Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. RRM 25 - Interviu cu violoncelistul Cornelius Zirbo

Publicat: luni, 9 Mai 2022 , ora 11.47

Este un violoncelist cu o carieră în plină ascensiune. Începuturile afirmării sale se leagă de Radio România Muzical, în 2016 fiind propus pentru Concursul Internațional Concertino Praga. Colaborararea cu România Muzical nu s-a oprit aici, motiv pentru care l-am invitat pe violoncelistul Corneliues Zirbo șă ne împărtășească din experiența sa la ceas aniversar.


Cornelius Zirbo, în martie, Radio România Muzical aniversează 25 de ani de existență. Tu ai 23 de ani. Care a fost prima întâlnire cu Radio România Muzical?

Prima mea întâlnire cu Radio România Muzical se întâmpla în anul 2015. Eram clasa a X-a la Colegiul Național de Artă Dinu Lipatti când am fost propus pentru concursul internațional Concertino Praga, unde am avut onoarea să reprezint Radio România Muzical la concertul de gală din Praga și mulțumesc Radio România Muzical, în acest sens, pentru această șansă pe care am primit-o. Aceasta a fost prima mea intersecție, ca să spun așa, cu Radio România Muzical. Pentru cei care nu știu, concursul acesta este un concurs care evaluează o serie de imprimări speciale realizate de radiourile din țara concurentului, iar eu am avut ocazia să realizez cu ajutorul Radioului, o sesiune de imprimări speciale pentru acest concurs, iar apoi evaluat de un juriu de specialitate se nominalizează cele mai bune imprimări și se face un clasament, iar eu am reușit să obțin locul al doilea și drept urmare am fost invitat să susțin concerte în turneul South Bohemian Festival și să concertez alături de Orchestra Simfonică Radio Praga, în cadrul concertului de gală al concursului.


Îți mai aduci aminte cum ai fost selectat?

Sincer, rămâne un mister. Nu știu prin ce circumstanțe am fost nominalizat, prin ce circumstanțe am fost numit, dar pot să spun doar că mulțumesc persoanei respective pentru încrederea oferită, mulțumesc doamnei Octavia Galescu pentru ajutorul pe care mi l-a oferit în acea perioadă. Fiind minor în acea perioadă, am fost însoțit de dânsa, care a fost ca o mamă pentru mine în acele săptămâni în care am fost la Praga, dar trebuie să recunosc că nu îmi amintesc sau nu știu exact cum am fost propus.


Aceasta a fost prima ta legătură cu Radio România Muzical, ca muzician, dar ca ascultător?

Ca ascultător, bineînțeles eram în cunoștință de cauză, știam despre acest radio, ascultam ori de câte ori aveam ocazia, veneam la concertele Orchestrei Naționale Radio și pot să spun că este o instituție alături de care, cumva am crescut și ca ascultător, cam asta a însemnat relația mea cu această instituție.


Asculți, de exemplu, Radio România Muzical când ești în mașină?

Cum să nu. Chiar de un an pot să spun că sunt șofer și singurul post de radio care se ascultă la mine în mașină este Radio România Muzical și adeseori am plăcerea să ascult piese și lucrări despre care nu am știut. Ieri seară veneam înspre casă și tocmai ascultam o lucrare care am înțeles că se numește Turkish Bolero de Șerban Nichifor, în interpretarea profesorului meu Marin Cazacu, doamnei Alexandra Guțu, Olgăi Mănescu și Răzvan Suma, dacă nu mă înșel și pot să spun că a fost o lucrare, chiar am ascultat și am spus: wow, ce lucrare reușită și am trimis unei prietenei de-ale mele, i-am spus să asculte că trebuie și merită să asculte ce se derulează acum la Radio România Muzical. Deci, da, ascult Radio România Muzical. Cred că este absolut interesant cum asculți lucrări despre care știam despre, dar fiind în trafic, efectiv am ocazia să le ascult mai îndeaproape și mă familiarizez cu ele și chiar pot să spun că mă încarcă într-un mod foarte benefic toate aceste audiții.


