Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul George Tudorache, concert-maestru al Orchestrei Filarmonice Regale din Liège

Publicat: sâmbătă, 10 Decembrie 2022 , ora 9.24

George Tudorache - concert-maestru al Orchestrei Filarmonice Regale din Liège a avut amabilitatea de a accepta invitația noastră de a fi în direct cu noi, telefonic, imediat ce a ieșit din scenă, în pauza Concertului susținut sâmbătă, 10 decembrie 2022, de Corul Național al Ungariei și Orchestra Filarmonică Regală din Liège la Filarmonica din Liège, cu prilejul a 200 ani de la nașterea lui César Franck. În program - Oratoriul pentru soliști, cor și orchestră "Fericirile" de César Franck, dirijat de Gergely Madaras.


George Tudorache, bună seara!

Bună seara, mulțumesc frumos pentru invitație! Tocmai s-a terminat prima parte a concertului, Les Beatitudes și vom demara în aproximativ 10 minute partea a doua.


Exact. Mulțumesc mult că v-ați făcut timp să fiți alături de noi în această seară specială pentru toți iubitorii muzicii clasice. Așadar, aș vrea să știu în primul rând, care este atmosfera la
Liège, noi doar auzim ce se întâmplă acolo. Mă gândesc că ați putut să trageți un pic cu coada ochiului și spre sală, să vedeți și spectatorii ... cum se simte această seară specială?

Bineînțeles. În primul rând este o atmosferă emoționantă, pentru că sărbătorim bicentenarul celebrului compozitor César Franck. Sunt 200 de ani de la nașterea compozitorului și noi lucrăm foarte intens încă de pe data de 27, 28 noiembrie, pentru aceste două concerte. La Palais des Beaux-Arts am interpretat pentru prima dată lucrarea, în ziua de joi și astăzi, 10 decembrie îl sărbătorim pe César Franck. Atmosfera este foarte emoționantă. Pot să vă spun că este sala plină și suntem în direct pe foarte multe antene să spun, radio, în peste 20 de țări.


Inclusiv Radio România Muzical.

Bineînțeles și sunt foarte mândru. Totodată suntem live pe Medici, cu care avem parteneriat din anul 2021; pe Mezzo suntem captați și vom fi difuzați pe data de 18 decembrie.


Cum a fost lucrul la această partitură atât de rar programată și pe care știu că ați interpretat-o pentru prima dată?

Este pentru prima dată și îmi face o deosebită plăcere să descopăr aceste fragmente, aceste momente de operă practic și vorbim aici despre o lucrare cu caracter religios. Am deschis concertul cu un prolog urmat de patru tablouri, tablourile fericirilor. Împreună cu cântăreții minunați pe care îi avem, bănuiesc că i-ați menționat și în program, Anne-Catherine Gillet, Heloise Mas, Eve-Maud Hubeaux, John Irvin, Artavazd Sargsyan, David Bizic, Patrick Bolleire, Yorck Felix Speer, fantastici muzicieni. O idee genială pe care a avut-o dirijorul nostru, directorul muzical Gergely Madaras a fost să invite Corul Național din Ungaria, care este formidabil. Eu sunt foarte emoționat, dar mă bucur imens de a descoperi această partitură care este enormă. Am lucrat în calitate de concert-maestru să pun aceste faimoase arcușe pentru vioara întâi, vioara a doua, practic pentru secțiunea de corzi și mi-a luat cam două săptămâni să realizez ce se întâmplă în această lucrare. Nefiindu-mi cunoscută și nefiind cântată, cel puțin de mine, am petrecut o săptămână întreagă de repetiții. În ziua de luni o vom înregistra integral.


Excepțional! Cum priviți această partitură în raport cu alte oratorii? Bănuiesc că ați mai avut ocazia să vă întâlniți cu alte oratorii, în calitate de concert-maestru, firește.

