Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu tenorul Mihai Irimia, director artistic al Operei din Brașov

Publicat: vineri, 12 Noiembrie 2021 , ora 10.03

La Opera din Brașov se desfășoară, în această perioadă, Festivalul de Operă, Operetă și Balet. Detalii despre programul festivalului aflăm de la tenorul Mihai Irimia, director artistic al Operei din Brașov:

În data de 6 noiembrie, ați deschis Festivalul de Operă, Operetă și Balet - eveniment planificat până în data de 28 noiembrie. Care este conceptul ediției din acest an și cum ați structurat programul?

Este un festival de tradiție pentru noi, pe care nu am vrut să-l întrerupem chiar dacă în acest moment condițiile sunt un picuț mai vitrege prin prisma numărului de spectacole pe care noi am fost obligați să le punem în scenă, prin numărul spectatorilor - doar 30% din capacitatea sălii vor putea fi fericiții beneficiari ai biletelor.

Sâmbătă, 6 noiembrie, am deschis cu o gală, o gală în care am avut invitați de marcă: Paula Iancic, Antonela Bârnat și Remus Alăzăroae - trei voci frumoase. Dar, publicul nostru s-a putut bucura și de cele două achiziții ale Operei, cu mândrie spun, două voci tinere și frumoase - Silvia Micu și Alexandru Chiriac. Iar alături de ei au fost și colegii noștri consacrați - soliștii Anda Pop, Carmen Topciu, Liviu Iftene și Alexandru Aghenie. Totul s-a desfășurat sub bagheta maestrului Mircea Holiartoc și au participat orchestra și corul Operei noastre. A fost, vă spun cu toată sinceritatea, o gală de real succes; chiar dacă au fost doar 30%, spectatorii au reușit să compenseze prin aplauze și celelalte locuri libere.

Ulterior, o să avem două sâmbete: în 13 noiembrie - "Prinț și cerșetor" pe muzică de Ludwig van Beethoven, în regia lui Horațiu Cherecheș (va fi invitat Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" din Constanța), iar în 20 noiembrie, vom păstra tradiția și vom invita Opereta Maghiară cu titlul "Noi, suflete de muzicieni", cu colegii noștri de la Opera Maghiară, cu Orchestra Operei din Brașov sub bagheta doamnei Incze Katalin.

Vom închide festivalul în 27 și 28 noiembrie, cu două spectacole de "Elixirul dragostei", unde regia va fi semnată de o nouă tânără regizoare, Claudia Machedon, de la Opera Națională din București. Aproape toată distribuția este a noastră. Avem o singură invitată, o tânără absolventă a Facultății din Brașov, Emilia Giol.

Bineînțeles, noi mai avem între timp și recitaluri, spectacole pentru copii și alte evenimente de acest gen, dar în cadrul Festivalului efectiv sunt aceste cinci evenimente.


După cum ați menționat deja, pe afișul Operei brașovene - cel puțin în ceea ce privește chiar premiera de "Elixirul dragostei" - figurează aceste nume noi de tineri artiști. Ați vorbit deja de soliștii Silvia Micu și Alexandru Chiriac. În ceea ce privește pe tânăra regizoare Claudia Machedon, pe care de asemenea ați menționat-o, din ce înțeleg, este la prima sa producție în calitate de regizor de operă. Chiar cu o lună în urmă îmi spuneați într-un alt interviu că doriți să încurajați tinerii artiști. Iată, Opera din Brașov i-a acordat șansa debutului. Ce anume v-a convins să o alegeți și privind inclusiv din perspectiva interpretului, pentru că faceți parte din distribuția spectacolului, cum decurge colaborarea?

Noi suntem deja în a doua săptămână de repetiții. Pot să vă dezvălui faptul că deja am reușit să desfacem toată opera. Da, am acordat această șansă domnișoarei Claudia Machedon. Este un debut într-o producție de operă pentru ea. Prima dată când am întâlnit-o a fost la București, când am avut bucuria să colaborez cu Opera Națională din București. De fapt, am întâlnit-o în două producții de acolo - "Bărbierul din Sevilla" și "Don Giovanni" - unde s-a ocupat de asistența de regie. Dar, prin modul în care am lucrat atunci m-a convins și, ulterior, citind CV-ul și văzând faptul că a lucrat cu foarte mari regizori - a fost asistentă pentru Mario de Carlo, Ion Caramitru, Giancarlo del Monaco; inclusiv acum, pentru doamna Alice Barb (pentru opera "Norma", pusă de curând în scenă), dar și pentru acea "Traviată" a lui Paul Curran, a lucrat "Bărbierul" cu Matteo Mazzoni... A avut foarte multe colaborări cu regizori importanți și prin colaborarea pe care am avut-o, am văzut că a luat lucruri foarte importante de la fiecare. Neavând șansa să lucreze o producție întreagă, m-am gândit că este un moment prielnic pentru a-i oferi această ocazie și în ideea în care îmi doresc foarte, foarte tare să încurajăm tinerii - și interpreți, și regizori, și tot ceea ce înseamnă domeniul operei.

Interviu realizat de Florica Jalbă