După înregistrările pentru Concertino Praga, ce alte evenimente au urmat legate de Radio România Muzical?

Aș putea spune despre stagiunile de marți seara în care am concertat în câteva ocazii și Radio România Muzical a difuzat fiecare recital. În afară de aceasta, pot să spun că am reușit să câștig o bursă, un sprijin financiar, care pe mine m-a ajutat foarte mult în toată dezvoltarea mea, chiar de curând. Acum doi ani am aplicat prima oară și este vorba despre bursa Moștenitorii României Muzicale, în parteneriar cu clubul Rotary Pipera. M-am înscris prima oară la acest concurs în 2020, unde am reușit să fiu printre finaliști, însă nu am câștigat bursa. Cu toate acestea am primit ocazia de a concerta în postură de solist cu Filarmonica de Stat Transilvania, ca premiu pentru prestația mea în concurs, iar cu un an mai târziu, adică în 2021, m-am înscris din nou și am fost declarat fericitul câștigător al bursei. Am fost susținut cu 4.000 de euro pentru dezvoltarea mea profesională și în afară de aceasta, chiar acum în ianuarie, alături de bunul meu prieten Cadmiel Boțac am susținut un turneu la Cluj, Timișoara și București cu sonatele de Franz Liszt și Serghei Rahmaninov și pot să spun că a fost o experiență absolut inedită și mulțumesc din tot sufletul Radio România Muzical.


Trebuie să spunem ascultătorilor că acesta a fost primul turneu inițiat de Moștenitorii României Muzicale și că ultima oprire a fost la București pe scena Sălii Radio.

Așa este. La Cluj-Napoca am avut ocazia să concertăm în sala Filarmonicii de Stat Transilvania și la Timișoara în sala Capitol. Toate condițiile au fost incredibile, mult public, am beneficiat de o promovare incredibilă. Toate posturile de radio anunțau turneul acesta. Cam acestea au fost condițiile în care am avut privilegiul de a concerta.


Cum ai ales programul pentru acest turneu?

Eu și Cadmiel ne gândeam la mai multe variante de repertoriu pentru acest turneu, desigur, Sonata de Rahmaninov a fost cumva printre primele propuneri, am țintit spre un tip de repertoriu care să ne reprezinte în această fază a vieții în care ne aflăm, care să ne ajute să transmitem publicului un mesaj cât mai autentic și bineînțeles, niște lucrări care am considerat că publicul românesc ar trebui să le asculte mai des decât probabil au ocazia, pentru că sunt două sonate care nu se cântă foarte des la noi în țară. Ultima oară le-am ascultat în interpretarea violoncelistului Valentin Răduțiu și a pianistului Per Rundberg, carre de asemenea le-au cântat după ce nu s-a mai cântat foarte mult timp în țară. Așa că, probabil acestea au fost primele considerente prin care am ales acest repertoriu.


Spuneai că banii pe care i-ai câștigat prin bursa Moștenitorii României Muzicale ți-au folosit pentru dezvoltarea personală. De exemplu, Cadmiel Boțac, care a câștigat și el, a zis că își achiziționează un instrument. Tu ce ai făcut cu acești bani? La ce ți-au folosit?

În primul rând, am reușit să-mi achiziționez și eu un arcuș de violoncel. Este un arcuș creat de Jerome Thibouville-Lamy, este un arcuș foarte important care datează de la începutul anilor 1900, este un arcuș care pe mine m-a ajutat foarte mult în creșterea mea ca muzician și ca interpret. Clar a făcut o diferență imensă. În afară de acest arcuș de care sunt foarte, foarte mulțumit am aplicat la câteva masterclass-uri la care am și reușit să particip și de curând am fost invitat să susțin o audiție la un centru de excelență, un centru de formare a tinerilor soliști, foarte important, în Belgia, sub înaltul patronajul familiei regale din Belgia, se numește Capela Muzicală Regina Elisabeta și voi avea ocazia, la finalul lunii martie să țin o audiție acolo și sperăm că mă voi prezenta cât mai bine și voi fi la înălțimea așteptărilor, în așa fel încât să continui să lucrez cu profesorul Garry Hoffman și să beneficiez de îndrumarea acestuia pe viitor.


