părinții mei nu erau muzicieni profesioniști, dar iubeau muzica și muzicienii și cântau ei înșiși; erau membri ai mai multor coruri. Cinci dintre cei șase copii ai lor au devenit muzicieni profesioniști. Așadar, muzica era mereu foarte prezentă în viața noastră de familie. La 19 ani eu am mers în Germania să îmi continui studiile muzicale; am studiat dirijat, oboi și muzicologie, absolvind toate aceste specializări la Universitățile din Würzburg și din München. Teza mea muzicologică a avut ca subiect simfoniile lui Beethoven. Unul dintre cele mai importante momente ale vieții mele a fost marcat de întâlnirea cu Sergiu Celibidache. Anul era 1973, eram la Stuttgart. Ani la rând după, am mers la repetițiile și concertele lui de la Stuttgart, apoi, din 1979, la cele de la München. El a fost cel mai mare profesor al meu. Am făcut și cursuri de dirijat la München, cu el, în cadrul Filarmonicii, precum și cursuri de fenomenologie.

Activitatea pedagogică este de asemenea importantă pentru dvs. Ați predat, de-a lungul anilor, nu numai în țara natală, Spania, ci și în Germania, Elveția, Norvegia și Argentina. Transmiteți cursanților dvs. ideile lui Celibidache, fenomenologia despre care el vorbea?

J.M.: Da, chiar foarte mult! Întreaga mea carieră pedagogică se bazează pe aceste idei. Este vorba despre un tip de abordare a muzicii foarte complicat, complex și extins, ce necesită mult timp pentru a fi absorbit. Toate lecțiile mele - sunt și profesor la Liceul de Muzică din Barcelona - se bazează pe acest concept, de fenomenologie.

Înțeleg că există, deci, încă interes pentru această abordare. Sunt multe voci care susțin că fenomenologia nu este ceva ce poate fi predat, având în vedere faptul că vorbim despre un concept foarte personal, unic, ar spune unii, provenit din personalitatea lui Celibidache; ceva ce cu greu poate fi învățat și apropriat.

J.M.: Ideea este că informațiile trebuie adaptate de fiecare dată. Deci eu nu predau așa cum o făcea maestrul, cu zeci de ani în urmă, mai ales că în ziua de azi toate lucrurile se derulează mult mai repede, nu mai avem atât de mult timp la dispoziție. Iar fenomenologia este o cale, nu un scop. Până la urmă cel mai important lucru este să știi să frazezi bine, să lași melodiile să respire, să îi convingi pe muzicieni să se asculte unii pe alții. Acestea ar fi, deci, câteva dintre cele mai importante lucruri pe care un dirijor trebuie să le facă, folosind un limbaj foarte metodic. Eu, de exemplu, nu le vorbesc orchestrelor despre fenomenologie, ci pun în practică esențialul din ceea ce am învățat. Deci cuvântul fenomenologie nici nu trebuie să fie menționat. Noțiunile trebuie mereu adaptate orchestrelor, studenților, diferitelor țări în care predai. La final este vorba despre un mod de a face și de a înțelege muzica. Respirația frazei - iată cel mai semnificativ aspect; apoi partea formală (începutul, dezvoltarea, climaxul, finalul) - ceva ce sper să pot face cu orchestra din Ploiești. Aceste lucruri ne aduc acolo unde trebuie să fim.

Sunteți și dvs. împotriva înregistrărilor de studio, asemenea lui Celibidache, care susținea că muzica poate fi făcută doar în sala de concert?

J.M.: Asta este o consecință a cunoașterii profunde a ceea ce înseamnă muzica. Muzica nu poate fi repetată, nu poate fi stocată, ea trebuie să aibă loc doar aici și acum. Acestea sunt, de altfel, lucruri știute de toți muzicienii. Momentul live, din sala de concert, nu poate fi același ca cel din momentul înregistrării. În imprimări se pierde mereu o parte din forța muzicii, iar diferențele devin din ce în ce mai prezente pe măsură ce asculți. Deci eu nu sunt împotriva înregistrărilor, dar ele sunt mai degrabă o chestiune de informație, deoarece muzica reală se poate întâmpla doar în momentul concertului.

