Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu prof. univ. dr. Daniel Șandru, managerul interimar al Operei Naționale Române din Iași

Publicat: joi, 17 Iunie 2021 , ora 10.02

Luna iunie aduce o multitudine de evenimente pe scena Operei Naționale Române din Iași, precum și noi colaborări cu institutele culturale din oraș. Despre ultimele proiecte ale Operei ieșene ne-a vorbit prof. univ. dr. Daniel Șandru, managerul interimar al instituției.

În luna iunie, Opera Națională Română din Iași propune un program variat, spectacole în aer liber, evenimente dedicate copiilor, dar și premiera unei opere de Donizetti. Cum s-a conturat programul?

Principala modalitate de a contura acest program aparține Consiliului Artistic al Operei Naționale Române din Iași, pe care l-am reinstituit și care a revenit funcțional imediat ce am preluat mandatul interimar de director general. Colegii mei, reprezentanți ai tuturor compartimentelor artistice din instituție și personalitățile culturale recunoscute în plan național, care vin cumva din exteriorul instituției, dar totuși îi cunosc activitatea, au gândit un program care să fie diversificat, adresat diferitelor categorii de public și foarte intens, pentru că vreau să vă spun că sunt nu mai puțin de 10 spectacole gândite pentru luna iunie, lucrul care nu s-a mai întâmplat la Opera Națională Română din Iași de aproximativ 15 ani, dat fiind că așa cum se știe, noi împărțim sala mare a Teatrului Național din Iași cu instituția teatrală, așa încât o lună este practic redusă la jumătate, având în vedere că dincolo de spectacole intervin și repetițiile pentru fiecare în parte. Este foarte intens acest program și ne bucurăm că împreună cu toți colegii din operă putem să-l susținem în beneficiul publicului.


Cum apreciați interesul în rândul spectatorilor pentru evenimentele pe care le organizați, dat fiind că o lungă perioadă spectacolele cu public nu au fost posibile?

Opera Națională Română din Iași are un public fidel, este un public care se întâlnește într-o intersecție ce urmărește opera ca atare, dar și baletul. Noi am încercat să întreținem interesul public și în perioada în care municipiul Iași s-a aflat în scenariul roșu și vorbesc de perioada martie-aprilie. Am jucat spectacole în sala mare, ca și cum ar fi fost public, le-am înregistrat și le-am difuzat online gratuit și cred că și asta a ajutat foarte mult ca interesul publicului să fie unul crescut în continuare.


Ați încheiat de curând parteneriate cu Centrul Cultural German și cu Institutul Francez din România la Iași. Ce vă propuneți să realizați și ce însemnătate au pentru dumneavoastră aceste colaborări?

Sunt foarte importante, pentru că reprezintă, să spunem, latura internaționalizării într-un proiect pe care l-am anunțat, preluând un titlu al filosofului italian Umberto Eco, și anume Opera Aperta, care sigur înseamnă opera deschisă spre colaborare cu alte instituții. Am inițiat mai întâi parteneriate cu toate instituțiile cultural-artistice din Iași, dar și cu cel mai important reper cultural academic pe care îl avem aici, și anume Universitatea Națională de Arte George Enescu, după care, am zis că este foarte important să avem aceste colaborări cu Republica Federală Germană prin Centrul Cultural German, Republica Franceză prin Institutul Francez din Iași și urmează să încheiem un parteneriat și cu British Council. Noi intenționăm să organizăm spre exemplu spectacole care se pretează sălilor pe care le au cele două instituții, de asemenea, să putem găsi modalități de colaborare astfel încât soliști sau instrumentiști, balerini, de ce nu, francezi respectiv germani să poată veni să joace pe scena Operei Naționale Române din Iași, după cum și noi intenționăm în măsura în care bugetul o va permite să organizăm niște turnee în spațiul european.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu