Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Ilinca Dumitrescu

Publicat: miercuri, 8 Iunie 2022 , ora 10.04

Pianista Ilinca Dumitrescu susține în această seară, 8 iunie 2022, un recital integral Mihail Jora la Ateneul Român, prilejuit de împlinirea celor 130 de ani de la nașterea și 50 de la moartea compozitorului, aniversați în 2021. La final, pianista va oferi autografe pe cele două albume apărute la Editura Casa Radio: Ilinca Dumitrescu. Piano recital - Early recordings și Recital Mihail Jora

8 iunie este data recitalului pe care îl susțineți la Ateneul Român, dedicat creației pentru pian a lui Mihail Jora. De unde a pornit ideea acestui eveniment?

Ideea a pornit de anul trecut, când s-au împlinit 130 de ani de la nașterea maestrului și 50 de ani de la trecerea sa în eternitate. Din păcate, cu toate evenimentele care au fost asupra noastră, recitalul a fost amânat. A trebuit să găsesc o altă dată în acest an și, iată, mai bine mai târziu decât niciodată, în 8 iunie am reușit să programez acest recital. Și, cu tot dragul, îl voi interpreta pentru publicul nostru.


V-ați ocupat în trecut și de alte proiecte legate de Mihail Jora. Amintim aici integrala creației pentru pian, pe care ați prezentat-o în concert inclusiv la București, editarea ei în patru volume și, nu în ultimul rând, ați și studiat sub îndrumarea lui Mihail Jora. Ce semnificație are acest moment pentru dumneavoastră?

Acest moment are o foarte mare semnificație. O viață întreagă am fost alături de creația și de personalitatea maestrului Jora și de amintirea lui. Din primii ani am cântat piese din Poze și pozne. De altfel, caietele II și III îmi sunt dedicate, ca și ciclul de 13 preludii sau Sonatina. Am scris despre maestrul Jora; acum am bucuria să tipăresc integrala creației din care, așa cum ați amintit, patru volume deja sunt pe piață. Amintesc acel dublu CD realizat la Editura Casa Radio, cu piese pentru pian și cu lieduri. Pentru mine este un moment important și aș dori ca tinerele generații, tinerii care se apropie nu numai de marele repertoriu internațional, dar și de repertoriul românesc să includă aceste capodopere ale muzicii românești în repertoriu. Mă gândesc și la Variațiunile pe o temă de Schumann, la Sonatina, la Sonata pe care o voi cânta în recitalul de miercuri, la Ateneul Român... gânduri multe sunt legate de personalitatea maestrului Mihail Jora și aș dori ca tinerii să îi înțeleagă și să îi cerceteze creația - și cea simfonică, și cea de balet. Sunt multe, multe de făcut încă pentru memoria maestrului Jora.


Așa cum spuneați, o parte dintre lucrările pe care le-ați inclus în program v-a fost dedicată de către Mihail Jora. Cum le abordați din perspectiva acestei chei?

Vreau să vă spun o serie întreagă din aceste lucrări mi-a fost dedicată în copilărie. Sigur, Poze și pozne le-am cântat chiar în primă audiție - caietele II și III. Preludiile și Sonatina, care sunt lucrări foarte grele - mai ales preludiile, un ciclu de aproape jumătate de oră - nu puteau fi cântate de un copil. Le-am cântat mult mai târziu, în integralitate. Cred că am fost primul interpret care, pe scenă, le-a cântat la Sala Radio, în 1991. Au reprezentat momente importante în cariera mea. De altfel, și la unui din Festivalurile Enescu am avut o seară întreagă dedicată maestrului Jora, împreună cu soprana Georgeta Stoleriu; am cântat și lieduri atunci. Așa că... sunt multe, foarte multe aspecte legate de amintirea acestui mare muzician român și de legătura mea cu creația sa muzicală.

Interviu realizat de Alexandra Scumpu