Mare parte din acestă filozofie de aici și acum vine din Estul lumii, iar noi știm și că Celibidache însuși a fost puternic influențat de această lume; își construise un soi de religie personală, o îmbinare între credințele Estului și cele ale Vestului. În acest context mă întrebam în ce măsură e important pentru dvs. acest aspect - poate ați studiat și/sau practicat tehnici venite din țări ca India, Nepal, Tibet, China, de exemplu?

J.M.: Da, așa este, eu am practicat mult yoga și meditație - încă le fac - și am studiat și filozofia indiană, care vorbește despre unitate ca rezultat al multiplicității. Această idee este foarte apropiată de cea a fenomenologiei. Adică avem mai multe limbaje, dar scopul este de fapt același.

Revenind la concertul dvs. de la Ploiești - dirijați creații de Schumann, Beethoven și Șostakovici. La o primă vedere cele trei opusuri alese nu prea au legătură unele cu celelalte. Există, totuși, o idee care le unește, care aduce coeziune serii?

J.M.: Da, sigur. Uvertura Manfred este una dintre cele mai frumoase creații ale lui Schumann, inspirată de un poem al Lordului Byron; există mai multe părți, scene, dar noi cântăm doar Uvertura. Orchestra din Ploiești nu a mai cântat această partitură până acum (un aspect semnificativ). Iar dramatismul acestei uverturi se potrivește cu dramatismul celei de-a cincea Simfonii a lui Șostakovici, una dintre cele mai bune creații ale secolului al XX-lea, considerate de mulți drept cea mai bună dintre simfoniile autorului rus. A fost compusă în anul 1937, un moment foarte dificil pentru Șostakovici, în care viața îi era în pericol. Apoi a scris această simfonie, care a fost foarte bine primită de public și de partid și a devenit un punct de cotitură pentru artist. Există aici momente de un dramatism incredibil, cu precădere în mișcarea lentă. Iar apoi avem Beethoven, o partitură complementară celor două, o muzică solară, optimistă, plină de viață, deschisă. E un program foarte lung și dificil, dar foarte echilibrat, dacă îl privim în ansamblu. Opusurile nu sunt doar puse unele după celelalte, fără logică. Există o relație între ele.

Solistul Concertului nr. 5 pentru pian și orchestră de Beethoven este foarte tânărul Leonard Mihale, încă un adolescent. Care este abordarea dvs. în astfel de cazuri, în care colaborați cu interpreți foarte tineri, care cântă partituri foarte solicitante?

J.M.: Primul lucru pe care îl fac este să întreb dacă tânărul este un muzician bun. Iar despre Leonard mi s-a spus că este un pianist fantastic. Știu deja că în România există foarte mulți tineri talentați. Deci nu l-am ascultat încă, am avut încredere în ce mi s-a spus. Desigur că o să ne întânim și o să vorbim pe marginea partiturii, chiar înainte de prima repetiție cu orchestra. O să fac tot posibilul să îl ajut cu tot ceea ce pot, tot ce tine de experiența mea. Mai ales că interpretarea "Imperialului" de către un tânăr pianist este…ceva! Dar am încredere în situație și vom lucra împreună timp de câteva ore înainte de repetiție.

Care sunt așteptările dvs. în privința concertului de la Filarmonica din Ploiești?

J.M.: Mi s-a vorbit foarte frumos despre orchestră, iar pe câțiva muzicieni de aici îi cunosc deja, întrucât am dirijat multă vreme orchestra Filarmonicii din Beirut, al cărei concert-maestru era același concert-maestru aici. Am senzația și siguranța că putem face lucruri foarte frumoase împreună.



Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu