Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Jean Dumitrașcu - Managerul Filarmonicii din Pitești

Publicat: marți, 2 Februarie 2021 , ora 16.30

Pandemia a impus ca instituțiile de concerte să se adapteze permanent, în funcție de evoluția ei. În prima parte a stagiunii curente, concertele au avut loc doar sporadic având public în sală; cel mai des, s-au desfășurat fără public, fiind transmise on-line, iar pentru o bună perioadă de timp, au fost posibile doar difuzări din arhivele proprii. Începutul anului curent a adus, treptat, posibilitatea ca instituțiile artistice să poată pune în vânzare 30% sau, în unele locuri, chiar 50% din totalul biletelor.

Despre activitatea Filarmonicii piteștene în timp de pandemie aflăm de la Jean Dumitrașcu, managerul instituției, într-un interviu realizat de Florica Jalbă:

Privind retrospectiv, cum a fost prima parte a stagiunii curente pentru Filarmonica din Pitești?

Din fericire a fost un început de stagiune, față de anul trecut, când la 11 martie, făcând o adresă către DSP Argeș, am primit dispoziție să suspendăm activitatea până la noi ordine. După care, în luna iunie, ne-am reluat activitatea, în aer liber, la Teatrul de Vară din Pitești, din centrul orașului și am putut să ținem acolo concerte, din fericire. A venit vara, vacanța dintre stagiuni, după care, la 10 septembrie, am fost prima Filarmonică din țară care a deschis noua stagiune, cu noile reguli de atunci, stabilite prin ordin comun al Ministrului Culturii și al Ministrului Sănătății, la 50% din capacitatea sălii și cu o jumătate de orchestră, fiind forțați în felul acesta să schimbăm și repertorii și dirijori și soliști. O perioadă am organizat concerte simfonice, camerale, după care, când rata de incidență la mia de locuitori în Pitești, în Argeș, ne-a impus să dăm drumul la 30% din capacitate, după care, după o altă hotărâre, am ajuns să nu mai cântăm deloc, s-a suspendat iar activitatea, prin noiembrie. Am făcut o serie de adrese oficiale și până la urmă, a treia adresă a fost cu noroc și ne-au lăsat să organizăm concertul de Crăciun, online, fără public. După care, în ianuarie, ne-am reluat activitatea la 30% din capacitatea sălii, scăzând rata de incidență sub 3 la mia de locuitori, iar acum, pentru că se va hotărâ, scăzând numărul de cazuri din Pitești și în Argeș, să funcționăm la 50% din capacitate. A fost o perioadă grea, am pierdut și public, vă spun, chiar dacă am funcționat cu 50% sau 30%, publicul, să știți, se teme să mai vină la concerte, pentru că trebuie stat cu masca pe figură, orchestra cântă cu masca pe figură, mai puțin suflătorii, dar pentru suflători am creat niște panouri de protecție, pentru fiecare în parte, ca să nu fie probleme, am suspendat primele două rânduri. Unii spectatori n-au mai venit, pur și simplu de teama COVID-ului și mă gândesc pe viitor ce vom face. Vorbesc ca manager, care trebuie să facă un raport de activitate, sunt indicatori de performanță, trebuie să ai un anumit număr de bilete vândute, anumite venituri proprii realizate. Am cheltuit foarte mulți bani cu acțiune de dezinfecție.


Acum, că suntem în plină campanie de vaccinare, care este opinia dumneavoastră despre aceasta? Considerați că este șansa pentru ca viața muzicală să revină la normal?

Da, desigur.


Apropo și de frica spectatorilor.

Cine știe când ne vine și nouă rândul. Din păcate, vaccinarea nu merge bine. La Filarmonica Pitești am avut probleme anul trecut, orchestra a fost în șomaj tehnic aproape două luni de zile, sindicatul a cerut demisia mea, ca manager pentru această măsură luată, o măsură impusă de către Primăria Municipiului Pitești sub autoritatea căreia funcționăm.


Planurile pentru cea de-a doua parte a stagiunii, cum arată până la vară?

Deocamdată se va merge așa, pe actuala legislație, cu 50%, probabil până la vară. Totul e să nu se agraveze situația, să se mai întrerupă, să se suspende activitatea. Eu sper să fie mai bine decât până acum. Poate, prin vaccinare, să scadă rata de incidență în rândul populației, pentru că noi facem eforturi să organizăm concerte. Din păcate, nu cu Ceaikovski, pentru că nu mai poți să cânți Ceaikovski, nu mai poți să cânți Șostakovici, nu mai poți să cânți cu orchestră mare, e tare greu, programele sunt mai scurte, se cântă fără pauză. Vă dați seama, în pauze, publicul mai socializa.

Interviu realizat de Florica Jalbă