Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Remus Azoiței

Publicat: luni, 14 Martie 2022 , ora 10.54

Orchestra simfonică a Filarmonicii "George Enescu", condusă de dirijorul italian David Crescenzi, prezintă publicului Concertul în re major pentru vioară și orchestră, op. 61 de Ludwig van Beethoven, cu violonistul Remus Azoiței în ipostază solistică. Concertul va putea fi urmărit joi și vineri, 17 și 18 martie, pe scena Ateneului Român.


Domnule Remus Azoiței, în zilele de 17 și 18 martie veți concerta la Ateneul Român alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu". Ce înseamnă pentru dumneavoastră Orchestra Filarmonicii „George Enescu", din perspectiva violonistului care a lucrat și lucrează constant cu orchestre internaționale?

Sincer, abia aștept aceste concerte, pentru că au fost amânate de două ori din cauza pandemiei și toți am suferit din cauza acestei nenorociri care s-a abătut asupra tuturor. Noi, artiștii, am fost și noi vătămați foarte puternic. În sfârșit, am ocazia să revin pe scena Ateneului și să susțin Concertul de Beethoven alături de prietenii mei din Filarmonica „George Enescu". Am fost coleg de școală cu jumătate din acea orchestră, practic. Deci, suntem nu doar colegi de scenă, ci și prieteni foarte buni, muzicieni de suflet și pentru mine este așa o bucurie să-i revăd și să facem muzică împreună și să reiau contactul cu publicul meu din București! Înțeleg că lumea este foarte extaziată de aceste concerte și de-abia aștept să pășesc iarăși pe scenă!


Veți interpreta Concertul în Re major pentru vioară și orchestră op.61 de Ludwig van Beethoven. Ați declarat că este singurul concert pe care l-ați prezentat în public abia după vârsta de 40 de ani, când v-ați simțit complet matur să-l interpretați așa cum merită. Cum percepeți acum muzica lui Beethoven, comparativ cu acum 20 de ani?

Noi, desigur, progresăm - sper că progresăm - de-a lungul timpului. Eu zic că am făcut bine că l-am interpretat abia după 40 de ani, când m-am simțit matur artistic. Tehnic, eram matur dinainte, dar artistic ... eu spun că această lucrare aparține unui interpret complet matur, stăpân pe forțele sale artistice. Mă rog, Beethoven - Concertul de vioară este, efectiv, un vârf în muzică, în istoria muzicii în general, este o lucrare de foarte mari dimensiuni (aproape 50 de minute) și cu niște dificultăți tehnice și muzicale absolut de vârf. Beethoven este Beethoven, un compozitor incredibil și orice interpret are dificultăți cu el, pentru că Beethoven nu a făcut nici un fel de rabat la tehnicalitatea și la puterea artistică a creațiilor lui. A dorit totul de la interpreți, pentru că muzica lui este totală, într-adevăr. Chiar se întâmplă că în aceste luni noi, Cvartetul Ad Libitum, la Iași, facem o integrală Beethoven și am ajuns la cvartetele târzii, de la opus 127 până la ultimul opus, 135. Sunt niște catedrale muzicale acolo și toate aceste eforturi cu cvartetul îmi luminează cântatul solistic, de asemenea, în concertul de vioară. Simt asta! Deși am mai cântat Concertul de Beethoven cu Filarmonica la Ateneu, acum cred că va fi ceva special.


Concertul de la București vine după ce a fost amânat de două ori, din cauza condițiilor pandemice. Vă veți afla pe scenă alături de dirijorul David Crescenzi. Va fi pentru prima oară când veți colabora?

Da, nu l-am mai cunoscut până acum, dar știu de dânsul și abia aștept să facem un concert minunat.


Programul va fi completat de Simfonia nr.1 în Si bemol major op.38, Primăvara, de Robert Schumann. Cum priviți alăturarea celor două lucrări în program?

Avem de-a face cu un clasic total, care este Beethoven, și un prim romantic, care este Schumann - două lucrări mari, de mare contrast ca stil, ca formă și ca limbaj muzical. Organizatorii de la Filarmonica „George Enescu" au fost foarte inspirați, cred eu.


Într-un alt interviu, menționați că nici o redare online a unui concert nu va putea egala acea electricitate din aer care se instalează într-o sală cu public. De ce este de neratat pentru publicul român experiența de a fi în sală la acest concert?

Din mai multe motive. De fiecare dată când pășesc pe scena Ateneului, publicul este foarte entuziasmat. Deși publicul are acces la înregistrările mele de pe YouTube sau discuri, ei vin și doresc să mă vadă, doresc să guste experiența unică ce li se oferă atunci, în acel moment, în acea sală. Și, până la urmă, muzica nu cred că a fost creată să fie redată în medii online, cât să fie oferită direct, de la interpret către inimile persoanelor din public. Deci, nu cred că poate fi comparat unul cu altul. Mergem live, în persoană, și abia aștept!

Interviu ralizat de Maria-Isabela Nica