Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose despre gala aniversară de la Ateneu

Publicat: vineri, 4 Decembrie 2020 , ora 15.13

Mezzosoprana Ruxandra Donose va marca 30 de ani de carieră pe marile scene ale lumii în cadrul concertului extraordinar, fără public, pe care îl va susține mâine seară, la Ateneul Român. Concertul va putea fi urmărit în direct, de la ora 19.00, (și) pe pagina de Facebook a postului Radio România Muzical.

Despre evenimentul de mâine aflăm detalii de la Ruxandra Donose, într-un interviu realizat de Florica Jalbă:

Mâine seară, la Ateneu, va avea loc cea de-a treia gală dedicată celor trei decenii de carieră. În septembrie ați început seria acestora cu un concert în Piața Mare din Sibiu, urmat apoi de concertul din Grădina Botanică din Iași. Iată, acum a venit rândul Capitalei, doar că, din cauza pandemiei va fi un concert fără public în sală. Ce ne puteți dezvălui din ceea ce pregătiți pentru spectatorii care vă vor urmări online?

În primul rând vreau să spun că mă bucur enorm pentru această ocazie, de a cânta, de a fi pe scenă împreună cu o orchestră de tineret, nici mai mult, nici mai puțin; mi se pare un lucru simbolic că eu, celebrând 30 de ani de carieră internațională, mă întâlnesc cu tineri muzicieni care se află la începutul carierei lor. La pupitru se află maestrul David Crescenzi care este un dirijor și un muzician absolut minunat, cu care mă înțeleg foarte bine și în felul acesta, având muzicieni tineri talentați în orchestră și un dirijor minunat, putem să ținem acest concert, având o singură repetiție. Sunt condiții nemaiîntâlnite de a cânta, cu o singură repetiție, într-o sală goală, dar sunt recunoscătoare ca artistă, ca solist liric, că pot să mă aflu pe scenă și, bineînțeles, sunt foarte bucuroasă că această gală sărbătorește cei 30 de ani de carieră, pentru că este pentru mine o onoare și o bucurie. Va fi un program de arii, de șlagăre, sunt arii foarte cunoscute, trecând prin toate perioadele muzicale, de la baroc până la muzica romantică franceză, italiană și veristă, trecând și prin belcanto, deasemenea. Programul parcurge un pic traseul stilistic și muzical pe care l-am parcurs eu în cariera mea.


Cariera vă poartă pe cele mai mari scene ale lumii. Totuși, pentru România, întotdeauna v-ați rezervat timp, astfel încât să avem privilegiul de a vă vedea și auzi ori de câte ori este posibil. Când plănuiți să reveniți pe scenele de acasă?

Plănuiesc să mă întorc prin mai și acest prilej unic de a sărbători 30 de ani de carieră internațională este un prilej pe care vreau să-l folosesc la maximum și mă bucur foarte mult că am susținerea diverselor orchestre și opere din toată țara și deci, plănuiesc să mă mai întorc cu niște gale. începând, probabil din luna mai, când sperăm cu toții să ne putem aduna în sală, împreună cu publicul. Pe parcursul acestor gale voi schimba programul, nu voi veni de fiecare dată cu același lucru, pentru că vreau să exprim, prin alegerea programului, multitudinea de stiluri pe care eu le-am adoptat pe parcursul anilor. De la baroc și până la, iată, în ultimii ani îndreptându-mă către Wagner, am parcurs cam toată istoria muzicii, cântând cu mare drag și lieduri și literatură vocal simfonică.


Și tocmai, pentru că aveți un repertoriu atât de bogat, mai există vreun rol încă neabordat sau o partitură camerală ori vocal simfonică pe care doriți să le adăugați în repertoriu?

Într-adevăr, am cântat cam tot ce mi-a oferit repertoriul de mezzosoprană lirică, de coloratură și iată și dramatică, dar întotdeauna se găsesc lucruri noi, care se pot cânta. De exemplu, cântând Wagner, Walkyria, am cântat, atât rolul de mezzosoprană - Fricka, cât și rolul de soprană dramatică - Sieglinde, deci gândindu-mă în acest fel, cu siguranță că mai sunt roluri către care pot să mă îndrept. În ceea ce privește literatura vocal simfonică și cea de lied este atât de bogată și există atât de multe lucruri minunate, încât chiar mă bucur foarte mult când mă apropii de lucruri noi. Plănuiesc să cânt cu Orchestra Filarmonică din Oslo, Cântecul Pământului de Mahler, deci o piesă pe care deja am cântat-o de multe ori, am și înregistrat-o, dar concertul se va completa cu lieduri de Alma Mahler, mai puțin cunoscute, deasemenea într-o variantă orchestrală. Deci, iată, aceste concepte de proiect mă atrag foarte mult.

Florica Jalbă