Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Festivalul George Enescu 2021. Interviu cu violonista Luminitza Petre
Sâmbătă, 25 septembrie 2021, Trio Petre - alcătuit din violonista Luminitza Petre, violistul Adrian Vasile și violoncelistul Horațiu Ludușan - va susține un concert la Păulești, județul Prahova. Evenimentul face parte din agenda Festivalului Internațional "George Enescu". Cu o bogată activitate concertistică, violonista Luminitza Petre a colaborat în această vară și cu Orchestra Festivalului "Richard Wagner" de la Bayreuth.
Mai multe detalii despre aceste proiecte aflăm de la violonista Luminitza Petre.
Mai întâi, vă rog să ne vorbiți despre concertul de sâmbătă, care va avea loc în grădina casei dumneavoastră de la Păulești, pornind de la conceptul acestuia - alegerea locului de desfășurare și programul muzical.
Această idee cu concertele din grădina mea s-a născut anul trecut din criza pandemiei și, după cele trei luni de stare de urgență, mi-am invitat prietenii în grădină, la aer curat. În mod minunat, acustica terasei este foarte bună și grădina este mare, cu loc pentru distanțarea obligatorie. Anul acesta am fost fericită că domnul Mihai Constantinescu, directorul Festivalului Enescu, a fost încântat de această idee. În program am ales Paul Constantinescu, o lucrare scrisă aici, la Ploiești (Păulești este la 6 km de Ploiești). A fost foarte important pentru mine să promovăm lucrarea celui mai important fiu muzical al Ploieștiului - Paul Constantinescu - și vom cânta Două studii în stil bizantin, lucrare scrisă la Ploiești în 1930. Apoi, Aubade de Enescu, împreună cu colegii mei din Trio Petre - Adrian Vasile la violă și Horațiu Ludușan la violoncel... Schubert - Trio și Beethoven; pentru că Ludwig van Beethoven a fost marele nedreptățit al anului 2020, când se împlineau 250 de ani de la nașterea lui. Marele jubileu s-a prelungit în 2021 și de aceea am ales Trio op. 3 nr. 1 în programul din Festivalul Enescu.
În această vară, ați făcut din nou parte din Orchestra Festivalului "Richard Wagner" de la Bayreuth. Opera Parsifal sub conducerea dirijorului Christian Thielemann (directorul muzical al festivalului), concerte derulate sub bagheta lui Andris Nelsons, un turneu la Koln, Paris, Riga... iată câteva repere din ceea ce a însemnat colaborarea cu Festivalul Wagner. Bănuiesc că ați trăit la cote maxime această experiență, pe care o percep deosebit de intensă. Povestiți-ne, cum a fost?
Într-adevăr, a fost o experiență foarte intensă și aproape un miracol a fost că s-a putut desfășura. Doamna Katharina Wagner, strănepoata lui Richard Wagner și directoarea Festivalului de la Bayreuth, ne-a spus cu sinceritate că până în ultimul moment nu a știut cum va fi - politicienii îi propuseseră să desfășoare festivalul cu două piane în loc de orchestră, de frica infectării. S-a luptat ca o leoaică și a reușit o organizare absolut perfectă - cu teste PCR pentru toți membrii orchestrei și pentru public -, au fost fericiți că s-a putut desfășura, chiar cu anumite schimbări în program. De exemplu Walkiria a fost aproape concertantă. Experiența a fost foarte intensă. A trebuit să cântăm cu măști; este foarte greu să cânți 6 ore cu mască, dar am fost toți foarte fericiți că am putut fi împreună în două orchestre absolut separate (nici nu am avut voie să ne întâlnim sau să ne amestecăm). A decurs totul perfect. Am cântat Olandezul zburător, cu prima femeie la pupitru din istoria festivalului de la Bayreuth, Oksana Lyniv. Și, punctul culminant al festivalului, într-adevăr, a fost Parsifal, pe 10 august, sub conducerea maestrului Christian Thielemann, care a fost de o intensitate, cred, irepetabilă, după cum au scris și ziarele. Perfect! Acuratețe și construcție a tensiunii muzicale absolut genială. Festivalul s-a încheiat cu două concerte dirijate de Andris Nelsons, cu Klaus Florian Vogt - eroul tenor al Bayreuth-ului, care cântă majoritatea rolurilor, cu scene din Walkiria, Amurgul zeilor și Parsifal. Ambele concerte au avut mare succes. Cu orchestra pe scenă este o acustică foarte, foarte specială și publicul a sărit în picioare, a reacționat frenetic. După o săptămână, a urmat turneul organizat de maestrul Andris Nelsons la Koln, Essen, apoi Paris. În fiecare sală de concerte publicul a reacționat frenetic, dar mai ales la Paris. Apoi, am zburat la Riga și am avut două concerte. În momentul în care, la Opera din Riga, a ieșit Andris Nelsons pe scenă, lumea a izbucnit în aplauze. Este adulat! Și m-am gândit în momentul acela... "Uite că există profeți la ei în țară!" Andris Nelsons e un profet la el acasă, la Riga.