Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violoncelistul Răzvan Suma despre Turneul „Uvertura”
Turneul Național „Uvertura” susținut de Ansamblul „PlaCello” începe luni, 18 octombrie, cu un recital la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău. Despre organizarea seriei de evenimente și despre itinerariul acesteia aflăm mai multe de la violoncelistul Răzvan Suma.
De ce uverturi?
În momentul conceperii unui proiect muzical trebuie să te gândești la un titlu unitar pe care să-l promovezi, pentru că noi trăim în epoca promovării, epoca publicității și epoca like-urilor. Eu sunt mai demodat, așa, nu prea mă interesează like-urile, dar îmi place ca lumea să înțeleagă un concept. Conceptul verturi ne-a venit - și aici vorbesc de Ansamblul PlaCello, din care fac parte Ștefan Cazacu, Mircea Marian și Ella Bokor - bineînțeles, acolo unde s-au mai creat multe turnee, la volan, în drumuri, atunci când nu te deranjează foarte multă lume, atunci când poți să închizi telefonul și, pentru două-trei ore, poți să creezi ceva și poți să te gândești la toate variantele. Noi am început cu două uverturi pe care le-am primit de la colaboratorii noștri - și suntem mândri că suntem colaboratori - Boston Cello Quartet care, pentru mine, este cel mai bun ansamblu de violoncele al lumii. Acolo este șef de partidă la Boston Symphony Blaise Déjardin, cu care am cântat în vară. Avem un reprezentant tot din Boston Symphony Orchestra, pe Mihail Jojatu, care este român. Ei ne-au trimit primele două uverturi - „Bărbierul din Sevilla” și „Flautul fermecat”. Ei, de-acolo am pornit ideea... mai aveam alte repertorii... și iată că așa, pas cu pas, mai adăugând sau comandând aranjamente ale unor uverturi - pentru că aveam deja ideea formată - s-au strâns cele opt sau nouă uverturi, câte avem în repertoriu.
Dacă stăm să analizăm programul turneului care trebuia să aibă loc în 2019 la final, ar fi fost vreo zece locații. Între timp, însă, au rămas patru: concertul din 18 octombrie - Bacău, 20 octombrie - Reghin, 22 octombrie - Sibiu și 27 octombrie - București, Sala Radio. Au rămas acestea pentru că în celelalte noi am mai fost. I se spune „turneu național”, dar toată lumea poate să-și dea seama că un turneu național de patru locații nu este ceea ce trebuie... dar suntem într-un moment de criză și trebuie să ne asumăm lucrurile. Alegerea este foarte simplă: îl faci sau nu-l faci!
Astă-vară, prin organizarea unui festival, am început colaborarea cu o asociație foarte specială, Asociația Artiștilor Lutieri din România. S-a întâmplat să cântăm pe instrumentele acestor lutieri din Reghin; s-a întâmplat să dăm peste niște instrumente cu un progres calitativ extraordinar. Atunci am cântat un cvartet și un octet cu niște instrumentiști foarte buni din România. Reluăm această colaborare la concertul de la Reghin, din data de 20 octombrie, și vom cântat tot pe instrumentele artiștilor lutieri din Reghin.
Este foarte important că ne-am strâns, ne-am adunat producători de instrumente și noi, cei care le facem să vorbească, să cânte frumos, și va fi un moment foarte special la Reghin pentru că eu chiar cred în această colaborare și chiar cred în calitatea instrumentelor de la Reghin. Eu cred că, în ultima vreme, lutierii - în general, nu numai cei din Reghin - au început să se deschidă, au început colaborări nu numai în aceeași țară, între ei, dar colaborări internaționale. Cred că aceste colaborări au dezvoltat foarte mult industria instrumentelor muzicale la nivel mondial și beneficiul este extraordinar din punctul nostru de vedere, pentru că avem rezultate mult mai bune. Iar pentru ei, bineînțeles, este un progres nu numai tehnologic, dar calitativ extraordinar.