Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Măcelaru

Publicat: marți, 31 Mai 2022 , ora 15.40

Dirijorul Cristian Măcelaru a susținut recent un curs de măiestrie la Timișoara, ocazie cu care Universitatea de Vest i-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa Artis. De asemenea, în perioada 1-5 iunie 2022, Cristian Măcelaru va conduce concertele susținute de Romanian Chamber Orchestra în cadrul turneului din acest an al ansamblului.

Detalii despre aceste subiecte aflăm de la maestrul Cristian Măcelaru:


În perioada 23-28 mai, ați susținut un curs de măiestrie, la care au luat parte 11 tineri dirijori de pe patru continente. Cursul a avut loc la Timișoara și s-a finalizat cu un concert, în care aceștia au avut ocazia de a dirija Romanian Chamber Orchestra. Vă rog să-mi spuneți cum a fost această perioadă și cum a decurs lucrul cu tinerii dirijori?

A fost o perioadă superbă, deoarece de fiecare dată când am șansa să lucrez cu dirijorii tineri care vor să-și aprofundeze cunoștințele în muzică, în dirijat este o posibilitate și pentru mine de a descoperi lucruri noi. Iar acest curs, care deja este la a treia ediție, a devenit una din perioadele favorite în fiecare an pentru mine ca să întâlnesc dirijori tineri, să întâlnesc talente noi care există. Și orchestrei și publicului le-au plăcut tare mult această experiență.


Este foarte important ca acest curs să se finalizeze cu un concert, cursanții să nu rămână doar la faza de studiu, ci și la a prezenta în fața publicului ceea ce au asimilat în acele câteva zile. Cum considerați că a fost acest proces de asimilare?

A fost foarte frumos și concertul a ieșit foarte bine. Este interesant și pentru public să poată observa cum se transformă orchestra sub bagheta unor dirijori diferiți, de la parte la parte. Este un lucru fascinant și pentru orchestră, să se adapteze acestor 11 dirijori, iar pentru dirijori în sine este un lucru fenomenal, deoarece concertul întotdeauna este diferit de cum sunt repetițiile sau cum este cursul de măiestrie. Și ca să învețe această nouă postură în care un dirijor se află în timpul unui concert este necesar să existe un concert. De aceea am insistat și mă bucur că s-a putut face.


În cursul săptămânii trecute, miercuri mai precis, Universitatea de Vest din Timișoara v-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa Artis. Ce a însemnat pentru dumneavoastră această recunoaștere chiar din partea unei instituții timișorene?

Înseamnă foarte mult pentru mine această onoare pe care am primit-o, dar și mai important, mă bucur că s-a putut face acest lucru, deoarece eu cred că e important ca tinerii muzicieni din România, mai ales din Timișoara, să poată să vadă un model de a fi, un model de carieră care poate să existe, de la un român care a reușit să studieze și apoi să continue o carieră internațională. De aceea, îmi doresc ca această onoare pe care am primit-o să rămână un impuls și un exemplu pentru tinerii muzicieni din România, care se întreabă dacă un viitor în muzică chiar poate exista.


Să vorbim despre programul muzical al concertelor din cadrul turneului ce va începe curând.

Tot conceptul concertului este prezentat în contextul actual în care ne găsim, un context în care trebuie să vorbim și despre război, dar în principal vreau să aducem lumea către pace, către frumusețe. Începem cu Simfonia pentru orchestră de cameră de Șostakovici, care este bazată pe Cvartetul nr. 8 al lui Șostakovici, o lucrare care a fost dedicată victimelor războiului și fascismului, scrisă de Șostakovici, marele compozitor rus, care toată viața a comentat împotriva unui regim autocratic, împotriva asupririi guvernului. Am vrut să facem această lucrare, deoarece cred eu că este o lucrare foarte potrivită în timpul în care ne găsim acum. Continuăm apoi cu o lucrare de Silvestrov, care este un compozitor din Ucraina, încă în viață, la vârsta de 84 de ani și care este probabil cel mai important compozitor din Ucraina, în momentul acesta. Această lucrare este un moment de reculegere ca să ne putem cu toții gândi și de a avea un moment de meditație asupra lucrurilor care se întâmplă astăzi. Apoi continuăm cu o lucrare foarte frumoasă pentru vioară solo și două orchestre de cvartet, de Frank Martin, un compozitor elvețian. Această lucrare, Polyptyque este o serie de imagini a patimilor lui Iisus, lucrare scrisă în anul 1973, ce ne oferă o platformă spirituală și foarte frumoasă, în care putem să ne regăsim către o reînnoire sau o căutare a păcii și a acceptării soartei. Apoi, în final vom prezenta o lucrare de Ceaikovski, sextetul Souvenir de Florence, care este o lucrare atât de îndrăgită și de cunoscută și am vrut să terminăm concertul cu un spirit mai liber, mai ușor puțin, deoarece prima parte a concertului este chiar foarte profundă și foarte adâncă.

Interviu realizat de Florica Jalbă