Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Dorian Branea, directorul ICR New York

Publicat: luni, 19 Octombrie 2020 , ora 10.30
Institutul Cultural Român din New York organizează o nouă ediție a seriei de recitaluri „Enescu”, ce poate fi urmărită în mediul online.


Pentru început, v-aș ruga să ne faceți o scurtă prezentare a noii serii Enescu. Cine sunt muzicienii pe care-i vom putea asculta online?

În primul rând, aș vrea să vă spun câteva cuvinte despre Seria Enescu. E unul dintre programele noastre cele mai audiate și vizionate în care am avut bucuria să prezentăm foarte multe recitaluri cu mulți muzicieni români în regim de exclusivitate; pentru că întreg programul nostru online se bazează pe serii de conținuturi exclusive și originale, deci unele care pot fi văzute doar pe platformele noastre social media și pe site-ul nostru rciusa.info. Suntem deja la al treilea sezon al seratelor Enescu online, de la începutul pandemiei. Am început acest al treilea sezon cu pianista Adela Liculescu, am continuat cu violonistul Ion Alexandru Mălaimare, cu pianistul Cristian Sandrin. Derulăm în prezent un parteneriat cu Festivalul vibrate! din România, festivalul întemeiat de violonistul și compozitorul Vlad Maistorovici și pianista Diana Ionescu. În luna octombrie, vom prezenta un recital susținut de violonista Ioana Popescu și pianistul Alexander Wagner; violonista Mălina Ciobanu va evolua tot la seratele Enescu și tot în luna octombrie. Iar în noiembrie vor urma recitalurile susținute de Vlad Hontila - vioară și Sorin Frișan - pian, de pianista Daria Tudor, de pianistul Silvan Negruțiu și de violoncelistul Mihai Marica. Trebuie spus că seratele Enescu, care au început ca un program pentru spațiile fizice evident și care se derula fie pe scena Institutului Cultural Român New York, fie pe alte scene new-york-eze sau americane, are o cadență de un recital/un eveniment online pe săptămână. Deci, practic, melomanii americani sau româno-americani pot beneficia de aceste excelente recitaluri, de acești superbi muzicieni români în fiecare săptămână și ne bucurăm foarte mult că răspund cu foarte mult interes și foarte mult entuziasm la această propunere muzicală.


Mulți dintre acești interpreți sunt tineri aflați la începutul carierei. Se poate spune că motivația acestei inițiative a fost aceea de a ajuta o nouă generație de artiști?

Putem spune și așa. De altfel, în programul ICR New York se regăsesc adesea tineri muzicieni. E o direcție programatică pe care o urmăm, deliberată, și anume aceea de a pune în valoare creativitatea muzicală românească, chiar dacă e vorba despre muzicieni, despre interpreți aflați la începutul carierei. Școala românească de muzică este excepțională, tinerii muzicieni români fac furori peste tot în lume. Există o generație foarte valoroasă și cred că poate evolua pe oricare dintre scenele lumii, chiar cele mai pretențioase. Și, evident, așa cum am făcut-o și până acum, aceste nume de muzicieni tineri se vor regăsi în programul nostru. Sigur că noi nu ne oprim numai la tineri, deși ei își găsesc mereu locul în programul nostru, dar și muzicieni sau ansamblurile românești cu un nume bine stabilit sunt parte din programul muzical al ICR New York.


Cum arată actualmente New York-ul în plan cultural? A rămas și acum orașul care nu doarme niciodată?

Nu, dimpotrivă. New York-ul are unele dintre regulile sanitare, de protecție sanitară cele mai stricte din Statele Unite și, probabil, din lume, deși acum și Europa se întoarce la măsuri foarte stricte. Toate sălile de spectacol sunt închise, fie că e vorba despre marile săli de muzică, Carnegie Hall sau Lincoln Center și nu numai, toate sălile de teatru sunt închise. Nu există nici un eveniment cultural, un eveniment artistic cu public. Și se pare, din păcate, că această situație va mai continua pentru că pandemia mușcă din nou cu ferocitate și ne pregătim pentru o lungă perioadă în spațiul online. Deci, e un oraș care, din punct de vedere cultural, ca multe alte orașe din lume, se află cel puțin ca propunere pentru spațiile fizice într-o perioadă de hibernare sau... cibernare, cum i se spune mai nou. Toată lumea trece în mediul online și încearcă să găsească formule de a ajunge la publicul lor prin intermediul producțiilor cibernetice, producțiilor online.


Având în vedere că nu știm sau, cel puțin în New York, nu se știe când vom ieși din situația actuală, ce alte proiecte aveți în plan pe termen scurt sau mediu?

Noi am început, încă de la instalarea pandemiei și de la instaurarea măsurilor foarte severe de autoizolare și interzicerea evenimentelor în spațiile fizice, să dezvoltăm un program online foarte elaborat și foarte intens. Practic, producem câte o premieră online, câte un eveniment online exclusiv în fiecare zi a săptămânii, uneori chiar și în weekend. În fiecare zi există câte un domeniu artistic exprimat prin intermediul unei premiere facebook, fie că e vorba de istorie, muzică, literatură, arte vizuale sau contribuții intelectuale, teatru. Deci, e un program online format din mai multe serii permanente, care funcționează cu intensitate maximă încă din luna aprilie. Îl vom continua, el este funcțional, se bucură de o audiență în creștere. Probabil că multe dintre evenimentele lui vor rămâne în programul nostru și după ce vom putea reintra în spațiile fizice pentru că, după părerea noastră, pandemia modifică într-o măsură semnificativă abordarea de diplomație culturală, de promovare culturală internațională. Lecțiile pandemiei legate de această activitate online rămân valabile o parte dintre ele și după ce restricțiile vor fi ridicate, așa încât mergem înainte cu acest program intens online. Suntem și beneficiarii unei infrastructuri foarte bune, avem conturi social media pe toate platformele, avem un site care e foarte activ... deci, avem instrumentele de a ajunge la publicul nostru virtual. Sigur că tânjim, ca toată lumea, după spațiile fizice, însă deocamdată nu se întrevede, cel puțin la New York, până probabil în primăvara anului viitor - despre asta vorbește toată lumea... de altfel, toate instituțiile mari, cum ar fi mari muzee, mari săli de concert, teatre mari, Metropolitan Opera au anunțat că nu pregătesc nimic până cel mai devreme în primăvara anului viitor. Deci, ca atare, ne pregătim pentru o lungă perioadă în online. Așa că ceea ce ne preocupă este să devenim cât mai eficienți, cât mai de impact acolo unde cultura română se mai poate exprima în spațiul nord-american, în spațiul online.


Interviu realizat de Petre Fugaciu