Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Szep Gyula, director general al Operei Maghiare din Cluj-Napoca

Publicat: vineri, 24 Iunie 2022 , ora 11.51

Opera Maghiară din Cluj-Napoca este instituția invitată să prezinte duminică, 26 iunie, un spectacol în cadrul evenimentului "Bucharest Opera Festival".

Mai multe detalii aflăm de la Szép Gyula, director general al Operei Maghiare:

Duminică seară, Opera Maghiară va fi prezentă în Capitală pentru a participa la Bucharest Opera Festival. Cum ați receptat invitația de a face parte din acest festival?

La prima căutare a doamnei Oltea Șerban Pârâu am spus că-n orice condiții noi vrem să participăm la acest festival. Încă nici nu stabilisem repertoriul, am spus că suntem deschiși la orice gen, în limba maghiară sau în limba originală, operă, operetă, balet... orice, dar vrem să fim acolo. Deci, este o mare bucurie pentru noi să mergem la București, mai ales că e vorba despre o aniversare însemnată - 100 de ani de la primul spectacol al Operei Naționale din București.


Opera Maghiară va prezenta un spectacol-coupe, două opere într-un act - Ora spaniolă și Copilul și vrăjitoriile de Maurice Ravel, în regia semnată de Tompa Gábor. Vă rog să ne povestiți pe scurt despre această producție a instituției pe care o conduceți!

În instituția noastră, întotdeauna am avut grijă să fie un echilibru între diferite genuri. În permanență să punem în scenă opere clasice, opere maghiare, operete, balete, musicaluri, dar și opere care sunt valoroase, dar mai puțin jucate, de compozitori mari, cum au fost Luisa Miller sau I masnadieri de Verdi, Dragoste interzisă de Wagner, Contele Ory de Rossini. Deci, lucrări ale compozitorilor mari, dar puțin jucate. Și așa am ajuns cu Tompa Gábor și cu maestrul Selmeczy împreună, la alegerea acestui titlu de Ravel, tot un compozitor foarte cunoscut. Aceste două opere sunt foarte puțin jucate în lume, dar sunt foarte valoroase, ascultabile de oricine, sunt două lucrări foarte interesante și în România noi le-am prezentat pentru prima dată, deci este o premieră pe țară.

Eu cred că maestrul Tompa a gândit un spectacol enorm de interesant. Sincer să fiu, până atunci, doar muzica de la Ora spaniolă o cunoscusem din facultate, dar au devenit niște spectacole foarte plăcute și foarte îndrăgite de publicul clujean.


Suntem la final de stagiune, moment în care putem face și un bilanț. Cum a decurs această perioadă pentru Opera Maghiară din Cluj-Napoca?

O stagiune foarte variată! Am început cu pandemia, cu spectacole în aer liber în curtea Operei, cu publicul 30%, 50% sau chiar și perioade în care am difuzat doar online. Dar, totuși, am reușit că ținem pasul cu publicul și să nu ne despărțim. Am reușit să prezentăm două premiere de operă, Don Pasquale de Donizetti și Carmen de Bizet. Pe lângă aceasta, am prezentat și două premiere de balet. Într-o formă semi-regizată, am prezentat și Bărbierul din Sevilla împreună cu Academia de Muzică. Repertoriul nostru este foarte mare. Am prezentat circa 30 de titluri de operă, operetă și balet. În sfârșit, după 8 martie, am reușit să deschidem ușile Operei pentru toată lumea și acum așteptăm și avem speranța ca din stagiunea următoare să nu mai simțim efectele negative ale pandemiei. Deocamdată, la sfârșitul stagiunii am simțit că parcă o parte din public este mai reținut la prezența în sală. Sperăm să intrăm într-o normalitate absolută din septembrie.


În septembrie, așadar, când și cu ce spectacol veți deschide stagiunea următoare?

Organizăm Zilele Operei. Cu aceste zile deschidem stagiunea la începutul lui septembrie, în care vom prezenta o premieră absolută, compoziția maestrului Selmeczy, care va dirija și la București. Este interesant că domnul Selmeczy este absolvent al Academiei de Muzică din București, din 1975, ca pianist. Prezentăm opera Veron a domnului Selmeczy, pe libretul scris de Szőcs Géza, un poet născut la Cluj care, din păcate, a murit în 2020. Va fi o premieră absolută în colaborare cu teatrul de Operă din Miskolc, din Ungaria. Vom organiza și expoziții și niște spectacole-lecție pentru copii și prezentăm și o carte interesantă, scrisă de o colegă de-a noastră, Horvath Erika, care a scris Opera cu ochi de femeie; analizează rolurile importante de femei din operele mari - Tosca, Lucia di Lammermoor, Madama Butterfly... cam 23 de roluri de operă sunt analizate. Acestea sunt adunate într-o carte și va fi prezentată prima dată în cadrul Zilelor Operei.

După aceea, ne apucăm de o lucrare la care acum s-a terminat scrierea, un musical despre Sándor Mátyás. Este un roman al lui Jules Verne pus într-un muzical pe care-l prezentăm la mijlocul lunii octombrie, dar din septembrie ne apucăm de lucru; va fi tot o premieră absolută, lucrare scrisă pentru Opera Maghiară.

Interviu realizat de Florica Jalbă