Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Răzvan Popovici, invitatul săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: joi, 5 Martie 2020 , ora 15.19

Trei soliști internaționali de renume, violonista Sarah Christian, violistul Răzvan Popovici și pianista Mara Dobrescu, propun duminică, 8 martie, de la ora 19.00, un concert cameral în care se împletesc lucrări celebre despre dragoste și eternul feminin. Este cadoul oferit de Radio România Muzical și UniCredit Bank, în colaborare cu Asociația Sonoro, celor care iubesc muzica de cameră și preferă să sărbătorească o zi specială, într-o companie muzicală deosebită.

Este și debutul unei noi serii de evenimente la Sala Radio, Concertele Radio România Muzical, organizate de unicul post românesc dedicat muzicii clasice în coproducție: recitaluri și concerte camerale cu nume prestigioase ale scenelor românești și internaționale.

Răzvan Popovici este unul dintre cei trei muzicieni care vor urca duminică, 8 martie, pe scena Sălii Radio, în cadrul primului eveniment din seria Concertele Radio România Muzical. Amoroso este titlul recitalului în care veți evolua alături de violonista Sarah Christian și pianista Mara Dobrescu. Cum s-a format acest trio, Răzvan Popovici?

Ooo, suntem deci toți trei soliști, însă toți trei mari iubitori de muzică de cameră și fiecare relație are o poveste a sa. Pe Mara Dobrescu o știu de când am studiat împreună la Paris, la Conservatorul Național Superior, iar pe Sarah Christian o știu de mai mulți ani, din Germania; am cântat în diverse festivaluri împreună. Și, când am primit invitația de a mă alătura acestui prim concert Radio România Muzical, acestei serii de concerte, m-am gândit cu cine ar fi frumos să încântăm publicul bucureștean și, mai ales, doamnele bucureștene de 8 martie, cu acest concert de Mărțișor. Imediat m-am gândit la Mara pentru că este o pianistă extrem de rafinată și elegantă și o persoană plină de tandrețe și de o anumită grație care este perfectă pentru un astfel de concert. Iar apoi, gândindu-ne la un violonist, am propus-o pe Sarah Christian pentru că eu cred că este și o apariție interesantă pentru publicul bucureștean prin faptul că ea este născută în Germania, dar părinții provin din lumea sașilor, dintr-o localitate de lângă Sibiu; familia a emigrat de foarte mulți ani, cum au făcut mulți sași, dar, încet, încet, revine în țara strămoșilor ei și... cam aceasta e povestea.


Este un recital care are loc așadar în data de 8 martie, Ziua Femeii. Programul, mă gândesc, este adaptat în acest sens, nu?

Desigur. Ne-am gândit ce s-ar potrivi foarte bine. Evident, Salut d'amour de Edward Elgar nu va lipsi. Primăvara a pornit cu dreptul, deci, fragmente din Sonata primăverii de Beethoven (chiar în acest an aniversar, nu va lipsi), apoi vom face o mică incursiune în ritmurile spaniole - Eduard Lalo și splendida piesă en forme de Habanera a lui Maurice Ravel. Și, desigur, muzica unor compozitoare nu va lipsi. O vom avea în premieră pe Rebecca Clarke, o excelentă compozitoare engleză din alt secol, care a fost și o mare violistă, și vom interpreta de ea o Dumka pentru vioară, violă și pian și, evident, Clara Schumann - marea Clara Schumann - va fi prezentă în această seară de 8 martie cu Trei romanțe pentru vioară și pian.


Este primul eveniment din seria Concertelor Radio România Muzical. Este, desigur, încă devreme să vorbim despre noi astfel de evenimente. Dar, există discuții în acest moment pentru o continuare a acestei serii cu muzicieni din familia SoNoRo?

Deocamdată nu, dar știți cum e... să absolvim cu dreptul această seară și după aceea vom vedea. Este un concert în premieră și mă bucur foarte mult că am primit această invitație din partea Radio România Muzical. Și, sunt convins, cum parteneriatul și colaborarea de 15 ani a funcționat ireproșabil, de ce să nu privim optimist, nu?


Și pentru că am ajuns la muzicienii din familia SoNoRo, vreau să vorbim Răzvan Popovici despre Bursele SoNoRo Interferențe. Tocmai ce s-au încheiat preselecțiile pentru aceste burse. Cum s-au desfășurat și ce urmează?