În luna ianuarie, dacă nu mă înșel ai participat și la un concurs.

Așa este.


Cum a fost această experiență?

A fost o experiență foarte frumoasă. Am fost trei săptămâni în Pretoria, Africa de Sud, unde am participat la Concursul Internațional de Coarde Unisa, concurs membru în Federația Mondială a Concursurilor Internaționale de Muzică de la Geneva. A fost un concurs foarte interesant din punctul de vedere al faptului că violonceliștii și violoniștii concurau în aceeași categorie. Este un concurs de coarde, nu de violoncel, deci eu am concurat deopotrivă cu violonceliști și în același timp și cu violoniști. Am reușit să mă clasific în top 6, am intrat în semifinală, din păcate nu am reușit să intru și în finală, dar sunt foarte mulțumit de cum am reușit să interpretez în cele trei etape în care am avut ocazia să cânt. În semifinală am cântat de asemenea, Sonata de Rahmaninov, pe care, cu câteva săptămâni înainte o cântasem pe scena Sălii Radio și pot să spun că am trăit niște momente foarte personale pe scena concursului și probabil acesta a fost unul dintre cele mai mari reușite, faptul că am reușit să mă detașez de presiunea unui concurs și să cânt exact cum cântam cu câteva săptămâni înainte pentru publicul românesc.


Ai o carieră muzicală în plină ascensiune. Cu siguranță, Radio România Muzical va rămâne pentru tine un partener de drum, atât audio, cât și ca partener de evoluție. Ce proiecte ai pentru 2022 legate și de Radio România Muzical?

Legate de Radio România Muzical, ce aș putea spune, mai mult decât să-mi doresc, la rândul meu, cum am fost susținut, să pot și eu într-o mică măsură să susțin Radio România Muzical, fie prin faptul că ascult acest post în timp ce conduc și prin faptul că vin și ascult concertele Orchestrelor Radio. Îmi doresc ca toți mai mulți tineri muzicieni să știe despre acest post și despre posibilitățile pe care le oferă tinerilor muzicieni, pentru că, trebuie să recunoaștem, este cam singura instituție, aproape singura, care se apleacă spre nevoile tinerei generații de muzicieni și acest lucru este categoric un lucru de apreciat și un lucru de menționat și îmi doresc să fiu tot mai aproape de această instituție și să reușim împreună să facem multă muzică bună și să transmitem aceasta oamenilor, să asculte și să intre în contact cu ceea ce putem oferi.


Chiar asta vroiam să te întreb. Ce sfat le-ai da tinerilor colegi muzicieni. Spre exemplu, să participe la bursa Moștenitorii României Muzicale sau acum există o campanie pe site-ul Radio România Muzical ca tinerii muzicieni, amatori sau profesioniști, să trimită materiale mnzicale care vor fi difuzate pe facebook-ul Radio România Muzical. Este o modalitate de promovare a talentelor.

Absolut. Am și observat faptul că tocmai ce s-a postat despre a treia ediție a concursului Moștenitorii României Muzicale și am vorbit deja cu foarte mulți colegi, le-am recomandat să se înscrie, categoric, și consider că ar trebui să știe despre acest concurs și să se înscrie într-un mod cât mai promițător și cât mai convingător ca să poată să câștige și să intre în contact cu ceea ce poate oferi acest concurs. Da, deja am recomandat colegilor mei acest concurs. Absolut.


În încheiere aș vrea să transmiți un gând pentru Radio România Muzical la aniversare.

Doresc cât mai multe reușite și foarte important, autoritățile și statul român ar trebui să sprijine această instituție și cât mai multă inspirație în tot ce fac. Asta le doresc.


Interviu realizat de Jeanine Costache