Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Ioan-Dragoș Dimitriu despre noua stagiune a Filarmonicii Brașov
Domnule Dragoș Dimitriu, după o vară activă, în care Filarmonica Brașov a ales să desfășoare numeroase concerte în aer liber, la mijlocul lunii septembrie a debutat și stagiunea 2021-2022. Cum ați gândit structura acestei noi stagiuni?
Am avut o vară foarte plină, cu aproape 40 de evenimente, după care a început stagiunea cu maestrul Horia Andreescu, care este întâmplător și brașovean și cu Gabriel Croitoru. Am început cu Simfonia fantastică de Berlioz și cu Brahms, Concertul pentru vioară op. 77. Continuăm în a doua săptămână cu un concert inedit, cum de fapt își propune toată stagiunea să fie și anume, îl avem invitat pe Carlo Torlontano, care va cânta la alphorn și la hinterhron, o variantă mai mică a alphornului și în postura de dirijor va veni ca invitat Radu Postăvaru. Avem un repertoriu care cuprinde piese de Leopold Mozart, Giovanni D'Aquilla, acestea sun piesele pentru alphorn, Richard Strauss, Burghezul gentilom și Giuseppe Verdi, Uvertura la Forța destinului. Urmează Dueul viorilor, care iată că vine și spre Brașov, în data de 3 octombrie, iar în 7 octombrie continuăm periplul nostru muzical cu un concert care sperăm să se poată ține în aer liber, se numește Romanian Rocks. Este un proiect fondat de trupa Hara, unde îl vom avea ca dirijor pe Remus Grama și vom avea invitați precum Cristi Minculescu, Adrian Despot, Călin Goia, Flavius Buzilă și mulți alții. Continuăm bineînțeles și cu concertele noastre de muzică de cameră și mai nou, pornim o mică stagiune de patru concerte de muzică contemporană, în colaborare cu catedra de compoziție de la Universitatea din București. Totodată avem pentru stagiunile următoare, multe parteneriate stabilite și cu Radio România, cu bursa Moștenitorii României, în care vom invita trei dintre câștigători să cânte alături de Filarmonica Brașov, dar și cu alte concursuri, cum ar fi renumitul concurs de la Munchen ARD, de unde vom invita câțiva muzicieni să cânte alături de noi. Ne va vizita și Garry Hofmann, în următorul an și pe parcurs o să vă mai povestim ce surprize pregătim la Brașov.
În contextul pandemiei, concertele online au ajuns să fie o opțiune permanent prezentă în instituțiile de cultură din România. Va rămâne o opțiune și pentru filarmonica brașoveană?
Bineînțeles. Sperăm însă din tot sufletul că de data aceasta nu va mai exista un lockdown ca în anul trecut, ci vom avea totuși voie să avem măcar câțiva oameni în sală, chiar aș insista pe această temă, având în vedere că majoritatea oamenilor care vin la concerte sunt totuși vaccinați și respectă foarte riguros măsurile de prevenire a răspândirii COVID-ului.
Din perspectiva managerială, cât de dificil este să planifici o stagiune, având în vedere situația epidemiologică, care poate influența spontan desfășurarea acesteia?
Dacă sunt extrem de sincer, este foarte dificil, în contextul în care zborurile sunt anulate de la o oră la alta, fără să fie anunțat nimeni, primești doar un telefon sau un email, așadar este foarte greu să colaborăm cu artiștii din afară, pe care ni i-am dori foarte mult să-i avem ca invitați. În același timp, nu știm nici câți oameni au voie să urce pe scenă. Uneori este un număr limitat, alteori nu este un număr limitat. Totodată, distanțarea de pe scenă a muzicienilor ne pune în imposibilitatea de a organiza concerte cu distribuții foarte mari, cum de fapt, publicul este obișnuit, ba chiar am avut destul de mult feedback în direcția aceasta, chiar ni s-a spus, orchestra este prea mică. Dar nu avem încotro, nu avem ce să facem în acest moment, dar eu zic că ne putem adapta și am adaptat foarte multe programe deja. Iată că, în acest context, partea bună este ca aranjorii și compozitorii au mai mult de lucru. Pentru că de foarte multe ori am apelat la serviciile lor. Așadar, sunt și părți bune, mai puține, dar în mare, este foarte complicat să planifici o stagiune. Este adevărat.