Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Nicolae Moldoveanu

Publicat: joi, 27 Ianuarie 2022 , ora 10.07

Vineri, 28 ianuarie 2022, pe scena Sălii Radio are loc un concert susținut de Orchestra Națională Radio condusă de Nicolae Moldoveanu. Vor fi prezentate lucrări clasice și romantice, iar în postura de solist se va afla clarinetistul Adrian Duminică - membru al Orchestrei Naționale Radio. Mai multe despre colaborarea sa cu ansamblul și despre programul serii, aflați din interviul următor cu dirijorul Nicolae Moldoveanu.  

Domnule Nicolae Moldoveanu, reveniți la conducerea Orchestrei Naționale Radio în concertul din 28 ianuarie. Cum este să vă aflați din nou la pupitrul ansamblului și cum decurg repetițiile?

Îmi face, trebuie să recunosc, mai mult decât o plăcere să lucrez cu acest minunat ansamblu și asta de ce?, pentru că deja colaborez cu ei de o perioadă bună de timp, probabil de cinci-șase ani de zile și am ajuns să ne cunoaștem. Deci, nu mai există acea formalitate specifică unei relații proaspete, ci ne știm foarte bine. Repetițiile decurg într-un mod artistic foarte eficient și cunoscându-ne reciproc, vocabularul de a ne exprima a devenit foarte clar și rezultatele artistice, ștacheta standardului artistic pe care eu vreau să le ridic sunt din ce în ce mai sus, ca să zic așa, și cred că am ajuns să ne dezvoltăm o personalitate în ceea ce privește relația, atât din punct de vedere artistic, dar și din punct de vedere uman.


Să vorbim despre programul serii. Cele două părți ale concertului sunt deschise de către o uvertură de Mozart și Mendelssohn, urmate de un concert pentru clarinet în prima parte și de un poem simfonic în partea a doua. V-ați propus o anumită simetrie în ceea ce privește programul?

Simetria a reieșit din cauza circumstanțelor. Este foarte clar că în ziua de astăzi din cauza pandemiei și din cauza restricțiilor trebuie să ne restrângem la un program care să nu implice participarea unui ansamblu larg, ci un ansamblu mai mic și toate aceste piese pot fi, bineînțeles, interpretate cu un ansamblu redus. Eu încerc întotdeauna atunci când îmi programez repertoriul concertelor să am o anumită linie și anumite piese în cadrul concertului sunt propuse de către management, în funcție de solist și bineînțeles că soliștii își aleg piesa lor. Într-adevăr, ceea ce s-a potrivit de minune a fost faptul că, atât uvertura Flautul fermecat, cât și Concertul de clarinet au fost scrise de fapt în ultimul an al vieții lui Wolfgang Amadeus Mozart, deci sunt niște piese foarte mature. Iar în partea a doua am avut dorința de a prezenta Wagner. De ce? Pentru că și eu trăiesc în Elveția, aproape de vila în care el a compus această piesă minunată Siegfried Idyll. Aș putea să spun că am o relația emoțională geografică față de această piesă. Nu numai asta, dar mi se potrivește caracterul lui, acest tip de romantism. Siegfried Idyll pentru mine este una dintre piesele preferate și cu toate aceste nu este foarte des cântată în concert, pentru că inițial a fost compusă pentru un ansamblu mic. Deci, se poate cânta de un ansamblu mai degrabă mai redus, dar se poate cânta și de un ansamblu puțin mai larg, așa cum suntem noi acum, în perioada aceasta. Și două piese romantice, pentru că încep cu Mendelssohn, Frumoasa Melusina, care se potrivește, cred că perfect și simetric, cum spuneați, la acest repertoriu, deci două piese clasice și două piese romantice.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu