Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Mihail Agafița despre situația actuală a Filarmonicii din Chișinău

Publicat: joi, 11 Februarie 2021 , ora 17.39

Filarmonica Națională "Serghei Lunchevici" din Chișinău a suferit numeroase pierderi în urma incendiului ce a avut loc în toamna anului trecut. Între-timp au fost demarate campanii de susținere a instuției și numeroase filarmonici din România au contribuit prin donații. Despre cum și-a desfășurat Filarmonica activitatea în această perioadă  și despre starea actuală a clădirii, am aflat de la Mihail Agafița - dirijor și director artistic al instituției.


Au trecut aproape cinci luni de când clădirea Filarmonicii Naționale Serghei Lunchevici din Chișinău a fost mistuită de incendiu. Domnule Mihail Agafița, cum au trecut aceste luni și cum și-a desfășurat Filarmonica activitatea?

Imediat după acel incediu, a urmat un concert foarte important, pe care l-am ținut la Palatul Național, care se numește "Gala Excelenței Muzicale", pe care l-am ținut de Ziua Internațională a Muzicii, 1 octombrie. După care au urmat o serie de concerte la Palatul Republicii. Această sală, de fapt, ni s-a oferit temporar, până se construiește o altă sală. Am făcut acolo și deschiderea de stagiune, cu un program Beethoven - 250 de ani. Au mai urmat și câteva concerte în aer liber și, de asemenea, online, și pe data de 20 noiembrie, am primit această interdicție, de a nu mai ține concerte, și luna decembrie, practic a fost o lună de pauză, de fapt, o lună de studiu pentru toată lumea, și în luna ianuarie am mai făcut câteva concerte online și de curând am primit o veste minunată, un nou regulament, de fapt, care ne permite să ținem concerte cu public, dar nu mai mult de 250 de oameni prezenți în sală și pregătim chiar în aceste zile un eveniment foarte important cu munzică latino simfonică.


Care este starea actuală a clădirii avariate și în cât timp estimați că se va putea relua activitatea în incinta acesteia?

Îmi este foarte dificil să răspund la această întrebare, pentru că starea clădirii o pot evalua doar specialiștii, dar pentru acest lucru trebuie invitată o echipă. Iarăși, pentru acest lucru trebuie făcut un concurs, care nu s-a făcut din păcate. Suntem și noi în așteptare. Variante, bineînțeles, că ar fi două, una ar fi să dărâme acei pereți care au mai rămas neatinși de flăcări și să construiască, având în vedere acești pereți sau a doua variantă, ar fi să dărâme absolut tot și să contruiască clădirea din nou. Nu am absolut nici o idee cât timp ar putea asta să dureze. Desigur că noi ne-am dori să se întâmple cât mai repede. Cel puțin, la Palatul Republicii, acolo unde am fost noi cazați temporar, numai doi ani de zile putem sta acolo. Mai departe, o să vedem care este situația. Acum, sincer să fiu, nu prea cred că într-un așa timp scurt se va construit o nouă clădire, pentru că vă dați seama că acest lucru presupune anumite tehnici de construcție, deci este un alt tip de clădire decât un simplu bloc sau un simplu hotel.


Strângerea de fonduri și donațiile pentru instituție continuă și vă invit pe dumneavoastră să ne spuneți cum s-au desfășurat până acum și care sunt necesitățile încă neacoperite?

Vreau să spun că strângerea de fonduri, da, încă mai continuă și suntem foarte recunoscători tuturor celor care au sărit în ajutorul nostru, pentru că foarte multă lume s-a mobilizat, ceea ce nu putem să spunem despre autoritățile statului, deocamdată, din păcate. Deci, după cum spuneam, multă lume s-a mobilizat și de aici de la noi din Republica Moldova, dar și de peste hotare, am primit ajutoare și din Japonia, din țările europene și din Statele Unite. Foarte mult am fost ajutați și de filarmonicile din România, deci mulțumim din suflet pentru aceste ajutoare tuturor. Desigur că necesitățile noastre sunt foarte mari în acest moment, în primul rând, nouă ne-a ars biblioteca. Consider că aceasta a fost una dintre cele mai mari averi, pe care noi le-am avut și din păcate le-am pierdut, pentru că aceste partituri s-au strâns timp de 90 de ani și uite că acum, practic, trebuie să o luăm de la capăt. Avem două conturi, unul este contul filarmonicii oficial, și alt cont este un cont pe care l-a deschis guvernul. Din câte știu, în ambele conturi s-au strâns aproximativ câte 80.000 de euro, dar asta este așa, cu mare aproximație. Ce se întâmplă cu bănuții care sunt stocați în contul guvernului, nu pot să știu, probabil că vor fi virați către compania care se va ocupa de construcție. Ceea ce s-a strâns la filarmonică s-a decis de a se folosi pentru acoperirea cheltuielilor noastre curente. De exemplu, ne-au ars scaunele, ne-au ars pupitrele, după cum spuneam, avem probleme și cu biblioteca, care trebuie reînnoită, deci acești bănuți se cheltuie anume în acest sens. De exemplu, au ars patru piane de concert. Bineînțeles că avem nevoie de altele. Temporar, am cumpărat un pian electric foarte performant. Noi fiind acum o orchestră, pot să zic așa, ambulantă, puși în situația să facem concerte și prin alte orașe din țară, avem nevoie de un asemenea instrument, deci s-a cumpărat acest pian electric ș.a.m.d. Necesitățile sunt foarte mari. De fapt, au fost mari și înainte de acest incendiu, pentru că instrumentele orchestrei sunt foarte vechi, mă refer aici la instrumentele de suflat, la instrumentele de percuție, și, bineînțeles că avem nevoie și acum, mai mult ca niciodată, cum am avut nevoie și înainte de incendiu să ne înnoim toate garniturile de instrumente.


Care sunt evenimentele viitoare, programate în agenda de concert a Filarmonicii și unde vor avea loc?

Spuneam mai devreme că suntem în pregătirea unui program foarte atractiv pentru public, de muzică latino simfonică, cu foarte mulți soliști, cu voci care sunt numai bine potrivite pentru această muzică, dar avem și soliști instrumentiști, un clarinet și un acordeon solo, o vioară solo, o trompetă solo, care improvizează în aceste stiluri, dar și jazz foarte bine, deci pregătim acest program foarte așteptat de către public, unde vor fi și dansatori, care vor crea momente de balet, anume, în stil latino și care va avea loc al Palatul Republicii. Deci, majoritatea concertelor acolo vor avea loc în următorii doi ani, pentru că acolo ne facem și repetițiile, dar bineînțeles că vom merge și prin țară. Facem și concerte în aer liber, de obicei, dar acum o să facem și mai multe, bănuiesc. Avem o locație foarte pitorească, se numește Eco Resort Butuceni. Este amplasată la 60 de kilometri de orașul Chișinău și este foarte pitoresc. Este sub un quasi munte. Satul este o rezervație naturală, unde absolut totul este păstrat așa cum a fost acum 100 de ani, foarte rustic, unde lumea vine cu mare drag și unde ținem foarte multe concerte, sunt construite și scene pentru noi. Acestea vor fi activitățile noastre în viitorul apropiat. Se apropie de asemenea și Festivalul Mărțișor, care este unul dintre cele mai importante, poate chiar cel mai important festival, care se întâmplă în Republica Moldova, mai ales că, de data aceasta, avem și o aniversare foarte frumoasă, de 55 de ani a acestui festival și pregătim programe frumoase pe care le vom prezenta și aici la Chișinău, la Palatul Republicii, dar și prin orașele țării. Noi, oricum, încercăm să ne ținem activitățile, indiferent de problemele care s-au abătut peste noi și să continuăm să facem artă, chiar dacă este foarte dificil.

Interviu realizat de Maria-Isabela Nica