Da. Noi am înregistrat Hulda, care este a treia operă din cele patru, împreună cu Rédemption - versiune orchestrală. Scriitura este asemănătoare, dar din punct de vedere armonic sunt foarte multe elemente asemănătoare compozitorilor Ravel, Debussy și de ce să nu spun, chiar și muzicii romantice, practic compozitorii romantici - influențe din Piotr Ilici Ceaikovski, Rahmaninov ș.a.m.d. Partiturile într-adevăr, diferă ca stil, dar altfel scriitura o recunoaștem, cea a lui César Franck. Anumite elemente - sincope și foarte multe legături, fraze foarte mari, legături foarte mari de frază, de arcușe, mai ales pentru noi, pentru cordari, practic îl identificăm pe Cesar Franck. Este o partitură destul de încărcată și sincer, destul de obositoare la sfârșit, pentru că nu ne oprim din cântat aproape două ore și un sfert.


Cu această binevenită pauză. Sunteți de 11 ani concert-maestru al acestei orchestre. 11 ani se fac la 1 ianuarie 2023.

Exact. Veneam ca invitat, concert-maestru, din septembrie 2011. În ianuarie 2012 am luat postul oficial și am colaborat cu multe orchestre printre care London Symphony Orchestra și BBC Philharmonic, în Manchester.


Am menționat mai devreme, înainte să intrăm în legătură directă, că ați absolvit la București, la Colegiul de Arte "Dinu Lipatti", după care v-ați efectuat studiile superioare în Franța și iată sunteți acum la
Liège. Ați fost în noiembrie în calitate de solist, dar și de dirijor la Brașov, la filarmonică.

Cum este colaborarea cu colegii instrumentiști din filarmonica belgiană și cu actualul director muzical care s-a alăturat echipei doar de trei ani?

Avem o colaboare foarte bună cu Gergely Madaras. El face parte din cea mai mare agenție muzicală din lume, Askonas Holt din Londra. A venit în 2016, dacă nu mă înșel, ca dirijor invitat pentru a dirija Tablourile dintr-o expoziție de Musorgski-Ravel, plus concertul de Bartok pentru orchestră. A fost excepțional. Dânsul a obținut unanimitate de voturi pentru a fi director muzical. Noi avem o relație foarte bună, mai ales cu directorul general, managerul nostru, Daniel Weissman, care a făcut o treabă extraordinară. Ne pare rău că va pleca la sfârșitul acestui sezon 2022-2023, pentru că a stabilit un buget financiar extraordinar pe termen lung, pe 10 ani. Iar pe partea artistică, dumnealui a făcut un contract de colaborare cu Mezzo, Medici, Arte, Musiq3 și multe turnee în Asia, America de Sud, America de Nord. Vom avea turnee în următorii doi-trei ani și în Anglia și în Europa Centrală și ne bucurăm de tot efortul pe care domnul Weissman l-a depus în toți acești ani.


În ceea ce vă privește când urmează să reveniți în România pentru o nouă colaborare?

Cred că va fi în curând. Sunt în discuții cu domnul Marin Cazacu. Am avut o întâlnire recentă la București cu dumnealui și sper să fie un concert cu Filarmonica "George Enescu" și următoarea colaborare sper că va fi din nou cu Filarmonica din Brașov, în scurt timp. Vă voi ține la curent.


Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat. Mă gândesc că mai aveți nevoie de aceste câteva minute până la finalul pauzei încât să vă relaxați puțin.

Vă mulțumesc din suflet pentru invitație și sper să ne auzim, să ne vedem cât de curând.


Și eu vă mulțumesc încă o dată foarte mult. Așteptăm să ne încântați alături de colegii dumneavoastră cu partea a doua Oratoriului de
César Franck. Mult succes mai departe și mult succes în general în tot ceea ce faceți și sperăm să ne reauzim cât de curând.

Mulțumesc frumos.


Interviu realizat de Florica Jalbă