Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Mihail Agafița

Publicat: joi, 19 Mai 2022 , ora 8.50
Programul evenimentului este alcătuit din PostSimfonia a II-a de Octavian Nemescu și Actul I al oratoriului Luceafărul de Andrei Tănăsescu, ambele lucrări fiind interpretate în primă audiție absolută. Detalii despre concert, dar și despre importanța muzicii noi, aflăm de la dirijorul Mihail Agafița, într-un interviu realizat de Petre Fugaciu:


Pentru început aș vrea să vorbim despre cele două lucrări. Ce ar trebui să știe publicul despre ele, înaintea acestor prime audiții absolute?

Ambele sunt lucrări contemporane. Sunt foarte diferite, interesante, fiecare în felul său. Este folosită o orchestră foarte mare, cu foarte multe percuții, cu foarte multe inserții interesante la lucrarea maestrului Nemescu și respectiv, o altă lucrare vocal-simfonică a maestrului Tănăsescu, care este în contrast cu prima. E o noutate, pentru că ambele sunt în primă audiție. Sper să placă.


Cum vedeți dumneavoastră această relație dintre compozitorii contemporani, interpreți și public? Credeți că s-a schimbat ea în ultimii ani?

Nu cred că s-a schimbat ceva semnificativ, pentru că muzica contemporană, întotdeauna a avut parte de atenția noastră, cea a interpreților și așa ar trebui să fie; și a avut de asemenea parte și de atenția publicului, cunoscător, bineînțeles, pentru că orice muzică - asta mereu am spus-o - orice muzică la timpul său a fost o muzică nouă, contemporană, chiar și muzica lui Mozart și a lui Beethoven și a lui Ceaikovski, toate au fost la vremea respectivă, muzică nouă. Iar unele lucrări, cunoaștem bine din istorie, de exemplu cele ale lui Stravinski, Rahmaninov sau altele, la prima audiție s-a întâmplat să nu fie primite foarte bine de public, ca ulterior să fie foarte tare apreciate de toată lumea. Asta este soarta muzicii contemporane, să apară pentru prima dată sau să placă sau să șocheze, după care să placă. Este un proces absolut normal, care se întâmplă de-a lungul secolelor.


Săptămâna Internațională a Muzicii Noi este un festival care deja are tradiție. Ce însemnătate are el pentru interpreți și cum credeți că ar fi câștigați, de exemplu, tinerii dirijori din contactul cu muzica nouă?

Dacă este să vorbim despre dirijat este altceva complet diferit să dirijezi muzică nouă, bine, nu toată bineînțeles. Deci este nevoie ca un dirijor să aibă alte aptitudini sau alte calități, tehnic mă refer. Sigur că acest festival este unul foarte important. Vreau să reucunosc că este pentru prima dată când dirijez în acest festival și sunt foarte onorat că am fost invitat, cu toate că dirijez foarte multă muzică nouă. Chiar când revin la Chișinău, următorul concert pe care urmează să-l am la Chișinău în luna iunie este tot în Festivalul Muzicii Noi, care la noi se întâmplă de asemenea, anual. La ambele festivaluri și toate festivalurile similare sunt tradiții foarte frumoase care susțin muzica contemporană.


Interviu realizat de Petre Fugaciu