Am avut, ca în fiecare an, foarte mulți candidați. Audițiile se desfășoară în mod tradițional la București și Cluj, fiind marile centre muzicale ale țării. Am ascultat și câțiva candidați la Timișoara, fiind acolo ocupat cu un masterclass și cu un concert cu Filarmonica. Și mulți tineri muzicieni români, studenți la conservatoare din străinătate au trimis înregistrări. Sunt foarte bucuros că "prada" a fost bogată; în total, avem spre 40 de bursieri și este un mix promițător între elevi la liceele importante, colegiile de muzică și conservatoarele, tot din țară sau din străinătate, pentru că avem și studenți români la Amsterdam, la Maastricht, la Augsburg și parcă la Berlin, dacă nu mă înșel... și restul, studenți la Iași, la București, la Cluj, la Timișoara, elevi de la liceul "Lipatti", "George Enescu" sau de la "Sigismund Toduță" din Cluj, care este un liceu care dă în fiecare an un număr considerabil de talente care primesc bursele SoNoRo. Iar apoi, cele trei workshop-uri pornesc la sfârșitul acestei.


Până să vorbim despre cele trei workshop-uri, aș vrea să știu o caracteristică, în opinia lui Răzvan Popovici, a tinerei generații de interpreți români.

Ce este foarte interesant văd... să vorbim despre cei tineri... În Regulamentul de înscriere și de aplicare la aceste burse este vârsta minimă de 14 ani, deci avem și foarte tineri muzicieni - 15, 16, 17 ani - care cântă și am fost foarte încântat să văd o curiozitate pe care acum câțiva ani nu o aveau la audiții. Audițiile sunt destul de... nu pretențioase, dar cerem destul de mult acestor tineri. Din acest motiv, din start, foarte mulți tineri nu se prezintă pentru că se știe că cerințele sunt ridicate, ștacheta este înaltă. Sunt piese obligatorii, pot alege dintr-un compozitor clasic în primul test, apoi din repertoriul romantic, post-romantic și modern; apoi, citire la prima vedere - foarte importantă, pentru că atunci vezi exact dacă cineva a studiat o piesă o jumătate de an și poate doar piesa asta sau, când îi dai câteva rânduri, câteva măsuri dintr-o piesă îl stimulezi și vezi exact ce poate. Și, la sfârșit, foarte important, un mic interviu, câteva minute... care a fost ultima carte pe care ai citit-o, care e visul tău, ce faci în viață, ce-ți dorești, ce mai faci pe lângă studiu... și imediat îți dai seama de orizontul și de, poate, chiar pedigree-ul, pot spune, al unui student. Evident că toți care s-au prezentat ar fi putut învăța ceva obținând o bursă. Normal că nu poți să oferi mai mult de 35-40 de burse anual. Deci, ce să zic, sunt foarte bucuros că această curiozitate pe care am simțit-o deja în ultimii ani începe să fie din ce în ce mai prezentă. Și cred că doar așa se poate crea ceea ce ne-am dorit de acum 14 ani de când am creat acest program amplu educativ SoNoRo Interferențe, de a ajuta la crearea unei tinere elite muzicale a țării.


Și ajungem la cele trei workshop-uri, care știu că nu vor avea loc în România...

Ba da, și în România. Începem la Moltepulciano în Italia, în splendida Toscană; continuăm în poetica zonă sudică a României, la portul cultural Cetate, unde Mircea Dinescu ne-a tratat de 14 ani în modul cel mai delicios posibil și, evident, unde Dunărea, care este chiar în fața spațiilor de repetiții, este o inspirație maximă; și terminăm în sudul Bavariei, altă zonă pitorească și bună, prielnică pentru repetiții și pentru concerte bune, în sudul Germaniei la (....), nu departe de Salzburg.


Cine sunt maeștrii workshop-urilor de anul acesta?

Avem foarte mulți maeștri. Evident, alături de mine și de directoarea artistică a Festivalului SoNoRo, de pianista Diana Ketler, vom avea printre alții chiar pe Valentin Răduțiu, care în această seară va cânta chiar aici, în clădire - pe scena Sălii Radio, în seria Moștenitorii României muzicale, acest demers fantastic pe care l-ați inițiat acum trei ani. Deci, Valentin se va ocupa de tinerii violonceliști și nu numai. Marcin Sieniawski, mare violoncelist polonez, Pavel Berman - băiatul celebrului Lazar Berman - care este profesor în Italia și la Lugano. Apoi, Janis Maleckis, marele profesor de muzică de cameră de la Academia de muzică din Riga...


