Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Sascha Goetzel
Astăzi, 16 aprilie, pe frecvențele Radio România Muzical și Radio România Cultural va putea fi ascultat concertul susținut de Orchestra Națională Radio pe scena Sălii Radio, sub bagheta dirijorului austriac Sascha Goetzel. Acesta ne oferă detalii despre repetiții, program și coordonatele stilistice ale concertului.
Cum au decurs repetițiile până acum?
Cred că repetițiile au fost foarte frumoase, pentru că am început să ne afundăm în partitura beethoveniană, nu doar arătând prin muzică elementele naturii, ci sentimentele, deoarece asta a fost intenția lui Beethoven - nu contează atât de mult imaginile, ci sentimentele transmise prin muzică. În special acum, în vremea pandemiei, când vine primăvara și dorim cu toții să ieșim afară, să fim liberi, să ne bucurăm de natură, cred că e foarte important să dăm prin muzică acest sentiment de libertate.
Într-un asemenea concert unde poți combina un Mozart timpuriu, Haydn și Beethoven, se poate vedea cum a început această muzică să crească, să evolueze, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea.
Avem, acum, multă informație despre cum se cânta această muzică în acele timpuri și, de asemenea, despre cum a fost recepționată, astfel că putem să încercăm - chiar și cu o orchestră modernă, cântând pe instrumente moderne - să creăm acel sentiment al muzicii, ceea ce am și făcut. În fiecare zi aveam discuții despre sunet, frazare și articulație - acestea sunt cele trei elemente principale când interpretezi orice piesă; încerci să găsești sunetul potrivit, frazarea potrivită și articulația potrivită, asta facem de obicei în repetiții.
Vedeți o legătură între cele trei lucrări?
Doar stilistică, nu cred că există o legătură între ele, deoarece sunt trei compozitori diferiți, astfel că sunt trei personalități diferite, trei tipuri diferite de sentimente care abordează muzica. Haydn, Mozart și Beethoven au fiecare câte un stil componistic foarte diferit, chiar dacă au fost inspirați unul de celălalt. Nu îi putem compara. Eu cred întotdeauna că fiecare compozitor are un limbaj sonor specific, un cosmos sonor foarte specific, dacă doriți, pe care îl descoperim cu orchestra. Din această cauză sper că pe frecvențele radio veți putea auzi diferențele dintre modul în care interpretăm Haydn, Mozart și Beethoven. Îi abordăm puțin diferit, ca urmare a diferențelor de limbaj sonor.