Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Ciprian Marinescu

Publicat: miercuri, 13 Aprilie 2022 , ora 8.48

Concertul Orchestrei de Cameră Radio de mâine seară se va desfășura sub bagheta dirijorului Ciprian Marinescu, iar solist va fi violoncelistul Răzvan Suma. Programul cuprinde Divertismentul KV 136 în Re major pentru orchestră de coarde de Wolfgang Amadeus Mozart, Sonata în caracter popular spaniol pentru violoncel și orchestră de coarde și "Requiebros", ambele lucrări compuse de Gaspar Cassadó și realizate în aranjamente muzicale semnate de Myroslav Kryl, precum și Simfonia a V-a în Si bemol major de Franz Schubert.

Detalii despre concert aflăm de la dirijorul Ciprian Marinescu:

Au trecut deja câțiva ani de când nu ați mai fost pe scena Sălii Radio. Cum ați regăsit Orchestra de Cameră Radio și cum decurg repetițiile?

În 2019 am fost ultima dată pe scena Sălii Radio. Atunci, mi-aduc aminte, am făcut Recviemul de Mozart, iar de data aceasta am găsit o orchestră foarte mult întinerită și mai numeroasă decât atunci, să fiu sincer, ceea ce m-a bucurat foarte mult; și o orchestră foarte deschisă. Chiar a fost o plăcere să-mi revăd foștii colegi. Printre dumnealor sunt foști colegi din liceu sau chiar din Conservator. Am fost foarte impresionat, sincer să fiu.


Programul se va deschide cu o creație mozartiană și se va încheia cu o Simfonie de Schubert, construită pe tipar clasic, specific muzicii lui Mozart. Vă rog să ne detaliați despre titlurile serii.

Vom avea un divertisment în Re major de Mozart, după pauză vom avea lucrarea mare, Schubert Simfonia a V-a în Si bemol major. De ce am ales aceste două lucrări și acești doi compozitori? În primul rând, datorită orchestrei, căci trebuia să ne mulăm pe ce avem ca orchestră și m-am gândit la Mozart și la Schubert, pentru că sunt foarte asemănători. Amândoi au trăit foarte puțin, dar au scris enorm de mult, o muzică plină de energie. Aveți dreptate, cum ați spus mai devreme, Schubert a scris această simfonie, oarecum în memoria lui Mozart, ca și prima variantă a Simfoniei 40, care este fără clarinete, fără trompeți, deci avem un aparat orchestral, exact ca cel al lui Mozart din Simfonia 40. Dacă ne gândim că Mozart a scris la 16 ani Divertismentul, când era foarte tânăr, iar Schubert a scris această simfonie la 19 ani, iarăși găsim o asemănare foarte mare între cei doi compozitori. Schubert cred că a scris această simfonie în 1816, în numai o singură lună de zile. Vă dați seama, în 1816 a scris 200 de lucrări. Ce fel de fenomene au fost cei doi compozitori!


Iar între cele două lucrări vor fi alte două care vor aduce în prim plan un instrument solistic, violoncelul. Cum descrieți colaborarea cu violoncelistul Răzvan Suma?

Cu dumnealui am colaborat de multe ori și în Japonia și în România. Chiar acum, dacă nu mă înșel două sau trei săptămâni în urmă, am făcut Dublul de Brahms la Oradea cu domnia sa și cu violonistul Valentin Șerban. Colaborarea mea cu dânsul este una de prietenie, în primul rând și muzical vorbind, am făcut și foarte multă muzică de cameră împreună în Japonia, deci trio, cvartet.


Ce proiecte aveți pentru perioada imediat următoare?

Am să plec duminică la Sibiu, unde voi face Recviemul-Parastas de Marțian Negrea, fiind Miercurea Mare, înainte de Paștele ortodox, deci va fi un concert special pentru mine. Acest recviem se cântă nu foarte des la noi în țară, din păcate, dar este o lucrare reprezentativă, deci ar trebui să se cânte mult mai mult. După care voi reveni în Japonia, iar acolo voi avea un concert cu orchestra mea.


Interviu realizat de Florica Jalbă