Workshop-urile, e important de menționat, vor avea loc pe durata verii și, după acestea, urmează festivalul de la care a plecat totul, Festivalul SoNoRo. Anul acesta, cu ce titlu?

În acest an împlinim chiar 15 ani, așa cum tocmai ziceam, și chiar e greu de crezut că am ajuns la această a 15-a ediție, o mare bucurie și o mare mândrie. Chiar te gândești că munca asta destul de... interminabilă, fără întrerupere... este o dedicație non-stop pentru SoNoRo practic... a dat roade. Și această a 15-a ediție am intitulat-o "Pasărea măiastră"; "Pasărea măiastră", din două motive. Probabil că publicul știe că mascota noastră este o simpatică păsărică (eu îl numesc păsăroi), care în fiecare an se înveșmântează altfel, după cum este titlul ediției. Când a fost Love unlimited, a fost amorezată și a apărut o replică feminină, anul trecut am avut SoNoRo Dada, deci am deconstruit pasărea, iar în acest an, cu siguranță că energia pe care o avem va fi trasă și din "Măiastra" lui Brâncuși, după acest extraordinar succes pe care expoziția Brâncuși în cadrul Festivalului Europalia a avut-o la Bruxelles. Am avut și plăcerea să fim invitați pentru inaugurare, dar cel mai impresionant a fost momentul când, în seara lansării expoziției, am și cântat în Bozar acest concert de deschidere pentru invitații speciali. Și m-am gândit că ar fi foarte frumos să continuăm acea încântare și mândrie de a ne prezenta la Bruxelles cu Brâncuși, cu Enescu, cu Satie și cu Bartok și să extragem din opera lui Brâncuși energie muzicală pe care să o aducem în atenția publicului bucureștean, sibian și clujean în această toamnă sonoră.


Știu că încă e devreme, dar aș vrea să vorbim în parte despre invitați, despre program, atât cât se poate spune.

Cam totul este organizat. Evident, nu am anunțat încă, deci vă voi divulga doar câteva detalii despre festival. Vom concerta, cum am spus, la București, la Sibiu și la Cluj. Pe parcursul anului vom avea un turneu aniversar SoNoRo - aniversare de 15 ani, care se va termina pe 1 decembrie, chiar la Carnegie Hall la New York. Asta cred că este un lucru care este interesant și pentru publicul din țară, pentru că se pot mândri cu noi și cu faptul că o inițiativă din București ajunge deja la maturitate și revine. Ultima dată am fost acum 5 ani; am sărbătorit 10 ani de SoNoRo la Carnegie Hall. Acum, întâmplător, data oferită de Carnegie Hall a fost chiar 1 decembrie, Ziua Națională. Nu o să plictisim publicul acum cu locurile unde vom cânta, dar ce este foarte frumos este că la sfârșitul lunii mai avem marea plăcere să cântăm un alt concert în cadrul acestui turneu aniversar SoNoRo - 15 ani la Palermo, chiar în palazzo Valguarnera Gangi. Bănuiesc că numele nu spune nimic, dar este palatul unde Luchino Visconti, marele regizor italian, a filmat scenele de bal din Ghepardul și bănuiesc că ascultătorii își aduc și acum aminte cum Burt Lancaster dansa cu Claudia Cardinale și cum Claudia Cardinale intră în respectiva sală de bal și dansează apoi cu Alain Delon. Lucru extraordinar este că o astfel de casă, o astfel de lume aristocratică este deschisă la o inițiativă pornită din București și, practic, invitația a fost absolut o mare onoare, pentru că este un palat privat unde nu apuci să intri nici măcar ca turist. Astfel încât, zic că premisele pentru o ediție a 15-a promițătoare sunt deja schițate.


Rămâne doar ca cei de acasă și cei care ne ascultă acum să urmărească pagina Festivalului SoNoRo pentru informații la zi. Până atunci, Răzvan Popovici, o invitație pentru recitalul Amoroso de duminică seară de la Sala Radio?!

Este un concert dedicat în special doamnelor din București. Am păstrat deliberat titlul de mărțișor, chiar dacă nu este 1 martie, dar știm că tradiția se referă la toată luna martie. Desigur, doamnele sunt invitate acompaniate pentru că este și mai frumos, iar o cină romantică după concertul Amoroso este probabil ceva de neratat. Deci, vă invităm cu mare plăcere la concertul Amoroso al marei Dobrescu, Sarei Christian și al meu, Răzvan Popovici în Sala Radio!

Interviu realizat de Lucian Haralambie