Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii din Sibiu
După o serie de evenimente estivale, în programul Filarmonicii din Sibiu figurează în perioada următoare două evenimente înscrise în Festivalul Internațional George Enescu - în 16 septembrie la Sibiu și în 18 septembrie la București, la Sala Radio. Despre activitatea din această vară a instituției, dar și despre concertele din cadrul Festivalului Enescu, ne-a vorbit Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii din Sibiu.
Domnule Cristian Lupeș, activitatea Filarmonicii din Sibiu din această vară a cuprins numeroase evenimente și festivaluri precum Brukenthal Unplugged sau seria Concerte pe acoperiș, încheiată recent. Cum s-a conturat acest program?
Filarmonica din Sibiu și-a propus să fie constant în viața cetății, să se implice foarte mult în comunitate. Dacă acum doi ani era o prezență foarte discretă în comunitate și lăsa Sibiul să se desfășoare – cum știm cu toții – cu foarte multe activități culturale și se mulțumea cu câteva concerte la sediu, în Sala Thalia, ne-am propus de doi ani încoace să intrăm foarte mult în viața comunității, să ieșim din clădire, să intrăm în zonele și în spațiile atipice, pentru a reuși să lărgim, pe de-o parte, gama de public pe care o avem, să ne creăm noi fani, să intrăm într-o zonă de educație mai degrabă non-formală, în care să reușim să atingem și vârstele mai mici din zona publicului - copii, tineri. Și asta se poate întâmpla, desigur, și cu celebrele și necesarele concerte educative, dar și prin alternarea multor tipuri de manifestări muzicale.
Așadar, Concertele pe acoperiș, Zilele muzicale româno-americane, Festivalul Concurs de Pian Carl Filtsch, care ne aduce aminte de acest prodigy local al pianului, apreciat inclusiv de Liszt... și nu ne oprim aici. Trecem prin Festivalul Enescu la Sibiu, cu concertele lui și cu vizita noastră la București din 18 septembrie, cu lucrări contemporane. Și vom termina vara înainte de revenirea în stagiune cu Sibiu Opera Festival – un festival foarte dorit de sibieni, pentru că în Sibiu nu avem operă, în schimb sibienilor le place orice act teatral. Cam ăsta e conceptul și cam asta înseamnă o vară pentru Filarmonica din Sibiu, care și-a propus să fie un fel de furnal, să nu se oprească niciodată.
Așa cum ați amintit, Orchestra
Filarmonicii din Sibiu este inclusă în programul Festivalului Internațional George Enescu cu două concerte din seria Muzica secolului XXI. Ce
semnificație are pentru ansamblu participarea în cadrul prestigiosului festival
pentru a doua ediție consecutiv?
Pentru muzicienii din Sibiu, pentru membrii filarmonicii din toate departamentele – artistic, tehnic, economic – este o mare mândrie să putem participa a doua oară consecutiv. Dacă prima participare a avut loc acum doi ani, cu un concert pe care l-am dirijat eu, având ca soliști pe Francesco Tristano și pe Michael Barenboim; cu Michael Barenboim cântând chiar o piesă de Jorg Widmann, un concert de vioară care ne-a pus deja în altă categorie orchestrală, un concert de mare dificultate... anul acesta, concertul este dirijat de Tito Ceccherini – un foarte talentat dirijor – și, coincidență sau nu face ca solistă să fie de data asta Carolin Widmann, sora compozitorului pe care l-am cântat acum doi ani. Așadar, vom avea Fujikura, Sciarrino (un mare compozitor și acesta; a scris Concertul pentru vioară și orchestră cântat de Carolin), Francesco Filidei și, ultima lucrare, o lucrare foarte amplă a lui Mihnea Brumariu.
În cadrul festivalului, dumneavoastră
veți conduce în calitate de dirijor concertul din 13 septembrie, de la Ateneul
Român, cu Orchestra de Cameră a Filarmonicii din Bremen, violonista Arabella
Steinbacher și pianistul Julien Libeer. Ce ne puteți spune despre acest
eveniment?
Pentru mine este o mare provocare. Mă bucur foarte mult să dirijez Orchestra de Cameră a Filarmonicii din Bremen - o orchestră VIP a Germaniei – și pe 13 septembrie, în atât de luxosul și prietenosul acustic Ateneu, venim și facem un concert... dacă vreți, este chiar un concert festivalier. Am încercat să facem un program destul de eclectic, să fie pe gustul publicului de festival. Îl avem pe Dinu Lipatti cu Concertino. Julien Libeer, pianistul, este un îndrăgostit de Lipatti și abia aștept să colaborăm. Într-adevăr, Arabella Steinbacher cântă Concertul nr. 1 de Bruch... un compozitor pe care-l iubesc grozav, Anton Webern – Passacaglia op. 1, un Webern încă neafectat complet de Schönberg. Această lucrare vine, cumva, ca o lucrare în duet cu reorchestrarea lui Webern la fuga Ricercata de Bach; le simt foarte apropiate. Așadar, acest Webern îl dirijez cu multă poftă și cu multă pasiune... va trebui să mă abțin un pic. Și, în final, un compozitor... dacă vreți, acel tip de muzică despre care muzicianul spune uneori când e mic „când voi crește, voi face așa ceva”. Mic fiind, iubeam Appalachian Spring și cum în România este foarte puțin cântată, eu am propus-o în pandemie, în varianta sa camerală, diferitelor ansambluri din țară. Acum mă bucur să o facem cu Orchestra de Cameră a Filarmonicii din Bremen. O vom face în Ateneu fără balet, chiar dacă ea este dedicată și unui spectacol cu balet. Este o lucrare care, cu siguranță, dacă nu este deja iubită, va fi iubită de tot publicul Ateneului.
(Credit foto: Miluță Flueraș)